K
Som det är på många andra forum, öppna länkar som man klickar på i en ny flik.

Som det är nu öppnas de i samma som forumet och man tappar lite vart man var i en tråd om man ska kolla in en länk som postats (men finns flera oläst inlägg efter det). Ingen stor sak egentligen men underlättar enormt. Och ja, jag vet att man själv kan öppna dom i en ny flik…
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är förbjudet.

Ok inte riktigt men att bryta mot webbläsarens principer på det sättet anses inte ok webbdesajn sed. Öppna i ny flik/fönster anses spammigt och används mest av tveksamma sajter som vill tvinga på dig reklam eller få dig att tappa kontrollen på andra sätt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Nej, det är förbjudet.

Ok inte riktigt men att bryta mot webbläsarens principer på det sättet anses inte ok webbdesign sed. Öppna i ny flik/fönster anses spammigt och används mest av tveksamma sajter som vill tvinga på dig reklam eller få dig att tappa kontrollen på andra sätt.
Det håller jag verkligen inte med om. Tvärtom, många väldesignade och användarvänliga sajter använder det när det passar, till exempel i forum. Sen funkar det ju alltid att högerklicka?
 
K
makhno_ makhno_ skrev:
Nej, det är förbjudet.

Ok inte riktigt men att bryta mot webbläsarens principer på det sättet anses inte ok webbdesajn sed. Öppna i ny flik/fönster anses spammigt och används mest av tveksamma sajter som vill tvinga på dig reklam eller få dig att tappa kontrollen på andra sätt.
Så exempelvis Flashback forumet som har att länkar öppnas i ny flik är då en tveksam sajt enligt dig.
 
Tryck på scrollhjulet så får du nytt fönster.
 
K
Dalbotant Dalbotant skrev:
Tryck på scrollhjulet så får du nytt fönster.
Beror helt på de individuella inställningarna. Och vart sitter scrollhjulet på en telefon eller surfplatta..?
 
richardtenggren
K kniv skrev:
Beror helt på de individuella inställningarna. Och vart sitter scrollhjulet på en telefon eller surfplatta..?
På iOS fungerar det bra med ett longpress på länken :)
På Windows blir det ju smidigt med ctrl+lmb och på Mac command+lmb :)
 
K
richardtenggren richardtenggren skrev:
På iOS fungerar det bra med ett longpress på länken :)
Jo och som jag skrev i trådstarten så är det inte poängen att man själv ska hålla på och öppna externa hemsidor i ny flik, ska kunna gå per automatik.
 
Man håller fingret på en länk i nån sekund så får man upp en meny med alternativet att öppna i ny flik.
Men jag håller med om att externa länkar borde öppnas i en ny flik by default.
 
Detta är en funktion som normalt ska ligga i webbläsaren, inte i forumet. Det är fullständigt uteslutet och huvudlöst att göra en sådan ändring i forumet som alltså påverkar alla. Men en inställning kan alltid läggas till, bara default är som idag.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S
K kniv skrev:
Så exempelvis Flashback forumet som har att länkar öppnas i ny flik är då en tveksam sajt enligt dig.
Kanske inte tveksam, men den följer inte riktlinjerna. Det är en vanesak, jag tyckte också att det intuitivt var fel i vissa fall, ex externa länkar.
https://www.w3.org/TR/WCAG20-TECHS/G200.html
 
K
Ändå stor skillnad på en vanlig hemsida och ett forum. Jag menar på att det ligger i användarupplevelsen för ett forum att inte kastas ut på externa länkar kors och tvärs och tappa tråden. Då är det mycket bättre att de externa länkarna öppnas i ny flik.
 
Du skriver ingenting om externa länkar i #1. Är det ett nytt förslag du kommer med här? Externa länkar öppnas redan i ny flik hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.