Hej

Har ett hyfsat isolerat hus i mellanssverige med en mix av nya radiatorer och äldre dubbelpanelradiatorer.

Förbrukar ca 8 ton pellets per år.

Har en Therima biomatic pelletspanna inkl bulkförråd på 3 ton som installerades 2005 dvs den är nu 17 år gammal.

Har väl haft ca 3 större haveri de senaste 10 åren med den typ värmeväxlare, kedjan och kretskortfel. Annars funkat rätt bra. Är dock lite trött på damm och ljud från den.

Har barn och fru som gillar att duscha - själv går det fort när jag spenderar varmvatten :)

Nu till frågan:
Tror ni att bergvärme lönar sig för mig och vad får man ge för en vettig installation numera?
 
Storlek på hus?
 
Investeringskostnaden för bergvärme har stigit mycket nu och man får räkna med att det kostar över 200 tkr. Och det är ju jättesvårt att veta vad el-priset kommer att vara i framtiden. Jag skulle hålla fast vid pellets ett par år om jag hade det och se vart åt utvecklingen bär.
 
Det är nog sällan det lönar sig att byta ut värmesystem, rent ekonomiskt. Ungefär som det sällan lönar sig rent ekonomiskt att byta fönster, annat än i extremfall. Det är väl om man går från direktverkande el till bergvärme eller nåt. Från pellets till bergvärme? Svårt att tro att det går att räkna hem innan bergvärmepumpen dör sotdöden.

Men om det är ett alternativ kanske det skulle löna sig att installera bergvärme och behålla pelletspannan. Och köra på bergvärme (med timdebitering av elen) när elen är billig, och på pellets när elen är dyr.

Men det skulle så klart vara rätt komplicerat, och kräva att man håller koll varje dag.
 
Hade samma fundering som dig fast för typ ett år sen.

Förbrukade strax över 7 ton pellets men elektrisk vvb under den varma delen av året.
Huset byggt 69 och på ca 220 kvadrat.

Installerade bergvärme som blev klart i september.
Blev en IVT GEO512, 170meter borrhål.
Betalade 206 tusen efter rot.

Mycket nöjd med bytet.
 
L lat skrev:
Storlek på hus?
100 + 100 kvm
 
200m2 borde inte ta mer än 4-5pall (20-25" kWh brutto, 15-20" kWh netto) så jag skulle börja med att kolla vilka energitjuvarna är.
 
Det blir ju så att man kanske vill betala det där som en installation kostar för bergvärmepump för att få ner kwh kostnaden och slippa besväret med pellets.
 
  • Gilla
mickewest
  • Laddar…
Vad har man för livslängd på en sån här Thermia Biomatic som nu är 17 år gammal?

Tänker att man kanske ändå behöver byta vid nåt tillfälle...
 
Fast eldar ni pellets året om? Själv slår jag av mitt på sommaren. Varmvattnet värmer jag med elberedare.
Själv kör jag 10pall småsäck på vinterhalvåret på 300 kvadrat dragig gammal kåk och gammal panna.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast eldar ni pellets året om? Själv slår jag av mitt på sommaren. Varmvattnet värmer jag med elberedare.
Själv kör jag 10pall småsäck på vinterhalvåret på 300 kvadrat dragig gammal kåk och gammal panna.
Eldar året om då pannan har inbyggd varmvattentank. Går även att köra på el då den har dubbla elpatroner med.
 
Just under den varma delen av året kommer du kunna spara mycket med värmepump jämfört med pellets när du ska värma vatten, då har pannan som lägst verkningsgrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.