Hejsan!
Jag och gubben har precis köpt en kåk med en fotogenkamin i vardagsrummet. Den har jag tänkt byta ut mot en vedkamin. Den befintliga kaminen står på en golvplatta och bakom den är det tegelstensmur. Den är ansluten till skorstenen genom ett rör. Det enklaste vore förstås att bara köpa en braskamin på fötter och ställa den på samma plats som den gamla, men jag skulle vilja ha en omramning, därför funderar jag på att ha en kassett och mura omramningen av lecablock och putsa på utsidan. Tror ni det är en bra idé? Kan konstruktionen bli för tung? Behövs det en inspektionslucka? Tacksam för tips!
 
Leca är ju isolerande så det mesta av värmen kommer att gå ut genom skorsten. Om uppvärmningen är inte viktigt och enbart mysfaktor så kan man använda leca. Tror att man brukar oftast använda tegel och lättbetong :-/.
Det är bara du som vet hur golvet är uppbyggd och om den klarar tyngden. Ta först reda på hur mycket din kamin kommer att väga.
gaia
 
Jättetack för svar, Forumgud!

Leca är alltså ingen smart idé. Jag tror kanske att jag skulle kunna klara att mura en sån här sak även med tegel. Jag har begrænsad erfarenhet med att mura, men jag har putsat en vägg en gång (svårt, men kul). Jag kan kolla upp hur mycket golvet tål oxå... Det jag oroar mig mest för är att konstruktionen inte ska vara byggtekniskt korrekt, men jag antar att det egentligen bara är en slags låda egentligen? Jag menar det är väl i själva brännkammaren och skorstenen som det händer grejer, va?

:-*
 
Börja med att snacka med sotarn. Det är inte enkelt att ge råd utan att se det specifika objektet. Det kan bli många fel då.

Vi själva håller på att mura en spis - här är lite bilder från projektet...
Avväxlingen:
IMG_6364.jpg

Nygjuten platta som spisen ska stå på:
IMG_6386.jpg

Insatsen på plats (250 kg)
IMG_6601.jpg

Skorsten och första skiften murade:
IMG_7478.jpg

Betongbalk no2 gjuts:
IMG_7528.jpg

Nästan färdigmurat. Maxit Rödgrund 103 slammad på teglet. Uppskattad vikt: >1000 kg
IMG_7566.jpg

...ja, så kan det se ut om man murar med tegel. Annars kan man använda lättbetong, men INTE leca. Leca tål inte värme lika bra.
 
Detta verkar mycket intressant! :)
Vart kan jag finna mer information om hur en dylik omramning skall konstrueras med hänseende på balkar/luftspalter osv?
 
Info får du från sotarn, kamin/insatstillverkaren eller återförsäljaren.

Annars kan man köpa boken Murning Öppna spisar som Liber har gjort.
Den tar upp ämnet hur man gör en öppen spis.

Vi gjorde såhär:
-Hjärtvägg av trä
-12 mm Minerit (ej nödvändig enligt kaminleverantören, men sotarn ville gärna ha en skiva)
-120 mm tegel (brandvägg)
-100 mm luftspalt
-KAMIN/INSATS

Bjälklagets konstruktion fanns i ovan nämnda bok. Avväxlingar har jag gjort förut, så det var inga problems.

ps....  Hittade visst lite gamla bilder på vår web från boken:
http://www.fasting65.se/diversebilder/murning/1.jpg
Ni får själva gissa adresserna till de andra sidorna i boken om ni vill kolla boken innan köp.
 
En gammal tråd men med några bra bilder.
Tänkte mura runt en insats och har några funderingar:

1.) Finns det någon annan tillverkare än Contura (t.ex i7) där man kan mura hela omramningen först och sedan stoppa in insatsen? På Contura så kan man montera in stosar till skorsten och uteluft innan man skjuter in insatsen och skruvar ihop. Konstigt om ingen annan har den funktionen.

2,) Finns det någon bok där det står viktiga detaljer att tänka på. Har Murning M4 och M5 men det är ju om skorsten och i M5 även en öppen "gruva". Inte riktigt vad man är ute efter nu.

3.) Tak över insatsen. Har läst att man inte ska gjuta i betong för den kan explodera vid värme. Samt att armering och betong inte utvidgar sig jämt. Har ett par öppna spisar med insatser (fula som stryk med galler runt) i ett annat hus och de har en plåt över öppningen som murstenen vilar på. Inga sprickor i de trots mycket eldning men vet inte riktigt hur inmurade de är och om de har någon bärande funktion mer än när de murades.
 
Svarar mig själv lite...

Pratade med en murare och han sa:
8 mm plattjärn över öppningen och gå in cirka 10 cm på sidorna. Ingen armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.