Jag har aldrig haft lätt för att "knöla" in en massa kabel i en kulodosa... Igår började jag riva i en gammal porslinskulo 4klämmor med totalt 11ledare i och jag hade ett helvete att ansluta alla igen.. Kablarna var visserligen kanske lite i kortaste laget men hade inte tid igår att byta ut all gammal plåtkulo...

Men till ämnet igen finns det några tips och tricks för hur man lätt får i många ledare i en kulodosa så vill jag gärna höra..

Själv blir det nog att köpa storkulo överallt... Allra hellst när plåtkulon byts ut och allt ojordat... Blir lite mer tåtar att hålla på med då..
 
Köp en större dosa och/eller planera och välj plintar med omsorg, jord- och nollplinten brukar ju bli fullast så det gäller att välja dessa med omsorg i små dosor så att så många tåtar som möjligt blir så korta som möjligt...
 
det finns "avlånga" kulodosor, dom tycker jag är snyggare än dom 4-kantiga å så är dom lite rymligare, dessutom är plasten lite "blank" så dom blir inte smutsiga när man varit där o pillrat med smutsiga fingrar. jag brukar använda Wago och miniubåtar
 
Det är de avlånga jag menar när jag pratar om storkulo... Funderade på att använda någon typ av fjäderklämma jag med men har en liten dålig erfarenhet av dessa då jag en gång var tvungen att göra om och den hade skadat den skalade delen av kabeln (ett litet jack) så när man höll på å böja den lite gick den av... Sen stod man där med en bit kortare kabel... Visserligen inte en märkes fjäderklämma... Tittade lite åt wagon med "spakar" är den nå bra..? Ska ju gå lätt att få ur ledarna om man ska göra om i dessa några erfarenheter?
 
Annars har ju Ifö Electric porslinsdosor i nytillverkning.

nyakulo.gif
 
Satte dessa i morsans kök, snygga men lika trånga som förr...
 
Den stora vita runda Renova-dosan är ok att koppla i.
 
ja wago med spakar är bra men lite klumpig och dyr, men perfekt till 12volt dovnlights med fintrådig tråd.
 
BOJKOTTA alla porslinsdosor
 
Porslin är fint, håller i all evinnerlighet, om de inte spricker.

Prototypen
 
Är de nya porslinsdosorna tomma eller sitter det någon plint i dem? De gamla runda skruvplintarna är ju totalt värdelösa. Går inte dra år ordentligt...
 
Samma typ av plint som förr, men jag tycker då att de funkar, men trångt blir det.
 
Använd ELKO´s kulodosor, dem är blanka och rymliga. :)
 
Min absoluta favorit E1437562
 
elmont skrev:
BOJKOTTA alla porslinsdosor
Varför det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.