Hej!

Jag har lärt mig mycket genom att göra min första trapp/trall och det går självklart att diskutera hur man hade kunnat göra annorlunda.

Men min fråga är så här, jag behöver göra en kapning hela vägen från botten till toppen av trappan och det är lite svårt för mig att bestämma hur och med vad jag ska kapa trappen med.

Hur hade ni gjort? Det finns ett sträck att gå efter.

Sticksåg? Handsåg? Cirkelsåg? Kombination av verktyg?
Vill såklart att det ska bli så rakt som möjligt.

Mvh
Marcus
 
  • Nybyggda trätrappor till en veranda med röd tegelfasad och en gammal mjölkkanna som prydnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Alla dina alternativ fungerar, liksom såklart en gersåg.

Jag gillar fogsvans, men det är döden för andra.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Alla dina alternativ fungerar, liksom såklart en gersåg.

Jag gillar fogsvans, men det är döden för andra.
Ska tillägga att brädorna är på plats och skruvade…så här i efterhand så hade förmodligen en gersåg varit bäst då jag inte hade behövt såga på plats
 
Det där hade jag kört med tigersåg.
 
O Oaken skrev:
Det där hade jag kört med tigersåg.
Tror du den är lättare att få en rakare kapning än en sticksåg?
 
Fairlane
Är de redan skruvade? Det går inte att skruva loss de igen?

För att få det snyggt skulle jag försöka jobba med någon form av stöd för sågen. Ser dock inte ut att vara mycket att fästa ett stöd i på utsidan så attt säga. Ser ut att vara svårt att komma åt överhuvudtaget på vissa delar. Förmodligen kan det fungera med en bra japansåg.
 
Fairlane
Sticksåg kan nog fungera, men då måste du vara stadig på handen. Tigersåg är för mig mer av ett grovverktyg så det hade jag inte valt personligen.
 
Cirkelsåg (om du har en med klingan på höger sida) för att få en rak början. Sedan fortsätta med fogsvans, japansåg eller försiktigt med en "Fein" där cirkeln inte kommit åt. Så hade nog jag gjort. Sedan rundat ändträt till samma rundning som långsidorna.
 
B
Har sett att det finns lite bredare blad till sticksåg, som kan hjälpa till att såga rakare. Svårt att såga 100 rakt med sticksåg. Ibland kan man dra fast en bräda parallellt (uppepå trallen) med sågsträckan (t.ex. med en tving) så man får ett bra anhåll för sticksåg.

Jag tror det är tight för cirkelsåg nu. Hade nog blivit fogsvans för min del.

Tigersågen ser jag mer ett verktyg för att riva med, eller grovkapa där kravet på finish är lite lägre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har sett att det finns lite bredare blad till sticksåg, som kan hjälpa till att såga rakare. Svårt att såga 100 rakt med sticksåg. Ibland kan man dra fast en bräda parallellt (uppepå trallen) med sågsträckan (t.ex. med en tving) så man får ett bra anhåll för sticksåg.

Jag tror det är tight för cirkelsåg nu. Hade nog blivit fogsvans för min del.

Tigersågen ser jag mer ett verktyg för att riva med, eller grovkapa där kravet på finish är lite lägre.
Jag är nog inne på fogsvans, får vara lite tyngre arbete men det långa bladet hjälper nog till en del.
Tigersågen är som du säger kanske lite mer för grövre kapning, och sticksågen är svår att kapa rakt med utan riktigt stöd
 
S
Har du inte skruvat ned skruvarna för djupt kan du skruva upp dem igen och kapa med ger- eller cirkelsåg. Blir klart enklare. Annars hade jag tagit en fogsvans, blir ju rätt så rakt med en sån tycker jag. Börjar du med cirkelsåg eller sticksåg så långt den når finns risk att skarven mellan cirkelsågs-snittet och fogsvansens snitt blir som ett hack, och jag tror inte du sparar någon tid med ett elverktyg eftersom du behöver något mothåll för att det ska bli rakt.

Oavsett, om du vill ha kanten helt rak kanske du kan såga med en liten marginal och slipa ned ev bukter och svängar efteråt som du stör dig på? En lite längre slipkloss hjälper nog då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.