Jag beställde precis värmepellets. Som allt annat hade givetvis priserna skenat. Jag har tidigare beställ av Vida och jag har varit supernöjd med support och kvalite. När vi började elda för drygt 15 år sedan kostade en pall 1600-1800 kr. Idag skille Vida ha 3665 kr/pall. Kollade runt lite och såg att Byggmax och Jula sålde för betydligt lågre pris.
Byggmax - 2332 kr /pall
Jula - 2498 kr /pall

Jag bruka beställa 9 pallar per gång för det är vad jag får plats med i min källare.
Vida skulle ha 32.985 kr för detta utkört. På byggmax landade jag på 21989 kr med utkörning. Det är ju 11.000 kr mindre. Byggmax, Jula, Bauhause köpper upp stora lager och kan sälja billigt. Det får gärna fortsätta så.

Byggmax sålde dessutom Vidapellets så det är sammam produkt vi pratar om.
 
  • Gilla
  • Wow
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde just för 3.188/pall/inkl moms. Visserligen bara 2 pallar vilket är mer än min årsförbrukning. Hade nog kunnat förhandla ner priset om det gällt TS' stora mängd.

Men visst har det blivit dyrare! Fortfarande är ändå min årskostnad låg i jämförelse med annan drift.

Har Byggmax och Jula svensk pellets av samma höga kvalitet?
 
Tomture61
ama3282 ama3282 skrev:
Jag beställde precis värmepellets. Som allt annat hade givetvis priserna skenat. Jag har tidigare beställ av Vida och jag har varit supernöjd med support och kvalite. När vi började elda för drygt 15 år sedan kostade en pall 1600-1800 kr. Idag skille Vida ha 3665 kr/pall. Kollade runt lite och såg att Byggmax och Jula sålde för betydligt lågre pris.
Byggmax - 2332 kr /pall
Jula - 2498 kr /pall

Jag bruka beställa 9 pallar per gång för det är vad jag får plats med i min källare.
Vida skulle ha 32.985 kr för detta utkört. På byggmax landade jag på 21989 kr med utkörning. Det är ju 11.000 kr mindre. Byggmax, Jula, Bauhause köpper upp stora lager och kan sälja billigt. Det får gärna fortsätta så.

Byggmax sålde dessutom Vidapellets så det är sammam produkt vi pratar om.
Vad har du för hus / byggnad som gör av med 7,5 ton värmepellets ?
 
Jag beställer 9 pallar för att jag får plats med just det i källaren. Fyller upp varje gång och sedan räcker det ett bra tag.
 
yonna yonna skrev:
Har Byggmax och Jula svensk pellets av samma höga kvalitet?
Jula säljer Laxå Pellets och Byggmax verkar variera lite, har köpt VIDA, Klint, Härjeåns, Södra och Varga. Alla är svensktillverkade och har fungerat bra i min brännare i alla fall.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Jag beställde precis värmepellets. Som allt annat hade givetvis priserna skenat. Jag har tidigare beställ av Vida och jag har varit supernöjd med support och kvalite. När vi började elda för drygt 15 år sedan kostade en pall 1600-1800 kr. Idag skille Vida ha 3665 kr/pall. Kollade runt lite och såg att Byggmax och Jula sålde för betydligt lågre pris.
Byggmax - 2332 kr /pall
Jula - 2498 kr /pall

Jag bruka beställa 9 pallar per gång för det är vad jag får plats med i min källare.
Vida skulle ha 32.985 kr för detta utkört. På byggmax landade jag på 21989 kr med utkörning. Det är ju 11.000 kr mindre. Byggmax, Jula, Bauhause köpper upp stora lager och kan sälja billigt. Det får gärna fortsätta så.

Byggmax sålde dessutom Vidapellets så det är sammam produkt vi pratar om.

Pellets från Bauhause är bara skit!
Porösa pellets från Baltikum. Hälften blev sopor.
Aldrig mer.!
 
  • Gilla
speed296 och 1 till
  • Laddar…
Nu har alla höjt 10 kr till i dagarna.
Jag betalade 42.80 kr säcken i december på Byggmax. Då kostade 1 säck på Granngården 48 kr.
Nu ligger alla på ca 69 kr säcken. Sinnessjuk prisökning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Slut överallt i Södra Sverige nu. Fick tag på några säckar för 85kr/ 16 kg säck.
Grannen betalade 100kr/säck.
 
  • Ledsen
JesperKn
  • Laddar…
F Flanharry skrev:
Nu har alla höjt 10 kr till i dagarna.
Jag betalade 42.80 kr säcken i december på Byggmax. Då kostade 1 säck på Granngården 48 kr.
Nu ligger alla på ca 69 kr säcken. Sinnessjuk prisökning.
Detta inlägg är 22 dager gammalt - 2 prishöjningar senare, och vi är nu på 89-99 kr/säck. Om du lyckas hitta någon i lager dvs. Våger inte ens tänka på vad det kan bli till när det bliver kallt...
 
Oj då :surprised:
4850 :-/ton annonseras det för vid köp av 3 ton. Tur jag har några ton kvar sen i våras.
 
  • Skärmavbild av en webbsida som annonserar att försäljningen av pellets är tillfälligt stängd på grund av råvarubrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tttomten tttomten skrev:
Oj då :surprised:
4850 :-/ton annonseras det för vid köp av 3 ton. Tur jag har några ton kvar sen i våras.
Likafullt finns det väl inget som tyder på att energipriserna kommer gå ner innan tillgången blir större?
 
Vad tror ni. Nu ligger en säck pellets på 99 kr och uppåt hos alla handlare. Kommer det att sjunka framåt sommaren eller?

I annat fall tror jag man får se sig om efter annat alternativ på uppvärmning.
 
Jag tror inte på billigare pellets. Nu har ju många välbeställda hästtanter kommit i pensionsåldern och använder prima eldningspellets som stallströ, hästtoalett och där kan vi tala om förbrukning, en pall räcker inte länge.

Något annat alternativ än en riktig vedpanna med acktankar finns inte. Pellets är billigare än värmepump nu vid 10 minusgrader så min värmepump är avstängd. Många glömmer att räkna med överföringsavgift och moms när de tittar på elpriserna.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Något annat alternativ än en riktig vedpanna med acktankar finns inte.
Varför inte en tung accumulerande lokaleldstad typ täljstensugn eller kakelugn om man tänker sig att investera i vedeldning? En modern kakelugn har >90%effektivitet och kräver till skillnad från vedpanna och acctankarna inte många dyrbara m3 och fungerar även utan el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.