Renoverar köket och har precis lagt klinker och fogat klart när jag upptäcker ett område med avvikande utseende (det har en avvikande glans som syns vid släpljus, ej annars/ovanifrån).

Vid undersökning av klinkerkartongerna framgår att jag fått två olika batcher av klinkers. 25 plattor har annan bränning än övrigt golv. Har kontaktat återförsäljaren som kompenserar ekonomiskt och även levererar korrekt batch (min tråd gäller alltså inte den biten).

Eftersom golvet delvis kommer att ligga under köksskåp så behöver jag ersätta cirka 10 plattor för att åtgärda problemet. Min fråga: hur svårt är det att bila dessa 10 plattor utan att skada övrigt klinker? Och vilket tillvägagångssätt är det bästa för att i så fall slå bort kaklet? Har lagt golvet med ca 1mm fog.

Alternativt eftersom avvikelsen gäller glans. Är det möjligt att åtgärda på annat sätt? Ex. matta av de glansigare plattorna med slip eller annan metod, eller ytbehandla (vax eller annat) övrigt golv så att hela golvet får en enhetlig glans?

Mönstrat klinkergolv med röda markeringar som identifierar problemområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Retroinspirerade kakelplattor med cirkel- och korsmönster i blått, grått och brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bilarebob
  • Laddar…
Förstår jag rätt att om jag bara får bort fogen först, så är möjligheterna goda att det går att göra jobbet utan att skada omgivande klinker?

Min plan är att först testa på någon av plattorna som kommer att ligga dolda av köksskåpen.
 
Precis, du behöver lite rörelsemån för minska risken att inte påverka omgivande plattor.
 
Syns det bara vid släpljus så skulle jag fundera på vad som är värst, en viss skillnad i glans eller att riskera att man får ett annorlunda utseende under en omläggning.
Hur länge är glansskillnaden kvar efter att golvet har använts? (jag har ingen aning vad rengöring och slitage gör med ytan).

För att ta bort dem så skulle jag fråga där du köpt dem.
 
 
  • Gilla
bilarebob
  • Laddar…
Sittställning
Jag har brutit upp plattor på betong golv genom att dra bilhammaren i plattan jag vill ha bort. Jag tyckte det va en onödig risk att fippla med fogen först.
 
Nu har jag testat med en platta och det verkar görbart!

* Började med att gräva bort fogen med en kniv/spackel
* Därefter jobba upp ett hål i en platta med hammare/spett (fick jobba en del med det, mkt hårt klinker)
* Utifrån hålet försiktigt jobba in under kaklet och plocka upp/ur det i bitar (bankade ibland också med hammaren för att göra mindre bitar / minska spänningar).
* Återstår även att jobba bort fixresterna, även här utan att skada omgivande klinker

Alltså görbart i mitt fall, men krävs att man är försiktig.

Klinkergolv med ett borttaget kakel, synligt lim och verktyg för kakelborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad klinkerplatta där delar har tagits bort med verktyg, synliga fogar och underliggande fixrest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En uppriven platta med rester av kakel och fix i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Mycket jobb senare ser det ut enligt nedan. Att plocka bort plattorna var ganska enkelt när väl den första plattan var uppe. Fick ut de flesta hela. Däremot att få bort fixen var tuffare. Det tog några timmar att få rent. Har inte riktigt möjlighet att skärma av området från övriga huset, så har bara använt slägga och "stämjärn", ej slip..

Golv renoveras, delvis borttagna kakelplattor, verktyg och fixrester syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv med borttagna plattor och verktyg: slägga, stämjärn och mejsel, samt fixrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med borttagna klinkerplattor och synligt fix, hammare och stämjärn på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
majmun och 3 till
  • Laddar…
Multiverktyg brukar jag använda för fogarna, funkar finfint o sen är resten en barnlek oftast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.