Jag har nu fått en drygt 30 år gammal Nibe EVH 14 - 100 liters varmvattenberedare. (Heter Nibe Eminent men är en äldre rund modell.) Den har stått oanvänd cirka ett halvår men fungerade enligt uppgift vid demonteringen. Var hittar jag en manual till denna? Vilken typ av korrosionsskydd har den? (Emalj, koppar eller rostfritt?) Jag läste att varmvattenberedare har en normal livslängd på 15 - 30 år. Jag tänkte montera den tillfälligt så att jag har tid att planera vad jag ska använda för varmvattenberedare långsiktigt. Det rann lite brunt vatten ur den när jag flyttade den. Betyder det att den är dålig eller är det normalt för en 30 år gammal varmvattenberedare som stått oanvänd några månader? Tidigare så tänkte jag köpa en billig varmvattenberedare med emalj men när jag läste om regelbunden kontroll av anod så funderar jag på att skaffa en med korrosionsskydd typ rostfritt istället.

Vattenkvalitet:
PH 8
Klorid 3,7
Konduktivitet 16,7
Hårdhet 3,9 grader dH
Järn <0,05
Mangan <0,02
 
Redigerat:
E står troligen för emalj.
 
Varför inte sätta en ny med en gång?
 
raveper raveper skrev:
E står troligen för emalj.
En annan modell som heter EVH 16 finns med emalj, koppar och rostfritt. Det står inget om material på märkskylten på den jag har.
 
raveper raveper skrev:
Varför inte sätta en ny med en gång?
Jag har endast varmvatten via vedeldad ackumulatortank som det är nu. Bland annat bra att testa att det blir bra med en 100 liters när jag inte eldar.
 
J Josth skrev:
Här är monterings- och skötselanvisningen för Eminent årsmodell -87 till -92: [länk]
Tackar. Eftersom det står om anod så antar jag att det är emalj. Jag kan kanske kan få tag i en inspektionskamera och kontrollera om det är rost inuti behållaren. Men jag har även kvar en del gamla galvade vattenrör så de kanske inte gör något om det finns rost om man använder vattnet regelbundet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.