Det gäller en toalett av äldre version (20-30 år sen) med vanliga tapeter på väggarna. För att förhindra stänk etc från handfatet (mot tapeterna) har förra ägaren satt upp en riktigt ful glasskiva som skydd mellan handfat och vägg. Vi vill nu byta ut både handfat och glasskiva och jag har klämt idén att man kanske kan kakla en (trä?)platta som hängs upp istället för att kakla själva väggen. Ungefär som en tavla fast av kakel. Storlek max som en A3-sida.

Vad ska jag välja för platta? Den ska ju helst inte böja sig, inte suga upp fukt från fix etc.

Tacksam för alla förslag!
 
Osb?
....................
 
OSB låter som ett av de sämre tänkbara alternativen. Den är allt annat än formstabil, sannolikheten att det ska fungera är lägre med den än med andra träskivor. Jag hade nog valt en fibercementskiva.

Vad är fördelen med en lös platta istället för att kakla på väggen?
 
Jag är nog rädd om tapeten alldelles för mkt för att våga kakla på den, sen ger det nog en intressant ram-effekt om man kaklar plattan och dessutom lägger en list runtom. Toan ger redan en på-landet-känsla och det vill vi behålla.
 
Förresten -
Hur tjocka är fibercementskivor, sågas de eller krävs specialgrejer och ska man behöva ha primer före fix?
 
Finns i alla fall 8mm Masterboard, är den tunnaste jag vet.
Den går bra att kapa med en vanlig såg, dammar bara liet mer. Går nog att köra fix direkt på om man skulle vilja det, går ju att sätta fix direkt på gips så....!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.