Går i tankarna att skaffa en luft vatten pump i stället för pelletsen.

En släkting har installerat massa via hans jobb (rörmokare) på kommun men är nu pansionär. Han ska hjälpa mig att koppla in denna.

Men skulle idag beställa en på nätet men fick inte köpa om jag inte angav cert numret på han som skulle installera denna.

Är det så här?
Så en privat person kan inte köpa en pump och installera själv?
 
Värmepumpar som ej är hermetiskt inneslutna (dvs uppdelade i inne- och ute-del sammankopplade med gasrör) måste installeras av en certifierad kyltekniker. Detta är ett krav enligt EU-direktiv 517/2014

Om det är vattenrör mellan innedel och utedel behövs väl inget cert.
 
Vissa luft/vatten kan rörmokare installera och vissa behöver det vara kyltekniker. Vad ville du beställa för pump?
 
B
Monoblock innebär ju att man inte rör köldmediekretsen vid installation, dessa får man installera själv utan att vara kyltekniker. Men då får man ju vattenrör utomhus, vilket kanske är lite riskabelt om man har skakigt elnät och bor långt norröver.

I Västra Götaland är den risken nog acceptabel. Välj bara nån modell med r32 som köldmedium så blir det bra. Såg att både daikin och panasonic har sådana med bra prestanda.
 
Se där. Jag kollade blandat denna och en annan hitta inte namnet nu.
Skärmavbild av Panasonic Aquarea All-In-One Compact J 5 kW luft-vattenvärmepump på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min pump (Thermia Atria) har Etylenglykol + vattenlösning med en fryspunkt under –32 ± 1°C som brinevätska.

Andra pumpar har en vätska som består av vatten och frysskyddsmedel, typiskt etanolsprit.
Sprit inblandas till en %-halt något lägre än 30 % vilket innebär brandriskklass 2 b och en fryspunkt på ca -15 °C.
 
B
@Dilato
Intressant! Har du en växlare mot radiatorkretsen/golvvärmen (=extra pumparbete plus ökat behov av framtemp --》sämre cop) eller är hela systemet fyllt med glykolblandning? (dyrare installation).

Jag har för mig att etanolblandningar i varma system (30 - 50c) är olagligt (eller bara olämpligt, av brandskyddsskäl). Finns ju även propylenglykol att välja på med. Lite dyrare, lite miljövänligare.

Jag har monoblock med vatten. Jag får en viss självcirkulation vid strömavbrott. Det finns även ventiler man kan montera vid värmepumpen som öppnar om det är på väg att frysa. Så det finns några olika alternativ för att hantera frysrisken.
 
Tack så jätte mycket för alla snabba svar.

Så vad får jag egentligen köpa och installera själv. Vill gärna ha komplett system med vvb inbyggd.
 
J jonaslatt skrev:
Så vad får jag egentligen köpa och installera själv. Vill gärna ha komplett system med vvb inbyggd.
En hermetiskt förseglad värmepump får säljas direkt till privatperson. Men jag vet inte om det finns såna för luft-vatten. Och jag tror att du skulle spara in installationsavgiften på mindre än ett år med den lägre effektgraden ett sånt system skulle ha. Antar din släkting inte har certifikat själv utan det var på kommun eller firma; men du skulle väl kunna kolla om de vill göra jobbet billigt med honom på timmar?
 
Om jag förstår rätt.
Monoblock system är bara en utedel.

Detta dras in i källaren sen kopplas det direkt på elementens ledningar eller måste man ha en tank/panna som detta kopplas via?

Jag har en vvb nu innan. Låter man den va kvar som tidigare eller kopplas dessa ihop på något sätt.?
 
Om jag fattar det rätt så kan mitsubishi package modeller installeras av en rörmokare och även Ctc (?)

Sen hur det blir med garantier låter jag vara osagt
 
J jonaslatt skrev:
Om jag förstår rätt.
Monoblock system är bara en utedel.

Detta dras in i källaren sen kopplas det direkt på elementens ledningar eller måste man ha en tank/panna som detta kopplas via?

Jag har en vvb nu innan. Låter man den va kvar som tidigare eller kopplas dessa ihop på något sätt.?
J jonaslatt skrev:
Om jag förstår rätt.
Monoblock system är bara en utedel.

Detta dras in i källaren sen kopplas det direkt på elementens ledningar eller måste man ha en tank/panna som detta kopplas via?

Jag har en vvb nu innan. Låter man den va kvar som tidigare eller kopplas dessa ihop på något sätt.?
Men här är en monoblock. Måste ändå
Ha godkänt cert



En Panasonic Aquarea Monoblock värmepump på en webbshop-sida, med energiklass A++.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild som visar webbsida med information om EU-förordning och fält för installatörens certifikatnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
S sjoelund skrev:
En hermetiskt förseglad värmepump får säljas direkt till privatperson. Men jag vet inte om det finns såna för luft-vatten. Och jag tror att du skulle spara in installationsavgiften på mindre än ett år med den lägre effektgraden ett sånt system skulle ha. Antar din släkting inte har certifikat själv utan det var på kommun eller firma; men du skulle väl kunna kolla om de vill göra jobbet billigt med honom på timmar?
Monoblock kallas en hermetisk förseglad värmepump i vanligt tal. Ja då, det finns gott om värmepumpar som inte har köldmediegas i rören mellan ute och inne. Och dessa får man installera utan cert, även om det är r32.

Vet inte vad du menar med att de har sämre effektgrad?
Ta t.ex. https://www.polarpumpen.se/varmepum...gh-performance-luft-vattenvarmepump/p-1533242
Som har scop på 5,12 med golvvärme och 3,63 med radiatorkrets. Det är väl inte så dåligt för en luftvatten vp?

Jag är lite förvånad över att de inte är populärare än de är, jag installerade min luftvattenvp för ungefär 43 000kr plus nån tusenlapp till elektrikern (kompispris).

Ts, ska du installera monoblock värmepump själv, så får man antingen låta varmvattnet vara kvar som det är i dag med elpatron i befintliga vvb (dvs superenkel installation billigt) (grovt ca 20% av ditt energibehov, schablonmässigt). Eller så får man skaffa en ny vvb anpassad för värmepump (om din nuvarande inte är en sådan). Det kan vara t.ex. vara nibe vpb 200. Man får då koppla in en trevägsventil som växlar mellan att göra värme till huset och varmvatten. Lite mer komplicerat rörmässigt, och det blir en till givare och en ventil ytterligare. Ca 20-30 000kr dyrare investering om man köper en bra beredare, om man installerar själv.

Det ska vara en beredare med slinga/dubbelmantlad, anpassad för värmepump. Sen måste ju ditt behov av vatten sätta storleken på beredaren, och din vattenkvalitet avgör vilket material du ska ha i beredaren. Nibe har bra rykte, och min egen nibe beredare är 19år utan några problem.
 
Tack för tydlig beskrivning..
Min pellets panna vågar inte koppla in mig på. Ska jag ändå byta system så är det lika "enkelt" att byta till en ny/beg buffert tank. Har man elpatron i buffert tanken om det skulle komma någon extremt kall dag?

Kolla tex
Nibe F2040-6 luft/vatten-värmepump
Står ingen stans hur många kvd den klarar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.