Hej,
Vi bor i ett hus byggt 1967 sedan december. Vi har en boyta på ca 207 kvm. Huset har pool (thermopool) med en inverterpump ställd på 27c. Uppvärming av huset vid tillträde var enbart direktverkande el (radiatorer samt en liten elpanna som driver en liten golvvärmekrets). Vi har installerat en luft/luft värmepump. Enligt förra ägaren förbrukade dom ca 50000 kWh så vi visste att det är mycket hög förbrukning i huset. Vi har kommit ner till ca 40000 kWh beräknat. Med nuvarande energipriser känns detta som något vi måste göra något åt och står i valet mellan bergvärme eller solceller. Bör tillägga att vi kommer ha 2 st elbilar.

Bergvärme ink dra vattenburet system uppskattar jag till en kostnad på ca 250.000:- (kan ha fel). Fördelar bland annat att förbrukningen blir klart lägre på vinterhalvåret.

Solceller uppskattar jag till ca 150-200.000:-. Fördelar ända är nästan inga elkostnader på sommaren trots pool och nästan gratis laddning av bilarna.

kom gärna med synpunkter och tips om hur ni hade resonerat och valt. Rätta mig gärna om jag har några felaktiga antaganden.

(har platt tak utan någon direkt vind så det finns nog inte mycket att göra vad gäller isolering. Fönsterna är ok även om de inte är sprillans)

tack!
 
  • Gilla
Surfnturf
  • Laddar…
Solceller har inte med din elförbrukning att göra för de producerar när du minst behöver det. Ladda elbilen? Solen lyser om dagen då du är till jobbet med bilen.
Det mest närliggande är att stänga av poolen. Mät hur mycket det sparar. Det mest framtyidssäkra är bergvärme. Har du pengar över kan du fortfarande investera i solceller men se det som en finansiell investering som har bara marginellt med din elförbrukning att göra.
 
  • Gilla
Jompa MV
  • Laddar…
Bor du i huvudstadsområdet så tror jag du ligger i underkant med 250 kkr för att dra in vattenburet på 200 m2 och få en bergvärmepump installerad. Om det inte är en väldigt enkel planlösning . Räkna med 150 kkr till och bli glad om det kommer in lägre.

Jag tycker du ska göra både och, dvs både bergvärme och solceller om din ekonomi tillåter.

Men har du inte beställt något av dessa 2 saker redan så kommer de nog inte bli klara till denna vintern.
Sätt in en luft/luft vp till och fimpa elradiatorerna så har du tid att fundera.
 
  • Gilla
Jompa MV
  • Laddar…
Bergvärme med vattenburet värmesystem kommer säkert att kosta 300+ tkr men är det bästa i längden.
 
  • Gilla
Jompa MV och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag vet att solceller inte sänker elförbrukningen, men det sänker våra kostnader. Mellan maj och augusti ligger vi på ca 2400-2700 kWh per månad (har testat att slå av cirkulation och värme till pumpen, det ger såklart utfall men det blir inte någon superdramatisk skillnad). I december hade vi en förbrukning på ca 5000kwh så ni vet hur förbrukningen rör sig över året
 
Bor i Stockholm
 
Wow, i juli månad hade vi ca 400 i förbrukning. Du har lite att titta på här känns det som.
 
Eftersom du inte hinner installera något denna vinter skulle jag satsat på en till luft luft och sedan i lugn och ro kolla upp hur det ser ut med bervärmen hos dig. Har alla grannar det om du bor nära andra kan det bli dyr förbrukning. Finns kartor för det precis som för solceller. Enklast är nog att fråga grannar som har bergvärme hur det fungerar för dom.
Även för solceller gäller det att planera lite så du får ut bra med el för det du betalat för.
 
I InsidersUnited skrev:
Wow, i juli månad hade vi ca 400 i förbrukning. Du har lite att titta på här känns det som.
precis… Jag har stängt av prylar dygnsvis för att förstå vad det egentligen är som drar men inte lyckats lista ut det. Såklart är poolen och att vi fn. Laddar en bil hemma (ca 100 mil/månad) en del k förklaringen men något mer måste dra en hel del…
 
J Jompa MV skrev:
Tack för era svar. Jag vet att solceller inte sänker elförbrukningen, men det sänker våra kostnader. Mellan maj och augusti ligger vi på ca 2400-2700 kWh per månad (har testat att slå av cirkulation och värme till pumpen, det ger såklart utfall men det blir inte någon superdramatisk skillnad). I december hade vi en förbrukning på ca 5000kwh så ni vet hur förbrukningen rör sig över året
Det är ju 80 kWh per dag sommartid. Låter rätt mycket.
 
J Jompa MV skrev:
precis… Jag har stängt av prylar dygnsvis för att förstå vad det egentligen är som drar men inte lyckats lista ut det. Såklart är poolen och att vi fn. Laddar en bil hemma (ca 100 mil/månad) en del k förklaringen men något mer måste dra en hel del…
Just värme brukar dra väldigt mycket, kanske vvb som ligger och drar?

Jag kan via elnätsbolagets hemsida se vad huset drog före nuvarande dag, timme per timme. Har ert elbolag något liknande? Då kan du prova i en timme bryta det mest tänkbara (poolvärme, vvb osv) och kolla dagen efter.
 
Redigerat:
M Martin_ skrev:
Just värme brukar dra väldigt mycket, kanske vvb som ligger och drar?

Jag kan via elnätsbolagets hemsida se vad huset drog före nuvarande dag, timme per timme. Har ert elbolag något liknande? Då kan du prova i en timme bryta det mest tänkbara (poolvärme, vvb osv) och kolla dagen efter.
Hmm, ja just VBB har jag iof inte testat att slå av. Jag följer min förbrukning varje dag eller timme när jag testat att slå av saker, så det går även via mitt elbolag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.