Jag har en Phaléns värmeväxlare för att värma poolvattnet med fjärrvärme. Min fjärrvärmecentral är en Högfors GST Unis 22 från 2010.
Cirkulationspumpen var trasig och har bytts ut (enligt tidigare inlägg i denna tråd).
Efter pumpbytet testade jag att värma poolvattnet med fjärrvärme och systemet fungerade. Detta kontrollerade jag i november, när fjärrvärmecentralen var i "vinterläge". Jag noterade då att uppvärmningen av huset försämrades avsevärt när jag körde poolvärmaren. Det ska normalt inte vara något problem, eftersom jag bara är ute efter att värma poolen på sommaren.
Nu i sommartid har jag återigen testat att starta cirkulationspumpen för att värma poolen med fjärrvärme. Nu kommer det inget varmt vatten från fjärrvärmecentralen i slingan med värmeväxlaren till poolen.
Jag tänkte att det beror på att fjärrvärmecentralen gått in i "sommarläge", då den normalt inte levererar värme till husets värmesystem, enbart varmvatten.
I manualen, sidan 6, står det under "tips & tricks" hur man ska få igång specialfunktionen "källarvärme" sommartid. Jag har försökt att följa instruktionen (inställningar på menyraderna 75 resp menyraderna 74 och 77), men det blir ingen skillnad.
Är det någon som har något tips på hur jag kan få igång värmen till poolslingan?

Högfors GST, Unis 22
Manual (till nyare modell): https://hogforsgst.com/sites/defaul.../drift-och-skotsel-2016_03-ver1.1-Siemens.pdf
 
L Leif i Skåne skrev:
Det där är helt fel installation!
Du har inget poolkitt installerat!
Uppvärmning av pool har absolut inget att göra med uppvärmning av huset.
I min pool håller jag 39° året runt utom mitt på sommaren då jag sänker till 37°C
Kolla här på inlägg #7
[länk]
Hej Leif,
Tack för återkopplingen. Precis som du skriver kan jag konstatera att det i mitt system inte är monterat med separat poolvärme / husvärme, som i ditt system. Men, kanske är det inte ett stort problem för mig eftersom jag bara tänker värma poolen sommartid, när jag inte värmer huset - så det blir ingen konkurrens mellan dessa två. Eller, har jag missat något här?
I manualen rekommenderas att man ställer minimala framledningstemperaturen till 30 grader (menyrad 75) om man vill ha "källarvärme" sommartid. Eftersom jag vill använda fjärrvärmen för att värma poolen så tänker jag att jag måste höja denna framledningstemperatur mera för att få effektiv uppvärmning av poolvattnet (4 x 8 meter pool, med 50 kubikmeter vatten), men jag vet inte vilken framledningstemperatur som är lämplig/rimlig. Någon som har förslag? Finns det någon max temperatur som man inte får överskrida? Säg att man vill eftersträva en temperatur på 30 grader i poolen. Hur länge behöver man värma innan det får någon effekt?
 
B
Vilken framtemp som är lagom beror extremt mycket på vilken växlare du installerat mot poolen. Men börja på 35-40 som framtemp, och vänta några dagar och se.

50m3 kräver 58kWh för att värma en grad.
Vilken modell på pahlen växlare har du?
 
se info om Phaléns värmeväxlare i bifogad bild
Etikett på Phaléns värmeväxlare med specifikationer som effekt, tryck och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du råkar ha en bra installation på sekundärslingan till elementen med avstängningskranar för service så kan man stänga dessa för cirkulation annars får man stänga alla element för att förhindra cirkulation.
Då kan man lägga ut framledningstempen till 2°C över önska pooltemp.
Själv har jag 40°C framledningstemp vilket ger 38° i poolen men det är en bubbelpool på 2m2.

Här är en bild på avstängning/service kran till slingan på övervåningen. Den har inte med poolen att göra men genom att stänga av övre och undre våningen så får jag ett element i tvättstugan som jag kan få full värme mitt i sommaren utan att övriga huset får värme.
Avstängningskran för värmeinstallation monterad på vit rörledning mot lila vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leif i Skåne skrev:
Om du råkar ha en bra installation på sekundärslingan till elementen med avstängningskranar för service så kan man stänga dessa för cirkulation annars får man stänga alla element för att förhindra cirkulation.
Då kan man lägga ut framledningstempen till 2°C över önska pooltemp.
Själv har jag 40°C framledningstemp vilket ger 38° i poolen men det är en bubbelpool på 2m2.

Här är en bild på avstängning/service kran till slingan på övervåningen. Den har inte med poolen att göra men genom att stänga av övre och undre våningen så får jag ett element i tvättstugan som jag kan få full värme mitt i sommaren utan att övriga huset får värme.
[bild]
Bra tips! Jag har inte sådana, utan har stängt av alla radiatorer/golvvärme manuellt, ett och ett. Jag hoppas cirkulationen nu bara ska gå till poolen. Har startat värmaren med 40 grader framledningstemperatur och ska se vilken påverkan det får. Just nu är det 22 grader i poolen (enbart solinstrålning).
 
B
Skärmavbild av beräkningsresultat för en värmeväxlare inkluderar flöden och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beräkning för din växlare. Jag gissade lite flöden och så. Gissar att du får upp tempen I poolen med ungefär 5C / dygn med nuvarande inställning.

Så vänta en 24h och se vad som hänt med pooltempen. Man får ha lite is i magen när man pillar med inställningar, när man har stor värmetröghet.
 
A A14 skrev:
Bra tips! Jag har inte sådana, utan har stängt av alla radiatorer/golvvärme manuellt, ett och ett. Jag hoppas cirkulationen nu bara ska gå till poolen. Har startat värmaren med 40 grader framledningstemperatur och ska se vilken påverkan det får. Just nu är det 22 grader i poolen (enbart solinstrålning).
Det tar lång tid att höja tempen, så krana på vad du kan i temp under något dygn.

Själv fyller jag poolen med varmvatten !
Mina 2000 liter tar 1 timma att fylla med 40° vatten !!! Klart att bada!
På vinterbytet vid jul levererar FV-centralen kontinuerligt 80 kW med varmvatten. Det är krut i FV.:crysmile:
 
B BSOD skrev:
[bild]

Beräkning för din växlare. Jag gissade lite flöden och så. Gissar att du får upp tempen I poolen med ungefär 5C / dygn med nuvarande inställning.

Så vänta en 24h och se vad som hänt med pooltempen. Man får ha lite is i magen när man pillar med inställningar, när man har stor värmetröghet.
Bra uppskattning! Jag värmde med framledningstemperatur 40 grader, med poolskyddet öppet under solig dag i 7 timmar, det blev bara en marginell ökning från 22 till 23 grader. Därefter stängde jag poolskyddet och efter 24 timmar hade temperaturen stigit till 27 grader!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.