Hej! I slutet av september börjar bygget av vårt fritidshus i Bohuslän. Jag är lite nervös över hur mycket räkningen på byggströmmen kommer gå på. Finns det någon som kan ge en fingervisning om hur många kWh som brukar gå åt? Och hur mycket dyrare är byggel än vanlig el? Det är ett hus på ca 60 kvm på platta. Har pratat med elinstallatören men han är väldigt vag, vilket kanske inte är så konstigt under rådande omständigheter.

Tacksam för hjälp!
 
J JOG65 skrev:
[länk]
Be din installatör "sätta" ett markmätarskåp på lämpligt ställe på tomten och få en permanent anläggning direkt.
Och ett "vanligt" elavtal (permanent)

Tack för tips! Ska fundera på detta. Har du någon känsla för vad det skulle gå på om man kör byggström? Alltså, hur många kWh som går åt. Det skulle göra det lättare att jämföra.
 
Hur ska du värma huset permanent sedan? Det kanske är läge att montera en luftvärmepump i tidigt skede.
De som bygger huset kommer de att ha en arbetsbod som slukar kilowatt under vintern..Mkt frågeställningar runt ett bygge, tror du måste lämna mer info hur bygget är tänkt att utföras om du ska få relevanta svar
 
Redigerat:
Hej igen! Tack för svar! Elinstallatören kommer sätta ut ett markskåp, jag hade missat den informationen Bra idé att sätta in luftvärmepump direkt, det ska vi undersöka.
 
När en släkting byggde hus för tre år sedan stod det en massa värmefläktar dygnet runt utan anledning. Tror han betalade över tiotusen i byggel.
Och solpanelerna stod oanvända i trädgården och sattes upp sist, då var sommaren över. Byggarna sket i detta helt.
 
Tråkigt att höra. Pratade med vår säljare nu, de kommer inte ha nån bod att värma upp och fläktarna går på låg värme så att allt torkar långsamt. Vi får väl se hur detta slutar.
 
J Jyja skrev:
Tråkigt att höra. Pratade med vår säljare nu, de kommer inte ha nån bod att värma upp och fläktarna går på låg värme så att allt torkar långsamt. Vi får väl se hur detta slutar.
Men hur ska det tillgå?
Var ska gubbarna gå och äta och byta om?
Vad är "låg värme"?

Även om det var en kort period i ungdomen för 30 år sedan, som gammal byggnisse/elektriker tror jag inte på det där.
Speciellt inte när det är en försäljare som säger det...

(Sen, bygger man på vintern är det viktigt att INTE snåla på värmen, all fukt måste torka ut annars blir det mögel.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men hur ska det tillgå?
Var ska gubbarna gå och äta och byta om?
Vad är "låg värme"?

Även om det var en kort period i ungdomen för 30 år sedan, som gammal byggnisse/elektriker tror jag inte på det där.
Speciellt inte när det är en försäljare som säger det...

(Sen, bygger man på vintern är det viktigt att INTE snåla på värmen, all fukt måste torka ut annars blir det mögel.
Hej! Ursäkta sent svar :) Det är en lokal entreprenör så de bor i närheten och kommer ombytta på morgonen. Pratade med vår PL också som sa att de inte brukar sätta upp någon bod när det är på det viset, men han vågade inte lova (såklart).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.