Hej, skall sätta tak över altan. Pga låg höjd behöver jag maximera hållfastheten / minimera dimensionerna så mycket som möjligt.

Ger det högre bärighet om reglarna sätts i urtag i takstolarna snarare än mellan takstolarna?
Är det isåfall bättre att sätta reglarna på högkant även om det gör att urtaget blir större i takstolarna?
 
K
Vilka mått och dimensioner handlar det om? Alla reglar ska ”alltid” stå på högkant, exempelvis så har ju en 45x70 regel bättre bärighet när den står på högkant, dvs 70mm
 
Takstolar 95x45 (ev kan jag gå till 120x45) och reglar 45x45 eller 70x45.

Inser att det låter tunt men tidigare tak var takstolar 70x22 med bärreglar (dvs liggande ovanpå) cirka 45x20 och ett korrugerat plåttak.
 
K
bruse99 bruse99 skrev:
Takstolar 95x45 (ev kan jag gå till 120x45) och reglar 45x45 eller 70x45.

Inser att det låter tunt men tidigare tak var takstolar 70x22 med bärreglar (dvs liggande ovanpå) cirka 45x20 och ett korrugerat plåttak.
Dimensioner på virke blir svårt att dimensionera när du inte anger några mått eller spännvidder på det hela. Även vart i landet det är spelar roll för vilken snözon och last som man ska dimensionera för behövs
 
K kniv skrev:
Dimensioner på virke blir svårt att dimensionera när du inte anger några mått eller spännvidder på det hela. Även vart i landet det är spelar roll för vilken snözon och last som man ska dimensionera för behövs
Hej, du har helt rätt!

Mer info:
Altanen är i Stockholm, djup 2,2m bredd 5m. 4 stolpar 95x95. Takstolar cc60cm. Snörasskydd på taket.

Tack för hjälpen!
 
Tomture61
Vid nyttjandegrad 83 % så funkar 45 x 120 C18 virke .
Vid nyttjandegrad 49 % , 45 x 120 C24 virke .
Nyttjandegrad = 100 % = inga marginaler alls , 0 % = alldeles för överdimensionerat .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vid nyttjandegrad 83 % så funkar 45 x 120 C18 virke .
Vid nyttjandegrad 49 % , 45 x 120 C24 virke .
Nyttjandegrad = 100 % = inga marginaler alls , 0 % = alldeles för överdimensionerat .
Tack för länken och beräkningen!

Dimensioneringsprogrammet tar dock inte hänsyn till de reglar (kottlingar) jag tänkte använda. Bör jag tänka att reglarna gör att jag kan gå ner i dimension, eller ger reglarna så litet bidrag till hållfastheten?
 
Tomture61
Kortlingar tillför ingen hållfasthet för krafter från åvan (snö)
Kortla kan man göra i ett golvbjälklag , som ger ökad hållfasthet .
Har dock aldrig hört talas om det i tak konstruktioner .
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Kortlingar används för att sprida ut punktlaster och tillför därför inget på ett tak.
 
  • Gilla
bruse99
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kortlingar tillför ingen hållfasthet för krafter från åvan (snö)
Kortla kan man göra i ett golvbjälklag , som ger ökad hållfasthet .
Har dock aldrig hört talas om det i tak konstruktioner .
Tackar, då förstår jag! Och fick svar på en av mina ursprungliga frågor, dvs urtag försämrar takbjälkarnas hållfasthet snarare än förbättrar den!

Syftet med kottlingarna blir då att fördela snölast, och jag monterar dom emellan bjälkarna.

Tack för all input, jag ska ta en vända och mäta igen och se dels om jag kan gå upp i dimension resp om jag kan hitta mer hållfast virke (C30 eller högre) på lokala byggmarknaden!
 
Rickard.
bruse99 bruse99 skrev:
Syftet med kottlingarna blir då att fördela snölast, och jag monterar dom emellan bjälkarna.
Snö kan aldrig bli en punktlast så kortlingen kommer inte fördela någonting och om nått så ökar det egenvikten, försumbart kanske men varför spendera tiden.

Kortlingarna kan möjligtvis göra konstruktionen mer vridstyv men det finns mycket effektivare sätt och med bärläkt (till plåt eller plast) eller råspont kommer det knappast behövas.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Snö kan aldrig bli en punktlast så kortlingen kommer inte fördela någonting och om nått så ökar det egenvikten, försumbart kanske men varför spendera tiden.

Kortlingarna kan möjligtvis göra konstruktionen mer vridstyv men det finns mycket effektivare sätt och med bärläkt (till plåt eller plast) eller råspont kommer det knappast behövas.
Men plasttakleverantörerna ställer ju såvitt jag sett krav på tvärreglar/kottlingar med vissa cc-mått?!
Exempel nedan från Plastexperten. Jag antog att kravet finns för att säkerställa att skivan inte kollapsar på grund av extern last tex snö??
Specifikationstabell för olika tjocklekar av kanalplasttak med detaljer om rekommenderad användning, mått, och garantier.
 
Rickard.
bruse99 bruse99 skrev:
Men plasttakleverantörerna ställer ju såvitt jag sett krav på tvärreglar/kottlingar med vissa cc-mått?!
Exempel nedan från Plastexperten. Jag antog att kravet finns för att säkerställa att skivan inte kollapsar på grund av extern last tex snö??
[bild]
Jag har inte så bra koll på kanalplast men dom reglarna är isåfall bara för att hålla uppe plasten och har inget med hela konstruktionens bärförmåga att göra.
Givetvis ska du följa tillverkarens montageanvisning och tvärteglarna är säkert viktiga men du kan inte räkna med något dom inte gör.

Eventuellt gör dom exakt det du skrev och att jag bara misstolkade dig ;)
 
  • Gilla
bruse99
  • Laddar…
Tomture61
bruse99 bruse99 skrev:
Men plasttakleverantörerna ställer ju såvitt jag sett krav på tvärreglar/kottlingar med vissa cc-mått?!
Exempel nedan från Plastexperten. Jag antog att kravet finns för att säkerställa att skivan inte kollapsar på grund av extern last tex snö??
[bild]
Plåt och plast taktäckning måste ha bärläkt mellan takstolarna .
Vad cc måtten är på dessa borde tillverkaren veta .
Ser däremot ut som kanalplast kan ha upp till 1200 mm i cc mått .
Detta utan bärläkt .
 
Redigerat:
  • Gilla
bruse99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.