S
andersmc skrev:
Heller asfan utanpå golvspånet än att det slutar ovanför. Men du kan ju ha asfa och panel hela vägen ner över de yttre golvreglarna. De behöver inte vara synliga.
Sant... det är nog bra om man går ner minst en panelbräda så man inte riskerar fukt i spånskivan.
 
S
jon_h skrev:
Jag hade definitivt skippat plast i en byggnad av den typen. Dels för att det inte tillförs några stora mängder fukt inifrån, och dels för att det kommer finnas tillfällen då det är varmare ute än inne, framför allt på våren. Då gör plasten mer skada än nytta.
Jaså du har blivit mod nu, du hjälpte mig en del med badrum för ett tag sen :)

Jag skippar plasten och uppvärmningen då, men det är fullt okej att isolera golv, väggar och tak?
 
Jepp. :)

Att isolera tycker jag är en bra idé, det är inga problem om du skippar plasten.
 
S
jon_h skrev:
Jepp. :)

Att isolera tycker jag är en bra idé, det är inga problem om du skippar plasten.
Men om jag bestämmer mig för att ha laminatgolv, ska jag plasta under golvspånet eller ska jag köpa underlagsmaterial som är mot grundfukt? Vilket blir bäst?
 
Jag hade skippat plast där också, om det är ett förråd. Men jag skulle å andra sidan hellre lagt ett riktigt trägolv i ett ouppvärmt förrådsutrymme. Laminaten brukar inte gilla fukt och stora variationer i fukthalt så mycket.
 
S
jon_h skrev:
Jag hade skippat plast där också, om det är ett förråd. Men jag skulle å andra sidan hellre lagt ett riktigt trägolv i ett ouppvärmt förrådsutrymme. Laminaten brukar inte gilla fukt och stora variationer i fukthalt så mycket.
Vad menar du med riktigt trägolv, furuplankor istället för spånskiva eller ett parketgolv?
Slår inte parketen sig också?
 
Jag menar ett vanligt spontat brädgolv. Det ska ju vara ett förrådsutrymme, så finare golv känns lite onödigt. Och det blir ju dyrare, dessutom.
 
S
jon_h skrev:
Jag menar ett vanligt spontat brädgolv. Det ska ju vara ett förrådsutrymme, så finare golv känns lite onödigt. Och det blir ju dyrare, dessutom.
Dum fråga kanske men hur gör man med de golvet, spikar man eller skruvar man det i spånskivan eller limmar man det. Ska man ha något mellan spånet och trägolvet?
 
Då behöver du inte ha någon spånskiva, golvet skruvas eller spikas direkt i golvbjälkarna.
 
karmajoyst skrev:
Kanske lite off topic, men den här är den snyggaste friggebon som jag sett.
[länk]
Här finns instruktioner mm.
Tja, påminner mej litet om en offentligt toalet som jag har sett någonstans .... ;)
gaia
 
S
Har det någon betydelse att jag bor i södra skåne?

Jag vet inte men går det på något sätt ha en spånskiva och laminatgolv utan problem? Jag tycker det skulle bli frächast...
Vissa har ju plastmatta i förrådet, den är ju som plast, sen säger jag inte det är bra...
 
Alltså plast mellan spån och laminat hjälper inte laminatet på ngt sätt.

Det skulle vara om man vill ha en diffspärr för att hindra varm fuktig luft från att komma UT i isoleringen, vilket vi har konstaterat troligen inte fylelr sin funktion i ett tidvis ouppvärmt hus.

Om man tycker att det skall skydda laminatet från fukt underifrån, så kan man ju fundera på hur spånplattan skulle må - som är ännu mer fuktkänslig :)

/K
 
Spån och laminat fungerar nog också, men jag hade som sagt skippat fuktspärren. Laminatgolvet ska ju läggas flytande, så du får se till att inte låsa fast det genom att ställa för tunga saker på mer än ett ställe. Annars kan det krypa isär eller resa sig.
 
S
jon_h skrev:
Spån och laminat fungerar nog också, men jag hade som sagt skippat fuktspärren. Laminatgolvet ska ju läggas flytande, så du får se till att inte låsa fast det genom att ställa för tunga saker på mer än ett ställe. Annars kan det krypa isär eller resa sig.
Och då ska jag så fall ha vanlig underlags material sån mintgrön som finns på rulle? Och behöver inte sådan man ska ha inomhus på betongen om man kör med laminat där?
 
Kolla med leverantören av golvet vad de vill ha för underlag. Det kan nog variera lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.