Tänkte att jag skulle fixa en lucka till vinden genom ett tak över uteplatsen. Rent tekniskt är det inga som heslt problem.
Men det slog mig att försäkringsbolagen kanske inte gillar detta då det skulle kunna vara en ingång för tjuvar. Jag har ju en lucka inne i huset, så man skulle ju kunna komma in i huset från vinden.

Som det ser ut i dag så är det bara gles panel eller vad man skall kalla det, typ altantrall fast i taket. Så vill man in är det ju bara att ta bort några plankor. Min tanke var ju att man skulle kunna låsa detta innifrån.

Nån som vet om man får ha en lucka till vinden uteifrån när man har en innifrån?
 
Tillåtet eller inte, men det är väldigt många som har det på det sättet. Du får väl sätta ett hänglås på luckan.
 
Jo naturligtvis skall jag sätta lås på luckan. Men min fundering gällde hur försäkringsbolagen ställer sig om det blir inbrott och det visar sig att tjyven kommit in genom luckan.

Jag vet att många har ingång til vinden utifrån, och det är nog inget problem. Men frågan är hur det är när man dessutom har en lucka inne. Nån stans i bakhuvudet tror jag att jag kan ha hört nåt om detta. Får väl ringa försäkringsbolaget innan jag sätter i gång och höra mig för. Om ingen här har nån idé.
 
Jag tycker din fundering är rimlig, jag kan se att försökringsbolagen skulle börja krångla om det vissar sig att tjuvarna har brutit sig in via en lucka genom vinden.

Det krav jag tror du kan ha på dig, är att den ingången till vinden skall vara lika svår att ta sig in genom som dina andra dörra. så en enkel trälucka som man lätt bryter upp med en kofot är nog inte att tänka på men om du sätter in en ricktig ytterdörr så ser jag inga problem.
Sen är frågan om man kan få tag på en så liten eller om man kan bygga om en vanlig dörr så att det blir snyggt.
 
Jag kan inte se att försäkringsbolaget skulle ha något emot en utvändig lucka.
Många hustillverkare har det så.
Huvudsaken är att den är låsbar.
 
När det gäller inbrottsrisk så är ju en altandörr tex mycket mer utsatt, så ur den aspekten torde det inte vara några problem.

Så länge den är låst förstås :)

Sen är ju frågan hur tjuven skulle kunna veta att det går att komma in i huset via den luckan - de flesta har ju antingen lucka inne ELLER ute :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.