B Sara Bodefalk skrev:
Ja, min fråga var kring att få plintarna i våg samt hur man kan finjustera höjden på dem när de väl är på plats innan gjutningsmomentet.

Jobbet innan och efter har jag koll på.
och det jag försökte säga var att du inte ska försöka få plintarna i våg. Det är växthusets sockel som ska vara i våg.
 
MathiasS MathiasS skrev:
och det jag försökte säga var att du inte ska försöka få plintarna i våg. Det är växthusets sockel som ska vara i våg.
Japp, och det står ganska väl beskrivet i monteringsanvisningen (jag klippte in den relevanta delen i inlägg #8 och kompletterade med info om hur det blir om man har gjutrör.
 
Tack till er som har svarat.
Min bild är att gjutrören behöver vara i våg för att sockeln i sin tur ska kunna ligga i våg när den placeras på gjutrören. Detta är ju även gången som beskrivs i anvisningarna.
 
U
Du kan palla upp sockeln med kilar eller träblock bredvid gjutrören tills betongen stelnat.
Plintarna kan vara 1-3cm lägre än underkant sockel, deras enda funktion är att fixera plåtfästena
 
  • Gilla
Blåbärsbusken och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Du kan palla upp sockeln med kilar eller träblock bredvid gjutrören tills betongen stelnat.
Plintarna kan vara 1-3cm lägre än underkant sockel, deras enda funktion är att fixera plåtfästena[/

Tack för input, jag har fått lite annan info om montering idag från företaget vilket gör att det du föreslår fungerar. Första budet var att gjuta på plinten som skulle ta vikten vilket gjorde det lite mer komplicerat:)
 
Ett sätt är att göra en tvåstegsraket. Efter utgrävning så köper man en billig säck grovbetong och fixerar gjutrören på perfekt höjd, i lod osv. När denna brunnit så kör man en normal gjutning som man drar av i överkant av rören där man sedan gjuter in fästena.

Ett annat sätt är att palla upp ramen i lod med ingjutningsfästena och inte bry sig om gjutrören diffar någon centimeter i höjd.

Det hela hänger väl lite på hur synliga gjutrören kommer bli i slutändan om de måste vara exakt i våg för det estetiska
 
  • Gilla
Blåbärsbusken
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Ett sätt är att göra en tvåstegsraket. Efter utgrävning så köper man en billig säck grovbetong och fixerar gjutrören på perfekt höjd, i lod osv. När denna brunnit så kör man en normal gjutning som man drar av i överkant av rören där man sedan gjuter in fästena.

Ett annat sätt är att palla upp ramen i lod med ingjutningsfästena och inte bry sig om gjutrören diffar någon centimeter i höjd.

Det hela hänger väl lite på hur synliga gjutrören kommer bli i slutändan om de måste vara exakt i våg för det estetiska
Tack!
Har pratat med företaget, som gav mig nya instruktioner där det ska vila på bärlagret snarare än plinten vilket då gör att behovet av exakta plintar inte är lika stort.
 
Var inte det exakt vad instruktionen säger? Vad var nytt med det?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Har du tillgång till en genomskinlig vattenslang, så fyller du den med vatten och sedan är vattenytorna på samma höjd. Finns även att köpa med graderade rör i ändarna, men är man bara ute efter att få det rakt, så behövs inte det.
 
  • Gilla
Blåbärsbusken
  • Laddar…
T
B Sara Bodefalk skrev:
Tack!
Har pratat med företaget, som gav mig nya instruktioner där det ska vila på bärlagret snarare än plinten vilket då gör att behovet av exakta plintar inte är lika stort.
Blir väl ännu mer jobb att få bärlagret i våg ?

Gräv ner papprören så dom hamnar under tänkt höjd och sen montera ihop sockeln och lägg ovanpå med ett ben i varje. Justera sen med träklossar eller nått under sockeln så den hamnar i våg och häll i betong, låt stelna.
 
  • Gilla
kedjehus1973 och 2 till
  • Laddar…
Grejen med all förvirring är väl att de väl ? menar att allting ska ställas på rören. Vilket såklart inte är nödvändigt. Det gör man väl som man vill men den normala rutinen med gjutrör är ju som sagt att ingenting ska vila på rören. Det krånglar ju bara till det......
 
  • Gilla
Blåbärsbusken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.