Har 70kvm källare som ska bilas ut och isoleras. Sen när golvvärme, el och vvs är draget så ska hela kalaset gjutas igen med 10cm betong.

För att slippa släp- och blandningsfasen så tänkte jag beställa färdigblandat och hemkört. Hur svårt är det sen att få ut det hela på en jämn och fin nivå i hela källaren? Är det något som man fixar på två personer, hyfsat händiga?

Ska man kanske spara en cm och flytspackla det sista för att vara säker på att det blir riktigt jämnt?
 
Vi har gjutit platta två gånger, en gång för en utbyggnad och en gång precis som du i en gammal källare. Jag tycker att det är ett typiskt sådant jobb där det är värt att betala för folk som kan det. Det är tungt och kräver lite känsla att med lasern få golvet att bli lagom högt och platt överallt. För proffs tar det inte många timmar att göra det. Våra gjutningar tog ett par timmar var. Sedan väntade betongkillarna tills det hade stelnat lite och plattade till det så att det blev fint. De fixade också grova fall till brunnarna i golvet.

Allt annat, utom själva gjutningen gjorde vi däremot själva.

Färdigblandat och hemkört tycker jag också är en självklarhet. Det är ganska många ton det handlar om, i vårt fall tror jag att det var 7-8 bägge gångerna.
 
  • Gilla
cloyanz
  • Laddar…
Gjöt 10 kvm badrum själv och det va grymt tungt. Kunde inte nå in från gatan med betongrännan så det blev skottkärra 1 kbm ca 7 meter. Kändes i kroppen dagen efter då man oftast sitter framför datorn och tränar inget annars. Svårighetsgrad på en 10 gradig skala kanske 5. Men så stort som 70 Kvm skull ejag inte ge mig på om man inte kan få betongen pumpad direkt på plats vilket iofs kanske är ett krav med de mängderna. Gissar att det lönar sig att hyra in några proffs då de säkert gör det snabbare och bättre än en amatör.
 
Två hyfsat händiga personer fixar att gjuta ett golv. Att riva och glätta är däremot knepigt. Eftersom man har begränsat med tid så hinner man inte öva sig, det måste bli bra med en gång. Så just det momentet kan var lönt att ta in hjälp för.
 
Kanske får bli så iallafall dårå....men det verkar bara så j#kla dyrt, fick pris från en firma i Stockholmstrakten på 400:- per kvm (= 28.000:).
Samtidigt kollade jag pris på enbart betong och då var priset desto lägre, en bit under 10.000 för 5 kubik. Det ska till ganska många timmars jobb för att mellanskillnaden ska verka rimlig, eller har jag fått något om bakfoten?
 
Hur kan 5 kubik räcka till 70 m2? Ska inte plattan vara 10 cm?
Jag misstänker också att firman som tar 400:- har en bil med slang och pump och att ditt pris för betongen är för leverans direkt från betongbilen med ränna.
Pumpbilen, killarna som gjuter och fixar, lasern, slodan m.m som behövs skulle jag misstänka faktiskt kostar ungefär som den mellanskillnad i pris som du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.