B Bissemannen skrev:
Jo fast tycker att elpatronen kör oftare än den borde behöva redan vid 0. Trodde den inte skulle behövas förens under -5 typ.
Så är det med llvp.
Men har ni någon isolering på vinden?
 
B Bissemannen skrev:
Hej,
Har en lvvp CTC Ecoair 622M och en Ecozenith i550 pro installerat 2019.
Huset är från 1935 och ligger i Lund så zon 4.
Uppvärmd yta är ~400kvm.
Huset är 2.5 plan med källare plus uppvärmt garage.
Tegelstomme och välisolerad vind.
Kopplade 2-glasfönster som håller på och renoveras. Bevaringskrav utvändigt.
Ingen golvvärme utan bara radiatorer.
Funderar på att ställa in en hög grundinställning som kör på natten dvs 00-06 för att sedan köra en ordentlig nattsänkning på dagen. Detta tillsammans med att gå över till timpris.
VVC avstängd på dagen under arbetsdagar och på nätterna.
Har 35A huvudsäkring.
Är ju generellt sett kallare på natten så elpatronen kommer få jobba mer. Tror förbrukningen kommer öka men genom att styra merparten till natten så hoppas jag elkostnaden totalt blir lägre.
1.Tror ni detta kan funka trots avsaknad av golvvärme eller har jag gjort någon tankevurpa?
2. Kan detta förfarande förkorta livslängden på värmepumpen?
Med tegelstomme har du ett väldigt trögt hus så att dagligen variera innetemperaturen är nog ganska meningslöst. Jag har själv en enplansvilla på 109 kvadrat trästomme men mexitegelfasad vilket gör det trögt nog att hellre ha konstant innetemperatur. Sänker jag en grad tar det mer än en dag innan huset hamnar i jämvikt igen, samma när jag höjer så den sparade energin går åt till återuppvärmningen och besparningen blir därmed noll. Mitt hus ligger i nordvästra Skåne med endags DVUT -11,4. CTC 610M + i255. Radiatorer samt golvslinga i gillestuga. Mina elpatroner gick aldrig igång i vintras. För 21 grader inne vill huset ha 45 grader framledning vid 0 ute.

Frågan är vad ditt hus vill ha för framledning vid 0. Jag har märkt att patronerna kan gå igång ibland om jag ställer in maximal framledning över 60 grader så jag har den ställd på max 60. Blir det för kallt ute får jag kanske hantera det manuellt.

Det som förkortar livslängd kos kompressorer är start och stopp.
 
  • Gilla
Bissemannen
  • Laddar…
Med den situation vi kommer ha åtminstone de närmaste åren får vi acceptera att styra på elpriser och så får inomhustemperaturen bli vad den blir.Glöm det gamla Sverige med trygg energiförsörjning till ett rimligt pris, nu är det Östeuropa och tredje världen som är idealet.

Det enda rimliga är att ställa värmepumpen så att den endast producerar när elpriset är rimligt, troligtvis nattetid,och att stänga av eltillskott helt. Sedan stödrösta under dagen med det du råkat få tag i. Och räkna inte med att politiker kommer att lyssna på argumentet att Sverige har tjugo minusgrader vintertid. Nu handlar det om att rädda de stora och mäktiga nationerna.
 
K karlmb skrev:
Så är det med llvp.
Men har ni någon isolering på vinden?
Japp vinden är relativt välisolerad.
Tror vår största bov är väggarna, tegelväggar utan isolering och de orenoverade fönsterna.
Ska se till att byta tätninglister på de som inte ska renoveras i närtid.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bissemannen skrev:
Japp vinden är relativt välisolerad.
Tror vår största bov är väggarna, tegelväggar utan isolering och de orenoverade fönsterna.
Ska se till att byta tätninglister på de som inte ska renoveras i närtid.
Absolut viktigast är täta fönster.
Sedan får du väl ha i beredskap att stödelda på något sätt, de kallaste dygnen.
 
Logad Logad skrev:
Med tegelstomme har du ett väldigt trögt hus så att dagligen variera innetemperaturen är nog ganska meningslöst. Jag har själv en enplansvilla på 109 kvadrat trästomme men mexitegelfasad vilket gör det trögt nog att hellre ha konstant innetemperatur. Sänker jag en grad tar det mer än en dag innan huset hamnar i jämvikt igen, samma när jag höjer så den sparade energin går åt till återuppvärmningen och besparningen blir därmed noll. Mitt hus ligger i nordvästra Skåne med endags DVUT -11,4. CTC 610M + i255. Radiatorer samt golvslinga i gillestuga. Mina elpatroner gick aldrig igång i vintras. För 21 grader inne vill huset ha 45 grader framledning vid 0 ute.

Frågan är vad ditt hus vill ha för framledning vid 0. Jag har märkt att patronerna kan gå igång ibland om jag ställer in maximal framledning över 60 grader så jag har den ställd på max 60. Blir det för kallt ute får jag kanske hantera det manuellt.

Det som förkortar livslängd kos kompressorer är start och stopp.
Meningslöst att variera tempen?
Ja, men det var ju inte det som var utmaningen.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Med tanke på att man får cop 3(?), så bör man ju undvika att ställa för stor "nattsänkning" (på dagen). Det krävs rätt stor diff mellan elpris inkl skatt och nätavgifter innan elpatronen slår värmepumpen ekonomiskt. Man tappar ju även en del i prestanda på värmepumpen om man kör en kort tid med hög effekt/hög temp, jämfört med lägre framtemp och dellast.

Beror ju på hur du kan ställa in elpatronen med, kan man manuellt slå av den helt en period och se om det blir för kallt inne, så kan du nog vara mer aggressiv i inställningarna för nattsänkning. Då vet du ju att du inte får elpatron. Svårare på vintern att klara sig med elpatron av.

Golvvärme är trögare och lättare att få till komforten, trots lite nattsänkning. Men radiatorer går också att köra så.

Enklaste är kanske att köpa en ngenic och slippa palta med inställningarna? Det är en varvtalsstyrd anläggning du har, så den kan man egentligen styra lite mer smart än vad en nattsänkning gör.
Hur tänker du att man kan reglera den varvtalsstyrda anläggningen?
 
B
L Lace79 skrev:
Hur tänker du att man kan reglera den varvtalsstyrda anläggningen?
Sänka framtempen x antal c under högpristimmar, alternativt höja framtempen x antal c under typiska lågpristimmar.
 
Har en nybyggd villa med bergvärmepump och ftx. Har testat att akticera nattsänkning mellan 16:00 - 20:00 för att inte värma huset under denna topp.

tänker att systemet är trögt nog och ftx är effektivt så vi vör inte direkt tappa någon komfort men ett par kWh som ej körs när elen är som dyrast.

kanske inte är så mycket pengar ci sparar i slutändan men ändå intressant att testa.

har ingen inomhus mätare så inbillar mig att pannan inte kommer försöka jobba i kapp detta oavsätt utan den kör helt enkelt lite viloläge en stund.

blir att testa några veckor och se.
 
T Tinototem skrev:
Har en nybyggd villa med bergvärmepump och ftx. Har testat att akticera nattsänkning mellan 16:00 - 20:00 för att inte värma huset under denna topp.

tänker att systemet är trögt nog och ftx är effektivt så vi vör inte direkt tappa någon komfort men ett par kWh som ej körs när elen är som dyrast.

kanske inte är så mycket pengar ci sparar i slutändan men ändå intressant att testa.

har ingen inomhus mätare så inbillar mig att pannan inte kommer försöka jobba i kapp detta oavsätt utan den kör helt enkelt lite viloläge en stund.

blir att testa några veckor och se.
Du kommer att få kallare inne.
 
Bor i torp med vattenmantlad kamin och CTC Ecopart 8 och ecoEl 1550. Elpatronerna bortkopplade. Sänkning dagtid 6.00-22.00. Extra varmvatten 5.00 för eventuell dusch på morgonen. En till två brasor/dag. Tempgivare i stora rummet. Fungerar. Enda problemet är dålig värme i badrummet dagtid då dagsänkningen med vedeldning gör att elementen blir kalla. Värmpumpsenergi vid -10 grader ca 22-25 kWh/dygn. Temp i sovrummet varierar mellan 19-21 grader vid läggdags EcoEl programmering av dagsänkningen är bakvänd då starttid är höjning och sluttid är sänkning vilket gör att man kan inte skriva in 6.00-22.00. direkt. Digital display, väderprognos, veckodagar, temperaturer, sol, moln, regn symboler, knappar märkta "OK" och pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.