Hej

Försökt hitta ett tydligt svar till mitt dilemma men inte lyckats.

Jag håller på att förbereda grunden till mitt uterum som ska vara uppvärmt året om. Den kommer byggas mot två husfasader (se bild nedan) och stå på en isolerad träbjälklag på plintar.

Min fråga är, behöver jag ha en fuktspärr mot marken? OBS att endast en luftspalt på 3-5cm kommer vara möjlig. På vissa delar av yttersidan kommer marknivån vara i höjd eller något högre än regelns undersida, dvs luften kommer ha svårt att röra på sig.

Min plan är att ha en fuktspärr över golvvärmesystemet (som jag inte riktigt bestämt än ska vara el eller vattenburet). Är det rätt tänkt? och isf blir det problem med två fuktspärrar?

Jag valde att inte inkludera de tvärgående reglerna då de skulle skymma isoleringen och trossbotten men de ska såklart finnas. Bärlinan till i mitten och till höger ska vila på plintar.

Tacksam för svar.
 
  • Grafisk illustration av golvuppbyggnad med betonggrund, isolering, reglar och golvvärme-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberett underlag för byggprojekt med sand, grusrör och mursnören, samt en vattenpassande enhet vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag: Gör en isolerad betongplatta på mark istället.
 
  • Gilla
aclariss och 1 till
  • Laddar…
Tack för förslaget fribygg och Leif (ditt bygge ser riktigt snyggt ut!).

Jag har funderat på att ha en betong sula, men marken sluttar ca 60cm (se bild tagen från en annan vinkel). Isf måste jag bygga upp den sidan vilket jag helst inte vill göra. Iaf inte om det finns alternativ som är (nästan) lika bra som betong.
 
  • Byggplats med skottkärra full av sand, träbalkar och sned mark vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som det är lätt att gräva bort överflödigt mtrl så du får ordentligt med luft under träbjälklaget eller några dm frigg under betongplattan
 
F fribygg skrev:
Det ser ju ut som det är lätt att gräva bort överflödigt mtrl så du får ordentligt med luft under träbjälklaget eller några dm frigg under betongplattan
Ja, det är hyfsat enkelt att gräva. Mycket sten och bergkross men det går absolut.
Problemet, som jag försökte beskriva ovan är att en del av marknivån (syns tyvärr inte på bild) kommer vara i samma höjd som bjälklaget så vissa delar av grunden kommer ändå inte ha så bra luftcirkulation.

Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag ska ta an förslaget med betongplatta. Det innebär att jag måste bygga upp ena sidan och delar av en annan. Helt nytt för mig det här så hoppas ni har tid att svara på några följdfrågor:

1. Visst bör en mur av lecablock hålla (typ där slipers ligger nu)
2. Ska L-element användas även om de inte kan stödfyllas (t.ex sidan där slipers är)? Antar att man måste bygga någon sorts stöd innan betongen brunnit klart?
3. behövs L-element intill betongfasaden?

tack för snabba svar, uppskattas verkligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.