Har inte ett parti egen majoritet måste det kompromissa. Då kan man inte låsa sig helt vid sitt eget partiprogram. Det gäller alla partier i Sverige.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M mnils skrev:
Så länge det finns partier som anser att agg mot andra partier övertrumfar alla sakfrågor så kan ju resultatet bli precis vad som helst.
Ja, det stämmer väl iofs in på de flesta partier, så vi kan få precis vad som helst.
Det brukar ju sägas att S gör vad som helst för makten och senast i våras såg vi exempel på det. Å andra sidan har vi ju "den vuxne i rummet" som vi ha sakpolitik, som helt plötsligt röstar med V när det gäller hyror, trots att man har en helt annan politisk åsikt egentligen.
Samme vuxne man sa sig vara sugen på att så snabbt som möjligt ta över regeringsrollen om regeringen skulle avgå i samband med misstroendeomröstningen mot Morgan Johansson hade gått igenom. Han tog dock inte chansen tidigare, när han hade chansen, så det är nog mest tomt prat.

Samtliga partier i riksdagen har antingen helt ändrat åsikt i stora frågor, eller accepterat att det inte blir som de vill i den frågan i utbyte mot något annat. Med andra ord, så får man nog se efter valet vilka kompromisser partierna är beredda att göra.
 
M
Jag förstår inte vilken fråga som diskuteras, eftersom fastighetsskatt redan finns och för bostäder kallas den "kommunal fastighetsavgift" och tas ut på skattesedeln för övriga fastigheter (förutom specialenheter - "samhällsnyttiga ändamål") kallas den fastighetsskatt

Kanske läge att vara tydlig på vad som finns nu och vad som skulle kunna hända:
Dokumentation av vad som gäller idag är extremt tydlig på Skatteverket.se: https://skatteverket.se/privat/fast...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html

Så det lämnar oss med några scenarion:
  • Ändring av kommunal fastighetsavgift från 0,75 % till högre % och minskade överföringar från stat till kommun eftersom de kommunala intäkterna ökar
  • Införande av statlig fastighetsskatt på bostäder
  • Ändring av fastighetsskatt på kommersiellt ägda fastigheter från 0,5 % till högre
  • Införande av fastighetsskatt på vissa specialenheter (idag beskattas inte dessa, men efter senaste tidens diskussion om "vinster i välfärden", så kanske privata ägare av "till exempel vara en förskola eller ett sjukhus" hamnar i skottlinjen för "vinster i välfärden" - mantrat.
  • Plus kanske något jag missat
Så frågan jag har är: När partierna säger att de inte skall återinföra fastighetsskatten, betyder det att inget skall ändras i dessa regler?
https://skatteverket.se/privat/fast...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html
 
M Mike65 skrev:
Jag förstår inte vilken fråga som diskuteras, eftersom fastighetsskatt redan finns och för bostäder kallas den "kommunal fastighetsavgift" och tas ut på skattesedeln för övriga fastigheter
Tror du fått det om bakfoten, fastighetsavgiften är kommunal och fastighetsskatten är statlig och tas ut med 1% på om man har en obebyggd tomt.
 
M
F fribygg skrev:
Tror du fått det om bakfoten, fastighetsavgiften är kommunal och fastighetsskatten är statlig och tas ut med 1% på om man har en obebyggd tomt.
Tyckte det var vad jag sa? för bostäder kallas den "kommunal fastighetsavgift" och tas ut på skattesedeln för övriga fastigheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.