Jag har pappspänt rak i några rum och ska måla dem. Kan jag använda samma färg som man använder till vanliga tak? Läste att man skulle testa vad det målats med innan genom att se om det färgar av sig om man gnuggar med fuktig trasa. Jag upplevde inte att det gjorde det, men det blev fult efteråt där jag testat.
Ska taket tvättas innan jag målar?

Funderar även på att vid ett senare tillfälle ta ner det för att få fram trätaket som jag vet finns under. Är det dumt? Tänker om det t ex riskerar dra kallt från vinden som ligger ovanför genom springor mellan brädorna?
 
Jag har rollat på vanlig matt takfärg på de pappspända taken. Har gått bra. Små skador i pappen har jag lagat med kraftigt papper (som jag rivit av för att få en mjuk och nästan osynlig kant) och tapetklister.

River du ner pappen är inte det stora problemet drag, utan spån från isoleringen som ramlar ner genom alla springor. Huga! (Går att lösa med icke byggnadsvårdsmässigt korrekt latexfog, i stora mängder.)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tvätta taket innan du målar, annars riskerar du att den nya färgen inte fäster ordentligt.
 
  • Gilla
Emma Jansson2
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har rollat på vanlig matt takfärg på de pappspända taken. Har gått bra. Små skador i pappen har jag lagat med kraftigt papper (som jag rivit av för att få en mjuk och nästan osynlig kant) och tapetklister.

River du ner pappen är inte det stora problemet drag, utan spån från isoleringen som ramlar ner genom alla springor. Huga! (Går att lösa med icke byggnadsvårdsmässigt korrekt latexfog, i stora mängder.)

Tack, då kanske jag ska våga testa att rolls på vanlig takfärg, jag också.

Oj, sågspån har jag inte alls tänkt på. Det låter ju lite drygt .
 
Det blir bra!

Sågspån är under förutsättning att vinden eller mellanbjälklaget är isolerade med spån, vilket är vanligt i gamla hus.
 
  • Gilla
Emma Jansson2
  • Laddar…
I gamla hus har spännpappen funktionen luftbarriär. Märke att när jag drog ut gamla kuloledningar ur taklisten så blåste det kallt ur hålet tills nya kabeln och tätning (linoljekitt) kom på plats.
Många tror att det är byggnadsvård att riva ner spännpappen och ta fram råsponten i taket.
Original är vissa väggar och tak målat med blank linoljefärg direkt på spännpapp i vårat hus. Det har målats över med annan takfärg i flera rum. Vanligt (i andra hus) har också varit limfärg. Det märks i så fall eftersom det färgar av sig om man tar på det.
 
Redigerat:
imported_Benno imported_Benno skrev:
I gamla hus har spännpappen funktionen luftbarriär. Märke att när jag drog ut gamla kuloledningar ur taklisten så blåste det kallt ur hålet tills nya kabeln och tätning (linoljekitt) kom på plats.
Många tror att det är byggnadsvård att riva ner spännpappen och ta fram råsponten i taket.

Jag har nyligen köpt huset, så detta blir första vintern där. Får känna efter om det känns kallare/dragigare i de rum där tidigare ägare tagit bort spännpappen.

Det med byggnadsvård behöver jag nog inte tänka så mycket på, det har gjorts renoveringar tidigare som är långt ifrån tidstypiska till utseendet, så jag kan lugnt gå efter egen smak och grad av arbetsinsats när det gäller innertaken .
 
Spännpapp kan dölja både ohyvlad råspånt som var tänkt att döljas från början, och vackra gamla innertak med linoljefärgad pärlspont eller handhyvlade brädtak med smidda spikar. Det vet en inte förrän det är rivet.
 
  • Gilla
Emma Jansson2 och 1 till
  • Laddar…
Alcro kraft. Är en mycket bra färg till spända papptak. Lukten är dock hemsk.


Vattenburen färg kan få taket att spricka. Men kan fungera. Spricker färgen så är det bara att riva ner pappen....
 
  • Gilla
Emma Jansson2
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Spännpapp kan dölja både ohyvlad råspånt som var tänkt att döljas från början, och vackra gamla innertak med linoljefärgad pärlspont eller handhyvlade brädtak med smidda spikar. Det vet en inte förrän det är rivet.
Tidigare ägare har tagit bort spännpappen i ett annat rum, och det var hyvlat trä under. Inte sågspån heller tror jag, det är ett gammalt mockfjärdshus och det ser ut som att spånet ligger i "lådorna" och inte löst.

Har målat ett av spännpappstaken för några veckor sen och än så länge ser det toppen ut, så jag hoppas att det inte krackelerar eller nåt lite längre fram...
 
Har själv bott i ett elementhus från Mockfjärd. Det hade bra isolering. Och konstruktionen innebär få köldbryggor. Hade källare med blottade "element" de läckte inte spån, där skruvade jag gips direkt i taket och spacklade samt målade med bra resultat...

Ps. Är papptaket målat med oljefärg tidigare då kan det gå att måla med "vattenfärg" eftersom oljefärgen är tät och då blöter inte vattenfärgen upp underliggande papp...
 
  • Gilla
Emma Jansson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.