Jag har en solcellsanläggning som kan producera ynka 4 kw. Kommer få en elbil levererad inom 2 månader och behöver således installera en laddbox. Valet för mig är mellan Easee Home eller Zappi v2.

Jag har hört att Zappi v2 ska fungera bra med solceller för man ska kunna ladda bilen med solel (och det var även den laddboxen som elektrikern rekommenderade). Nu funderar jag dock på en sak. Är inte 4 kw lite för klent för att kunna ladda upp batteriet? Behövs det inte lite mer kw för att batteriet ens ska kunna börja laddas upp? Kan inget om el så jag kanske är helt ute och cyklar.

Funderar således på om det är någon mening med att ha Zappi med tanke på att elanläggningen är så liten. Kanske räcker det med Easee Home? Någon som har någon input?
 
P Prophet85 skrev:
Jag har en solcellsanläggning som kan producera ynka 4 kw. Kommer få en elbil levererad inom 2 månader och behöver således installera en laddbox. Valet för mig är mellan Easee Home eller Zappi v2.

Jag har hört att Zappi v2 ska fungera bra med solceller för man ska kunna ladda bilen med solel (och det var även den laddboxen som elektrikern rekommenderade). Nu funderar jag dock på en sak. Är inte 4 kw lite för klent för att kunna ladda upp batteriet? Behövs det inte lite mer kw för att batteriet ens ska kunna börja laddas upp? Kan inget om el så jag kanske är helt ute och cyklar.

Funderar således på om det är någon mening med att ha Zappi med tanke på att elanläggningen är så liten. Kanske räcker det med Easee Home? Någon som har någon input?
Jo bilen behöver 6 A för att påbörja laddning överhuvudtaget. Dina solpaneler kommer ej att räcka till för sitt starta laddningen.

Däremot kan de agera stöd till laddning.

Men varför ladda med solen ?. De flesta gör en bättre affär med att ladda på natten och sälja på dagen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jo bilen behöver 6 A för att påbörja laddning överhuvudtaget. Dina solpaneler kommer ej att räcka till för sitt starta laddningen.

Däremot kan de agera stöd till laddning.

Men varför ladda med solen ?. De flesta gör en bättre affär med att ladda på natten och sälja på dagen.
Jo jag tänkte på att det ju måste vara bättre att sälja överskottet på dagen och ladda på natten. Men elektrikern föreslog ju Zappi för att man skulle kunna ladda på dagen men det kanske är för han har något bundet avtal (?). Själv kör jag med Tibber.

Har egentligen inte så mycket tid att sätta mig in i dom olika laddboxarna och vilken jag ska välja. Easee Home har ju fått massa bra recensioner men elektrikern rekommenderade som sagt Zappi. Vet du på rak arm vilken du skulle välja?
 
Tibber har väl inte stöd för att styra Zappi, men Easee. På den grunden skulle jag välja den senare. Annars tror jag att nåda är bra nog i sig själva.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tibber har väl inte stöd för att styra Zappi, men Easee. På den grunden skulle jag välja den senare. Annars tror jag att nåda är bra nog i sig själva.
Jag har monterat laddboxar sedan 2014 och till 95 %, ungefär så säljer och monterar jag GARO. En sådan har jag själv sedan 2018 och den har aldrig krånglat. Inte de billigaste, men definitivt en av de bättre.
 
E Elajomannen skrev:
Jag har monterat laddboxar sedan 2014 och till 95 %, ungefär så säljer och monterar jag GARO. En sådan har jag själv sedan 2018 och den har aldrig krånglat. Inte de billigaste, men definitivt en av de bättre.
Har dom funktion för att ladda via solceller? Trodde det i princip bara var Zappi?
 
P Prophet85 skrev:
Har dom funktion för att ladda via solceller? Trodde det i princip bara var Zappi?
Nej Garo har i dagsläget inte den funktionen att kunna prioritera endast solladdning. Mycket bra box ändå. Ska man prioritera solladdning så rekommenderar jag Zappi. Bra box för det ändamålet. Dock lite plastig och inget jag skulle vilja ha hos mig.
Ska man köra prioriterad solladdning så gäller det verkligen att ha mycket installerad effekt, så att inte boxen stänger av laddningen så fort det kommer ett moln ivägen. Många som köpt Zappi med den intentionen blir lite besvikna eftersom de ej har den installerade effekten som krävs för att hålla igång laddningen. MEN, visst har man inte bråttom så....

Många har dessvärre inte klart dör sig de här 6 A som krävs för att ladda.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
sunnis
Prioriterad laddning baserad på solelsproduktion är ingen höjdare i Sverige av flera anledningar, dels skattereduktion på 60öre/kwh, dels ojämn produktion och i regel för små anläggningar.

Skulle säga Tibber + Easee/Zaptec + Tibber Pulse P1/HAN för lastbalanseringen om man ska köpa något idag från scratch.

Själv har jag en Garo GLB sedan 4år tillbaka med en modbus lastbalanserare. Man behöver inte ha någon smart styrning i själva laddboxen utan den logiken hanteras i bilen, antingen via biltillverkarens egna funktioner eller via en tredjepartleverantör (Gridio, Tibber, Greenely mfl) som använder API för att styra smart laddning efter lägsta spotpris.

Det viktigaste är att du får en laddbox med aktiv lastbalansering. Tibber Pulse lösningen är förhållandevis billig och ger lite merfunktioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Jag har förvisso en solanläggning på max 10kW men har ändå valt Easee Home med deras egen lastbalanserare. Zappi tilltalar mig inte riktigt, för komplicerat.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Tack för alla era svar. Blir nog så att jag kör med Easee. Har ju bara 3.6 kw så solcellerna kommer nog knappt räcka till för att ladda bilen ändå.

Kanske kan passa på att ställa en fråga till. Står på min el-faktura att jag har 3 x 20 A i säkring. Vet att 20 A brukar vara det minsta som rekommenderas när jag läser runt. Vad menas med 3 x 20 och räcker det för att kunna installera en laddbox och kunna ladda bilen hyffsat snabbt?
 
P Prophet85 skrev:
Tack för alla era svar. Blir nog så att jag kör med Easee. Har ju bara 3.6 kw så solcellerna kommer nog knappt räcka till för att ladda bilen ändå.

Kanske kan passa på att ställa en fråga till. Står på min el-faktura att jag har 3 x 20 A i säkring. Vet att 20 A brukar vara det minsta som rekommenderas när jag läser runt. Vad menas med 3 x 20 och räcker det för att kunna installera en laddbox och kunna ladda bilen hyffsat snabbt?
Det innebär att du har 20 A per fas (4600W) tillgängligt kontinuerligt. Om det räcker för att ladda bilen hyfsat snabbt. ? På sommaren, ja om du inte har någon stor enfaslast som står på lång tid. På vintern? Ja troligen, men det beror mycket på vad du har för värmesystem. Likadant här stor enfsdlast ställer till det. ( spabad är ett känt skitfel som kan göra att bilen har svårt att ladda.)
 
P Prophet85 skrev:
Står på min el-faktura att jag har 3 x 20 A i säkring. Vet att 20 A brukar vara det minsta som rekommenderas när jag läser runt. Vad menas med 3 x 20 och räcker det för att kunna installera en laddbox och kunna ladda bilen hyffsat snabbt?
Trean i 3*20 står för de tre faserna. Så är det draget i i princip alla villor i Sverige, medan det i lägenheter ofta bara är en fas (så att var tredje lägenhet delar på samma fas).

De flesta elbilar laddar med som mest 16 ampere. Det ger 3,7 kW per fas. Så laddar man på en fas får man 3,7 kW och laddar man på alla tre så får man tre gånger det, eller 11 kW.

Det gör att du laddar en modern elbil från tom till fullt på 6–8 timmar. Normalt sett har man dock inte behov av att ladda så fort, utan man kanske laddar med 6–8 ampere. Då får man ut 4–5,5 kW vilket förvisso gör att laddningen tar dubbelt så lång tid eller mer, men man får å andra sidan mer marginal kvar på vad man kan använda hushållselen till i övrigt samtidigt som man laddar.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.