Så jag ska bygga en altan till baksidan och tänkte höra om det är någon som testat bygga altan på Plintar som INTE är nedgrävda och hur det höll sig med åren?

Jag vet att inprincip alla rekomenderar att man gräver ned plintarna etc.

Planen är att ställa plintarna på en stor platta som jag sedan ställer på befintliga trädgårdsstenar som stått där sedan många år tillbaka.

Är detta rent åt helvete dum idé och ej genomförbart eller är det värt att testa? (OBS bor i Norra Västerbotten)
 
Vi har ett trädäck som står på ben direkt på plattor. Tycker det fungerar bra. Dock fått använda domkraften för att höja en del som hade sjunkit. Hänger säkert lite på hur packat det är under och vilken jord man har. Det är de nog andra som har bättre koll på :rofl:
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
A
Om du inte ska gräva ned dem, kan du väl skippa plintar öht? Då kan du ju lika gärna ha regelsnuttar/stolpar vilandes på plattorna.
 
  • Gilla
PeeWee och 4 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Om du inte ska gräva ned dem, kan du väl skippa plintar öht? Då kan du ju lika gärna ha regelsnuttar/stolpar vilandes på plattorna.
Ställer man bara stolparna på plattorna? Alltså att dem "sitter fast" av altanens vikt? :)
 
  • Gilla
Zandhare
  • Laddar…
Är marken inte tjälskjutande går det bra, annars inte
 
  • Gilla
Tiggrawastaken och 2 till
  • Laddar…
Med bra underarbete så går det bra. Hur långt från marken kommer däcket?
 
T Tiggrawastaken skrev:
Så jag ska bygga en altan till baksidan och tänkte höra om det är någon som testat bygga altan på Plintar som INTE är nedgrävda och hur det höll sig med åren?

Jag vet att inprincip alla rekomenderar att man gräver ned plintarna etc.

Planen är att ställa plintarna på en stor platta som jag sedan ställer på befintliga trädgårdsstenar som stått där sedan många år tillbaka.

Är detta rent åt helvete dum idé och ej genomförbart eller är det värt att testa? (OBS bor i Norra Västerbotten)
Ställ impregnerade stolpar 95x95 som är klassade i NTR A direkt på plattorna så blir det perfekt.
 
Om trädgårdsstenarna inte kommit upp av tjälen hittills så borde de ju inte börja nu när de får mer tyngd på sig.
Men det är klart att du kanske inte haft koll på centimetern om de har det...

Min pappas altan med hyfsat nergrävda plintar visade sig inte vara tillräckligt nergrävd i ett hörn och reste sig då nära en decimeter av tjälen en vinter så det är inte helt att ringakta. Man bör åtminstone vara beredd på det och ha förberett för att kunna justera på något sätt, kan ju räcka att det är åtkomligt nog att stötta upp med domkraft medan man sågar av en bit.
 
  • Gilla
Teseri
  • Laddar…
PAKA Göteborg Paco_got skrev:
Ställ impregnerade stolpar 95x95 som är klassade i NTR A direkt på plattorna så blir det perfekt.
lägg några Pallbrickor under stolparna så håller det säkert
 
PAKA Göteborg Paco_got skrev:
Ställ impregnerade stolpar 95x95 som är klassade i NTR A direkt på plattorna så blir det perfekt.
Eller 45*95 med kottlingar imellan.
 
När jag byggde altan på framsidan använde jag terassfötter från Biltema och dom har inte rört sig en millimeter på två år. Se bara till att stenen dom står på har komprimerad jord under sig så kommer du inte ha problem.

Kan varmt rekommendera dom då det gör jobbet så otroligt mycket enklare och snabbare, möjligheten att finjustera varje fot individuellt är guld värt!
 
  • Altanbyggnad med terassfötter från Biltema på komprimerad jord och stenplattor, ovirat trä på utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R Robban1234 skrev:
Eller 45*95 med kottlingar imellan.
Oftast är bara 45x95 NTR AB
 
PAKA Göteborg Paco_got skrev:
Oftast är bara 45x95 NTR AB
NTR AB ?
 
PAKA Göteborg Paco_got skrev:
Oftast är bara 45x95 NTR AB
Det här inte så stor betydelse.
Byggde för nått år den en med Ben som är 2st 45x95 ihop på stenplattor med lite tjärpapp i mellan.
Varför jag inte tror det spelar nån roll?
Tidigare altan var byggd på samma sätt fast med egetsågat virke utan impregnering och den stog 30år, fullt med snö på vintrarna :p
 
  • Gilla
PAKA Göteborg
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det här inte så stor betydelse.
Byggde för nått år den en med Ben som är 2st 45x95 ihop på stenplattor med lite tjärpapp i mellan.
Varför jag inte tror det spelar nån roll?
Tidigare altan var byggd på samma sätt fast med egetsågat virke utan impregnering och den stog 30år, fullt med snö på vintrarna :p
Samma här. Byggde 150m2 altan med 45x95 på plattor med tjärpapp runt pool och den har inte rört sig på 4 år.
 
  • Gilla
PAKA Göteborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.