Hej,

Startar denna tråd i hopp om att logga renoveringen/renoveringarna vi kommer göra. Helt kravlöst men hoppas att projektet inte går helt åt pipan med en gång (räknar med mängder av oväntade stopp och problem) så man har bra inlägg och framsteg att logga för egen del och kanske andra som är i liknande situation.

Kort presentation

33 år gammal, bor sedan ett par år i 1-plans villa med källare byggd 1970 tillsammans med fru och två barn. Innan vi köpte huset har vi bara bott i hyreslägenheter, dvs. inte gjort mer än typ bytt glödlampor och tapetserat någon vägg.

Sedan vi flyttade hit har vi mest "bott in oss" och inte gjort mer än fixat till väggarna i köket med renoveringsgips, lite ommålning och en dörr+karm som tagits bort.
Har precis nu blivit klar med ett staket till källartrappen som var genomruttet och behövde kärlek.
Tidigt i våras byttes också taket men det gjordes 100% av firma.

Som sagt total nybörjare men försöker läsa mig till så mycket som möjligt och fråga kunniga.

Personlig styrka: Positiv, envis, noggrann.
Personlig svaghet: Rädd för att göra fel och dess konsekvenser. Lägger ofta för mycket tid på att oroa mig istället för att komma igång eller agera.

Då kör vi!
 
  • Gilla
ulfben och 5 till
  • Laddar…
Grattis till källaren! En ovärderlig tillgång.
 
  • Gilla
roegmasta
  • Laddar…
Första stora projektet - förråd i källaren ska bli sovrum.

Yes, nu ska vi fixa ett sovrum till största grabben som närmar sig tonåren och önskar få lite mer private space.

Rummet består nu av två ytterväggar och två innerväggar, varav en bärande. Golvet är stålglättad betong och taket är gips. El är original tror jag, likaså radiotorn.

Kort sammanfattat behöver vi;

  • Ta upp en vägg där en dörr ska sättas in. Väggen är bärande och består av någon form av betongblock, 20cm djupt. Stämpa upp, lägga in grova reglar över dörröppningen.
  • Riva en innervägg och bygga en ny.
  • Regla upp tre väggar (varav två är ytterväggar och en är innervägg där dörren sätts in). Troligtvis blir det regelverk i stål, OSB + gips. Om det ska in isolering är inte bestämt än.
  • Golvläggning med platon i botten och ev. någon form av heltäckningsmatta för att göra det så gött som möjligt för fötterna med tanke på att det inte kommer sättas in golvvärme.
  • In med ny radiator och fixa elen lär inte jag pilla vid.
  • Ventilationen har jag inte funderat över ännu. Det är självdrag i huset och det som finns i nuläget är bara en 150x150mm gammal tilluftsventil.
  • Taket är ett frågetecken. Just nu sitter det gamla gipsskivor som fyller funktionen av ett innertak men jag skulle vilja sätta nytt då golv och väggar blir helt nytt och fräscht. Kanske passa på att sätta in spotlights i taket. Frågan är hur problematiskt det kan tänkas bli att ta ner och montera nytt innertak med tanke på vattenrören som går i taket som inte går flyttas på.

Jag tänker mig att projektet utgår från följande ordning:


1. Öppna upp väggen och säkra den med balk ovanför öppningen.
2. Koppla bort radiator
3. Väggar
4. Golv
5. .....
Var ska ev. nytt tak läggas i ordningen?
 
  • Gilla
DSOS
  • Laddar…
D
Härligt är själv i startgroparna snart med en större renovering där vi tar allt mellan tak o golv haha

När hålet är taget så hade jag gått på taket och eventuellt spottar sen gått vidare ner mot golvet
 
  • Gilla
roegmasta
  • Laddar…
Bilder på utrymmet - vad vi har att jobba med

Panoramavy av ett rörigt källarutrymme med gammalt skafferi och diverse saker utspridda. Utrymmet fullt med skit

Panoramavy av ett tomt källarutrymme med en öppen grön skafferi-dörr och vita väggar. Tömt

Ostädad källarlokal med synlig gammal trävägg, byggmaterial på golvet och vakuummaskin i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal innervägg i trä som ska ner. Ny ska upp lite längre in i utrymmet.

Ett tomt källarrum med vita väggar, ett fönster, en grön dörr och skafferi, samt synliga vattenrör längs taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena långväggen (yttervägg) där radiotorn sitter. Skafferi ska bort.

Källarrum före renovering med öppen grön dörr, skåp och betonggolv, synliga rör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortvägg (yttervägg)

Delvis nedmonterat träskafferi med spår av sönderbrutna skivor i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra ägaren valde kraftiga reglar och skivor till sitt skafferi.


Renoveringsavfall med träreglar och skivor på ett betonggolv i ett utrymme med synliga stålstänger och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mer skit än man tror.

Mätning av fuktnivån i en grön målad träskiva med en digital fuktmätare som visar 14.7%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att mäta. Detta är mätt på en av skivorna som suttit mot yttervägg nere vid golvet. Mätte på ett par av bottenreglarna där det visade 15-16%. Har även kollat flyttkartonger som stått på golvet sedan inflytt, dvs. två år. Dessa har varit torra och ingen direkt dålig lukt i utrymmet att tala om (inte superfräscht heller men det är trots allt en källare).

Hörn av källarutrymme med stålglättad betonggolv och vita väggar, spår av tidigare skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här stod skafferiet. Inget har varit skruvat i betongen, känns bra.


Tomrenoverat rum med betongväggar, tak med synliga vattenrör och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns del av taket och de så vackra vattenrören. Ventilen syns uppe i hörnet.

En fundering jag gärna tar inputs på är hur plant golvet behöver vara för att det ska gå bra att montera platon + spån/foam/papp + heltäckningsmatta/parkett/vinyl utan att det ska glappa, låta eller bli fel på annat sätt. Det är som sagt stålglättad betong (står iaf så i byggritningarna) och jag skulle säga att den är rätt jämn. Absolut inte helt jämn men inga större skillnader när man går runt på golvet.
 
Z
R roegmasta skrev:
Bilder på utrymmet - vad vi har att jobba med

[bild]Utrymmet fullt med skit

[bild]Tömt

[bild]
Gammal innervägg i trä som ska ner. Ny ska upp lite längre in i utrymmet.

[bild]
Ena långväggen (yttervägg) där radiotorn sitter. Skafferi ska bort.

[bild]
Kortvägg (yttervägg)

[bild]
Förra ägaren valde kraftiga reglar och skivor till sitt skafferi.


[bild]
Mer skit än man tror.

[bild]
Passade på att mäta. Detta är mätt på en av skivorna som suttit mot yttervägg nere vid golvet. Mätte på ett par av bottenreglarna där det visade 15-16%. Har även kollat flyttkartonger som stått på golvet sedan inflytt, dvs. två år. Dessa har varit torra och ingen direkt dålig lukt i utrymmet att tala om (inte superfräscht heller men det är trots allt en källare).

[bild]
Här stod skafferiet. Inget har varit skruvat i betongen, känns bra.


[bild]
Här syns del av taket och de så vackra vattenrören. Ventilen syns uppe i hörnet.

En fundering jag gärna tar inputs på är hur plant golvet behöver vara för att det ska gå bra att montera platon + spån/foam/papp + heltäckningsmatta/parkett/vinyl utan att det ska glappa, låta eller bli fel på annat sätt. Det är som sagt stålglättad betong (står iaf så i byggritningarna) och jag skulle säga att den är rätt jämn. Absolut inte helt jämn men inga större skillnader när man går runt på golvet.
Vi har i hela källaren limmad heltäckningsmatta direkt på betong. 25kvm med golvvärme och kanske 35kvm utan golvvärme. Har inte varit något problem över huvud taget. Varför skall du ha i platon och spån?
 
Det kan vara vanskligt att inreda sovrum i källaren. Fönstret måste troligtvis vara en godkänd flyktväg.
 
K
Ändå väldigt skönt att flytta ner och sova i källaren nu på sommaren när det är så varmt :cool:
 
  • Gilla
roegmasta
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan vara vanskligt att inreda sovrum i källaren. Fönstret måste troligtvis vara en godkänd flyktväg.
Finns inte fönster i rummet i nuläget. Planerar att sätta dit (tillräckligt stort för att ta sig ut) men det är inte prio 1. Det kommer finnas en alt. två dörrar ut från rummet. En leder till trappan upp till entrédörr. Den andra skulle leda rakt ut till källartrappan.
 
K kniv skrev:
Ändå väldigt skönt att flytta ner och sova i källaren nu på sommaren när det är så varmt :cool:
Underbart att ha källare. För några veckor sedan var det 32 grader i sovrummet när vi skulle lägga oss...
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vägg provknackad.

Provade knacka bort putsen och skrapa fram betongen. Som väntat är det block. Dimension lite oklart men 20cm djupa är de i alla fall. Planen är att hyra är vinkelslip och stämpar när tid finnes. Stämpar upp reglar på båda sidor om väggen. Som balk blir det troligtvis två ihoplimmade och skruvade reglar, typ 45x170 med instick 12-15cm på vardera sida om dörröppningen. Tidsåtgång ingen aning!

Provknackad vägg där puts delvis tagits bort för att visa underliggande betongblock, synlig i ett mindre hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis borttagen puts på vägg som exponerar underliggande betong och blockstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen aning om det är lämpligt att ha träreglar som avväxling i en murad mur. När hantverkare höll på med min fasad och skulle stötta upp tegelfasaden ovanför fönstren satt dom in färdiga betongbalkar som är gjorda för ändamålet. Prata med någon som kan murverk.
 
Rivning pågår.

Ta gärna emot inputs på frågorna som står på de två sista bilderna.


En vit vägg med ett litet hål och röda laserlinjer som markerar mätningar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blick på en byggarbetsplats med plastskydd och en laseravståndsmätare på ett stativ som projicerar en röd korslaserlinje på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med att mäta och markera ungefärliga mått. Nyligen inköpta lasern var perfekt hjälp. Dock trixigt att få de två sidorna av väggen korrekt mätta mot varandra.

Rivningsarbete inomhus med utsågat hål i vägg, byggmaterial på golv och en ouppvikt kapsåg framtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redo att såga. Hyrde kapsågen på Cramo. Dock visade det sig att när jag gjort allt redo och stod framför väggen med maskinen i nävarna och skulle köra igång så var maskinen helt död. Detta var precis vid stängningsdags så jag fick åka och byta skiten först dagen efter.

Hand i skyddshandske håller på att riva en betongvägg med ett 30x30 cm hål och damm runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag var förberedd på mycket damm men jag kunde inte föreställa mig de mängder som fullständigt raderade all sikt i rummet. Jag såg i princip inte väggen framför mig. Min ansiktsmask täpptes igen av allt damm så jag fick löpande med täta intervaller suga bort och "tömma" ventilen framtill med dammsugarmunstycket. Till slut lyckades jag få ut ett första hål på ca 30x30cm. Kändes som en milstolpe.

Delvis rivningsarbete av vägg med murade block och rörliga stödstänger, omgiven av byggvrak och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ville avstå att använda kapsågen om möjligt så dagen efter åkte jag och köpte mig en slägga vilket skulle visa sig vara ett väldigt bra verktyg. Allt eftersom jobbet fortlöpte lärde jag mig enklare tillvägagångssätt. Smidigast för mig blev en kombination av slägga, mindre vinkelslip med diamantklinga samt murarhammare och huggmejsel. Fick ut en hel del större block istället för en massa damm och småbitar som i början.

Öppning i en vitmurad vägg med rivningsrester, stödstolpar och verktyg synliga i ett stökigt renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser det ut såhär. Bredden på hålet blir ca 91cm (sätter två 45x145 reglar på sidorna där sedan en 8x20 / 8x19 karm ska monteras).

Jag inser nu att jag inte riktigt vet höjden jag ska öppna upp. Jag ska jacka ur ca 15cm på respektive sida längst upp och som "balk" sätta 3st limmade och skruvade 45x120-reglar på högkant. Så om jag ska sätta en 8x20-karm får jag det till att hålet behöver vara 201+12 = 213cm för att "balk" och dörr ska få plats. Dock ställer det till sig för mig för att jag inte vet vad golvet kommer bygga i höjd. Jag antar att underkanten på karmen ska ligga i våg med golvet? Oavsett är takhöjden inte mer än ca 218cm så jag får nog öppna upp så gott som hela vägen upp om jag inte väljer 8x19-karm istället. Bör jag montera karm först efter att golvet är lagt? Vad bör jag ha i utrymmet där framtida tröskel ska monteras? Syllpapp + någon form av spånskiva?

Golv där vägg rivits visar betongblock med fogar, markerade mått, och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut på golvet där väggen stod. Ser detta normalt ut? Det jag syftar på är att plattan inte är i ett stycke utan i någon form av block. När huset byggdes borde väl bottenplattan gjutits innan några väggar byggts?!
Bör jag göra något åt fogarna innan jag fortsätter?
 
  • Rivningsarbete inuti ett rum med en hög av krossade tegelstenar, byggverktyg och en laserinstrument på ett stativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Holypain och 1 till
  • Laddar…
Rivning klar. Blev inte som planerat då jag misslyckades med att jacka ur de exakta mått för de tvärgående reglarna. Så nu är det lite luft i underkant av dessa vilket gör att muren inte bär så som jag tänkt. Nu funderar jag på hur jag ska fortskrida. Fylla med någon typ av murbruk eller jacka ur lite mer och sätta in ett par bitar trä ytterligare. Idéer?

En halvfärdig håltagning i en vägg med stödstolpar, träreglar och rivna tegelstenar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är håltagningen i stort sett klar. Jag använde inte kapsågen något mer utan klarade mig med slägga, huggmejsel och mindre vinkelslip.

Obehandlad träregel står vertikalt med syllpapp på toppen, byggavfall synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3st 45x120 reglar. Klädde in delar av dem med syllpapp.

Rivningsarbete i rum med träreglar synliga, mätutrustning och plasttäckt dörröppning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett träregelverk insatt i en murad vägg med synlig mellanrum i underkanten och en laserlinje ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håltagning i vägg med träreglar och synlig murkonstruktion, inklusive verktyg och mätlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag bankat in de vertikala reglarna (45x145) var de något böjda, dvs måttet mellan reglarna var mindre i mitten än i botten och toppen. Justerades med hjälp av lasern.

Håltagning i vägg med träreglar och verktyg på golvet i under renovering Kristen Stewart
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut nu. Kommer bli 8x19 eller 8x20.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Gängstång fastsatt i en vertikal träregel med mutter och bricka, i förberedelse för gjutningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gängstång i de vertikala reglarna, två i vardera regel.

Gängstång monterad i träregel med gjuten betong och armering synlig i gammal hålsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armering innan gjutning.

Hand håller upp en isolerform av frigolit för betonggjutning med en träskiva som botten mot en rörig byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Form för gjutning.

Vertikal installation med gängstång, armering och träform för betonggjutning över en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte lätt att täcka, forma och göra det tillgängligt att komma åt med betongen.

Gjutningsprojekt med synlig gängstång och armering i en träform med nyligen gjuten betong och gammal hålsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gängstång i en regel med armerad gjuten betong vid en hålsten, synlig isolering och träform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt livs första gjutning klar. Ser ut att duga. Det var inte lätt att täcka alla håligheter med tanke på att det är gammal hålsten. Det rann ut en hel del till en början men eftersom det stelnade snabbt blev det inget bekymmer.


Jag trodde en 20-kilossäck expanderbetong skulle räcka men eftersom det rann ut så mycket räckte det bara till ena sidan. Hoppas hinna köpa mer och gjuta resten inom de närmsta dagarna, sedan är det dags att börja titta på taket tror jag.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.