Hej!

Förra vintern så hade jag i fritidshuset extremt kallt under köksskåpen trots underhållsvärme. Huset står på plintar och köket hade golvsockel. Nu i somras så revs det gamla köket ut, in med ett nytt och stoppade även i nya vattenrör isolerade som går i golvet ("ovanpå" isoleringen, så det är närmast golvet och inte som förra ägarn hade gjort, närmast marken).

Hur som helst, jag har tänkt att hålla koll på temperaturen i vinter hur det blir under köksskåpet idag. Det är ingen golvsockel ditsatt ännu, så det kanske räcker. Men om temperaturen inte orkar hålla sig där under golvet trots omgivande temperatur så går jag i funderingarna på en värmefläkt, helst dold under skåpen.

För det är väl ingen idé att lägga en frostskyddskabel löst under köket va (råkar ha en till övers som ligger och skräpar). Enda syftet jag har är att det inte ska gå ner under 10 grader även under skåpen så att eventuella rör under får lättare att frysa.
 
Om du har underhållsvärme på i rummet kanske det räcker med en liten fläkt som ventilerar under sockeln?
 
  • Gilla
RobbanLT
  • Laddar…
Låter som ett ickeproblem faktiskt. Det kommer inte bli minusgrader under skåpet om du har värme på inomhus
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Om du har underhållsvärme på i rummet kanske det räcker med en liten fläkt som ventilerar under sockeln?
Just ja, det har du ju faktiskt helt rätt i. Bara se till att luften cirkulerar som den ska helt enkelt! För det är ju också grundproblemet, att cirkulationen inte är bra i det stängda utrymmet. Tack för den enkla men geniala lösning!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som ett ickeproblem faktiskt. Det kommer inte bli minusgrader under skåpet om du har värme på inomhus
Nej, det blir inte minusgrader men det avger heller ingen värme till golvet vilket väl ökar risken för frysskador mot rören som ligger där. Tänker att måste ju vara bättre med 10 grader ovanför än 4 grader.
 
B
Kan du inte lämna en cm glipa i ovankant på golvsockeln, så det finns god möjlighet till självcirkulation i rummet?

Jag hade nog hellre lagt dit en värmekabel än bökat med en värmefläkt.

Känns säkrare, i alla fall. Har lite respekt för värmefläktar efter en brand i en släktings garage som startade i en värmefläkt.
 
R RobbanLT skrev:
Nej, det blir inte minusgrader men det avger heller ingen värme till golvet vilket väl ökar risken för frysskador mot rören som ligger där. Tänker att måste ju vara bättre med 10 grader ovanför än 4 grader.
Jag rycker det blir jobb i onödan, brukar ni tömma vattensystemet varje höst ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag rycker det blir jobb i onödan, brukar ni tömma vattensystemet varje höst ?
Nix, tömmer inget. Nyttjar det även på vintern :) Elementen (el) står inställda på 6 grader och LVP på 10 grader underhållsvärme. Elementen kickar in först om luftpumpen skulle lägga av eller inte orka, alternativt innan vi kommer ner på helgerna under vintern för att få upp lite behaglig temperatur :)

Men ska lägga in mätning under skåpen i helgen och se nu under hösten hur temperaturen diffar där gentemot andra ställen i huset.

Kanske försöker lösa ett icke-problem, alternativt så borde ju fläktlösningen vara enkel nog för att få snurr på luften bara.
 
Tänkte bara återkoppla här efter att vintern har haft sitt intåg och så även kylan.

Har haft kontinuerlig mätning av temperaturen under skåpen, utan sockel monterad. När det var -15 ute och rumstemperaturen låg runt 10-12 grader så var det fjuttiga 4 grader under skåpet. Ställde därför dit en fläkt, vanlig bordsfläkt, som på lägsta hastighet kan aktiveras. När den aktiveras så stiger sakta men säkert temperaturen under skåpen till samma som rummet, vilket är toppen.

Dock så är det inte särskilt populärt hos frugan att ha en fläkt ståendes mitt på golvet :) Plus att hon gärna vill ha golv-sockeln där.

Funderar därför på om man skulle ta och sätta in en datorfläkt, 80 eller 120 mm som suger in luft under sockeln kontinuerligt. Har letat efter en frostvakt med inbyggd fläkt som kan vara placerad under skåpet, men utan framgång.

En liten slimmad kupévärmare skulle ju också fungera, men känns "läskigt" med så pass mycket effekt där under i ett obevakat utrymme och jag vet inte hur "bra" det är att den slår på och av i intervaller.

Hur som helst, rotation på luften är det viktigaste så därför kanske bara en datorfläkt med 12V för susen. Eller två.
 
R RobbanLT skrev:
Tänkte bara återkoppla här efter att vintern har haft sitt intåg och så även kylan.

Har haft kontinuerlig mätning av temperaturen under skåpen, utan sockel monterad. När det var -15 ute och rumstemperaturen låg runt 10-12 grader så var det fjuttiga 4 grader under skåpet. Ställde därför dit en fläkt, vanlig bordsfläkt, som på lägsta hastighet kan aktiveras. När den aktiveras så stiger sakta men säkert temperaturen under skåpen till samma som rummet, vilket är toppen.

Dock så är det inte särskilt populärt hos frugan att ha en fläkt ståendes mitt på golvet :) Plus att hon gärna vill ha golv-sockeln där.

Funderar därför på om man skulle ta och sätta in en datorfläkt, 80 eller 120 mm som suger in luft under sockeln kontinuerligt. Har letat efter en frostvakt med inbyggd fläkt som kan vara placerad under skåpet, men utan framgång.

En liten slimmad kupévärmare skulle ju också fungera, men känns "läskigt" med så pass mycket effekt där under i ett obevakat utrymme och jag vet inte hur "bra" det är att den slår på och av i intervaller.

Hur som helst, rotation på luften är det viktigaste så därför kanske bara en datorfläkt med 12V för susen. Eller två.
En datorfläkt är nog en bra lösning, kompakta och gjorda för att gå tyst och länge.
 
Väcker en gammal tråd med lite återkoppling. Denna vinter var ju rejält kall, -16 här senaste dagarna. Köksskåpet har stått öppet och en vanlig bordsfält har cirkulerat luften. Under skåpet har det varit runt 8 grader.

Dock så frös både kall och varmvatten inatt. Någonstans under golvet, en sträcka på ca 2 meter.

Blir nog till att riva upp hela golvet i vår och lägga en värmekabel utanpå nära rören.

Är dubbelrör så ska stänga av vattnet här innan jag lämnar så att inte röret har spruckit. Så nästa gång man kommer hit kanske man får en skön överraskning.

Nog inte så stor chans att det hinner tina innan i morgon, även om det är ca 25-30 grader just nu inomhus. Men man kan ju alltid hoppas :) Som tur är finns det vatten i badrummet där alla rör är säkrade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.