GoC GoC skrev:
Du ringer en certifierad värmepump tekniker som kan göra en konditionstest på VP. Men en viktig fråga du inte svart på är hur stort hus har du?
Mitt hus är beläget i södra Värmland, 190m2 + källare. Timmer på nedervåning och plank väggar på övervåningen. Förbrukar knappt 15000kWh totalt till uppvärmning och hushållström. Thermia DUO10 som jag fick byta kompressor på efter knappt tio år.
Huset är ett trähus på cirka 150kvm +källare i Dalarna.
Låter som det kan vara en bra idé att låta en tekniker ta en titt på pumpen då eftersom jag ligger mer än 10000 över dig :)
 
G Gur Ra skrev:
Huset är ett trähus på cirka 150kvm +källare i Dalarna.
Låter som det kan vara en bra idé att låta en tekniker ta en titt på pumpen då eftersom jag ligger mer än 10000 över dig :)
Absolut, det brukar höras om kompressorn är kass. Den skramlar och för oväsen. Men som nyinflyttad så kan det så klart vara svårt att märka förändringen i ljudet på kompressorn.
Då märks det på elförbrukningen. De gamla radiatorerna skall du absolut inte byta ut. De rymmer mycket vatten och ger en bättre funktion på en on/off VP. Och du har väl inga radiatorventiler som inte är öppna fullt?
 
GoC GoC skrev:
Absolut, det brukar höras om kompressorn är kass. Den skramlar och för oväsen. Men som nyinflyttad så kan det så klart vara svårt att märka förändringen i ljudet på kompressorn.
Då märks det på elförbrukningen. De gamla radiatorerna skall du absolut inte byta ut. De rymmer mycket vatten och ger en bättre funktion på en on/off VP. Och du har väl inga radiatorventiler som inte är öppna fullt?
Nä det är lurigt för mig!
Jajamen allt står på fullt öppet. Förra årets förbrukning i juli var ungefär 800kwh och sen gick det upp till till 3800 de kalla månaderna så det känns ju som det är värmen som står för förbrukningen?
 
Drifttid VP 50390h
Drifttid TS 354h
Drifttid VP VV 7796h

Så tillsatsen har ju gått väldigt lite.

Får ringa hit en tekniker
 
G Gur Ra skrev:
Drifttid VP 50390h
Drifttid TS 354h
Drifttid VP VV 7796h

Så tillsatsen har ju gått väldigt lite.

Får ringa hit en tekniker
Det brukar vara två tillsatser. 1 och 2 3 resp 6 kW
Men jag gissar på kass kompressor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.