För stundande tider tror jag det vore bra för oss att uppdatera/uppgradera vårt värmesystem. Har en drygt 20 år gammalt enplans hus på 130 kvadrat med en lika gammal Nibe Figher 310P med vattenburna radiatorer samt elelement i garage och extrarum. Har tilluft ventiler i varje rum. Förbrukar ca 17 000kwh/år (3000kwh är till poolens egna VP, nu avstängd dock) som väl ändå får anses vara ganska rimligt för våra förutsättningar. Ändock vill jag få ner förbrukningen ännu mer.

Till att börja med hade jag nog tänkt sätta en mindre billig (typ Julas egna) LLVP i garaget för att bli av med elvärmen där. Kör inte jättevarmt där dagsläget men borde göra lite skillnad.

För FLVP så rekommenderar ju Nibe själva sin 370 men av vad jag förstått så är den ganska likvärdig nuvarande 310 då kompressoreffekten är såpass låg.

Nästa steg blir då en Nibe 730 eller 750, är det något som rekommenderas av folket? Har läst att det kan vara ganska högljudd. Dessutom är det rätt dyrt, över 100k.

Alternativet är ju annars att slänga ut FLVP helt och hållet och installera en LVVP eller BVP. Men frågan är om det faktiskt är kostnadseffektivt? Dessutom behövs ju ett ventilationsaggregat av något slag.

Jag vill också nämna att vi har en relativt öppen planlösning i mitten av huset så en lite dyrare LLVP är kanske inte så dumt att komplettera med? Då får man ju sänka termostaterna på vattenradiatorerna och eventuellt blockera elpatronen på FLVP för att låta LLVP värma så mycket den kan. Men om vi väljer detta vill jag ändå byta ut 310 då den är såpass gammal. Isåfall kanske en Nibe 370 hade räckt.

Har också en vedkamin men begränsad tillgång (och intresse) för ved.

Vad tycker ni verkar vettigast?
 
Redigerat:
Rent generellt brukar det aldrig löna sig att byta ut en fungerande värmepump. Men med dagens situation med ett års leveranstid på en ny pump vet jag inte riktigt hur man ska tänka... Det är ju tråkigt att stå utan pump en hel vinter om den havererar.
Det bästa du kan göra om man bara ser till ekonomin är att installera en bra luft/luftvärmepump.
 
useless useless skrev:
Rent generellt brukar det aldrig löna sig att byta ut en fungerande värmepump. Men med dagens situation med ett års leveranstid på en ny pump vet jag inte riktigt hur man ska tänka... Det är ju tråkigt att stå utan pump en hel vinter om den havererar.
Det bästa du kan göra om man bara ser till ekonomin är att installera en bra luft/luftvärmepump.
Jag tänker mest att den tekniska livslängden brukar anges till 10-15 år för FLVP så den lever på övertid. Blir nog nästan ruinerad om den går sönder nu i vintern nämligen.

Ja, jag tror också det är det mest ekonomiskt försvarbara i dagsläget. Har fått uppfattningen att många verkar kombinera sin FLVP med LLVP. Är det något särskilt man bör tänka på i det fallet? Hur optimerar jag t ex värmekurva och liknande?
 
Kompressorn behöver förmodligen bytas ut efter 10-15 år men värmepumpen håller 20 år, minst. Kostar runt 20 tkr med allt. NIBE service brukar kunna fixa det ganska snabbt. Om kompressorn och allt fungerar som det ska sparar den runt 8000 kWh/år på elräkningen. Med även en LLVP i huset kan man spara några tusen kWh till. Man sätter ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och låter 310P värma varmvatten och resterande rum som tidigare.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kompressorn behöver förmodligen bytas ut efter 10-15 år men värmepumpen håller 20 år, minst. Kostar runt 20 tkr med allt. NIBE service brukar kunna fixa det ganska snabbt. Om kompressorn och allt fungerar som det ska sparar den runt 8000 kWh/år på elräkningen. Med även en LLVP i huset kan man spara några tusen kWh till. Man sätter ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och låter 310P värma varmvatten och resterande rum som tidigare.

Mig veterligen är kompressorn original. Men bra att det går att byta, även om det känns lite tveksamt att lägga de pengarna på så gammal VP. Fint, ska man även ljustera in värmekurvan på något vis?

Vad skulle en 730 kunna spara i teorin? Jag tycker det känns lite påklistrat att sätta en LLVP när jag ändå har vattenradiatorer egentligen.
 
På vinterhalvåret kan man ställa alla rumstermostater på max och justera in värmekurvan och förskjutningen så det blir lagom varmt i det kallaste rummet oavsett det är +5° eller -15° ute. Kör själv med kurva 7 förskjutning -1 så det behöver inte alls vara som det står i manualen.

Svårt att säga något om besparingen med en F730 utan att ha en aning om var i landet huset står.
 
J Josth skrev:
På vinterhalvåret kan man ställa alla rumstermostater på max och justera in värmekurvan och förskjutningen så det blir lagom varmt i det kallaste rummet oavsett det är +5° eller -15° ute. Kör själv med kurva 7 förskjutning -1 så det behöver inte alls vara som det står i manualen.

Svårt att säga något om besparingen med en F730 utan att ha en aning om var i landet huset står.
Tack, då ska jag nog utgå från det!

Ah, sorry, SE4.
 
Om man då gissar att huset står i Osby som har dimensionerande vinterutetemperatur -14,3° så sparar en F730 ca 3500 kWh/år mer än en 310P enligt NIBE's dimensioneringskalkyl.
 
J Josth skrev:
Om man då gissar att huset står i Osby som har dimensionerande vinterutetemperatur -14,3° så sparar en F730 ca 3500 kWh/år mer än en 310P enligt NIBE's dimensioneringskalkyl.
Det är närmare mellersta skåne men är nog close enough. :)


Om vi leker med tanken att kwh efter skatt kostar 5kr är det ju då 17 500kr totalt. Så efter 5-6 år skulle den vara betald då.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
H hultnisse skrev:
Det är närmare mellersta skåne men är nog close enough. :)


Om vi leker med tanken att kwh efter skatt kostar 5kr är det ju då 17 500kr totalt. Så efter 5-6 år skulle den vara betald då.
Det finns en liten skillnad till utöver stotlekdn på kompressorn mellan 300-serien och 700-serien. 700-serien har lägre temp på avluften och kräver alltså bättre isolering på avluftskanalen.
 
F
S sunqan skrev:
Det finns en liten skillnad till utöver stotlekdn på kompressorn mellan 300-serien och 700-serien. 700-serien har lägre temp på avluften och kräver alltså bättre isolering på avluftskanalen.

Stämmer det? 730 är ju inverter medans 370 har on/off kompressor.
 
Det var iaf det vår installationsfirma skyllde på när vi bytte vår trasiga 310p för 5-6 år sedan.
En 370 har enstaka minus som lägsta avluftstemp, en 730 har -13
 
300-modellerna (och de flesta andra äldre flvp) är inte byggda för minusgrader på avluften. Modernare varianter, som 700-modellerna, kyler ner till -15 och plockar således ut mycket mer energi ur frånluften, men det på bekostnad av att det behövs logik och lite extra prylar för att kunna frosta av värmepumpen regelbundet.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Hade en 310P kompletterad med LLVP i många år. Mätte aldrig vad det kostade egentligen. men LLVP är billig, och funkade mycket bra ihop. Skapar billig varmluft inne, och återvinner den sen.

Jag blockade till slut el tillsatsen på 310p, elelr om jag tillät en fas, kommer inte ihåg.. Effekten räckte för, mitt varmvatten, som dockades mot en större VVB. MAo jag lätt 310p fylla på VVB med vatten som jag fick med Kompressorn. Jag drev även en golvväremeslinga i badrummet med denna. Resten tog luftvärmepumpen. Då hade vi ca 80m2 hus, plus källare (Där badrummet var det som värmdes med FLVP). Funkade jättebra.
Sen byggde vi ut rätt ordentligt, till idag nära 300m2 med källare. Sista etappen är inte driftsatt så 220m2 värms idag. Så då funkade inte FLVP alls, så jag bytte till en Nibe Vatten/luft. Då fick jag lite mer effekt i den pumpen.

Även om det går att docka en återvinningsmodul till den, så räknade jag på det och insåg att det knappt lönar sig när allt blir värmt med värmepump, så jag har bara en Östberg Frånluftsfläkt idag, som suger ut varm go luft:) Luftvärmepumpen, en äldre Mitsubishi från 2006 sitter kvar och hjälper till med kyla på sommaren istället.
 
S sunqan skrev:
Det var iaf det vår installationsfirma skyllde på när vi bytte vår trasiga 310p för 5-6 år sedan.
En 370 har enstaka minus som lägsta avluftstemp, en 730 har -13
useless useless skrev:
300-modellerna (och de flesta andra äldre flvp) är inte byggda för minusgrader på avluften. Modernare varianter, som 700-modellerna, kyler ner till -15 och plockar således ut mycket mer energi ur frånluften, men det på bekostnad av att det behövs logik och lite extra prylar för att kunna frosta av värmepumpen regelbundet.
Ja precis, så då behöver man även se över avluftningen och eventuellt isolera den bättre? Men det är väl något VVS firman kan avgöra och åtgärda?

M mojjen skrev:
Hade en 310P kompletterad med LLVP i många år. Mätte aldrig vad det kostade egentligen. men LLVP är billig, och funkade mycket bra ihop. Skapar billig varmluft inne, och återvinner den sen.

Jag blockade till slut el tillsatsen på 310p, elelr om jag tillät en fas, kommer inte ihåg.. Effekten räckte för, mitt varmvatten, som dockades mot en större VVB. MAo jag lätt 310p fylla på VVB med vatten som jag fick med Kompressorn. Jag drev även en golvväremeslinga i badrummet med denna. Resten tog luftvärmepumpen. Då hade vi ca 80m2 hus, plus källare (Där badrummet var det som värmdes med FLVP). Funkade jättebra.
Sen byggde vi ut rätt ordentligt, till idag nära 300m2 med källare. Sista etappen är inte driftsatt så 220m2 värms idag. Så då funkade inte FLVP alls, så jag bytte till en Nibe Vatten/luft. Då fick jag lite mer effekt i den pumpen.

Även om det går att docka en återvinningsmodul till den, så räknade jag på det och insåg att det knappt lönar sig när allt blir värmt med värmepump, så jag har bara en Östberg Frånluftsfläkt idag, som suger ut varm go luft:) Luftvärmepumpen, en äldre Mitsubishi från 2006 sitter kvar och hjälper till med kyla på sommaren istället.
Ja det finns ju massor av sätt att värma sin kåk. Har hört att komplettera en FLVP med LLVP inte är helt fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.