D
D Daniel 109 skrev:
Det kostar massor att samla in vindenergi. Vatten kostar just inget att pumpa upp. Det är en extrem skillnad.
Då ska de ju ha lite mer också, gott så.
 
D djac skrev:
Då ska de ju ha lite mer också, gott så.
Du missar poängen fullständigt.
Vatten är dessutom ett monopol. Det är nätet som kostar, inte produktion av vatten. När det gäller elproduktion är det en helt annan sak.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Du missar poängen fullständigt.
Vatten är dessutom ett monopol. Det är nätet som kostar, inte produktion av vatten. När det gäller elproduktion är det en helt annan sak.
Du väljer att se det så, i verkligheten är det ganska likt. Här nere producerar tex Sydvatten vattnet, kommunerna har näten och köper och säljer vattnet.
 
Nej, det är stora skillnader. Men jag tänker inte göra långa utläggningar om det.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är stora skillnader. Men jag tänker inte göra långa utläggningar om det.
Det är ju också väldigt roligt att, baserat på den enorma succén med elen, börjar det nu mumlas om att man borde privatisera vattnet på samma sätt.. :crysmile::rofl:
 
Vem mumlar om det? Det är inte en bra ide.
Även övriga nät borde vara offentligt ägda.
 
D djac skrev:
The usual suspects.
[länk]
[länk]
[länk]
Ser den dystopiska framtiden där vattenmarknaden blir avreglerad och sen dras det pipelines ner till vattenfattigt Afrika, sen har vi fortsatta diskussioner om hur fantastiskt bra marknaden fungerar när vi får betala det som södra halvklotet är beredda att betala för en liter vatten :seenoevil:
 
  • Gilla
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
The usual suspects.
[länk]
[länk]
[länk]
De har rätt i att problemet finns. Men hittar fel lösning på problemet.
 
D
D Daniel 109 skrev:
De har rätt i att problemet finns. Men hittar fel lösning på problemet.
I den frågan tycker vi lika men uppenbarligen finns det andra åsikter.
 
D
D Dayangel skrev:
Ser den dystopiska framtiden där vattenmarknaden blir avreglerad och sen dras det pipelines ner till vattenfattigt Afrika, sen har vi fortsatta diskussioner om hur fantastiskt bra marknaden fungerar när vi får betala det som södra halvklotet är beredda att betala för en liter vatten :seenoevil:
Enkelt att se många exempel, en fiktiv situation där det krävs evakuering över Öresundsbron och de höjer snabbt avgiften till 500.000 per man, -vad är ditt liv värt?
 
D djac skrev:
Enkelt att se många exempel, en fiktiv situation där det krävs evakuering över Öresundsbron och de höjer snabbt avgiften till 500.000 per man, -vad är ditt liv värt?
Där finns det ju dock alternativ i form av privata båtar, köpa en kajak på Biltema. Men jag håller med dig om principen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nätet som kostar, inte produktion av vatten.
Nej, det är främst avloppet som kostar.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej, det är främst avloppet som kostar.
Ja, det ser jag som en del av nätet. Det är inte vattnet som kostar.

Visst kan det vara vettigt att sätta ett pris på vattnet om det finns en brist. Men att en kapitalist ska sköta fördelningen ser jag inte som en bra lösning.
 
D
F fribygg skrev:
Nej, det är främst avloppet som kostar.
Jag tror att jag hört det tidigare men det är lite märkligt för vi hade nästan gratis vatten tidigare men efter anslutning til Sydvatten är det ganska dyrt, samma avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.