Ska komplettera min nuvarande jordvärmeslinga på 400 meter med 200 meter pga. byte av värmepump som kräver mer. Den nya slingan på 200 meter måste jag lägga så den korsar avloppsledningen till det enskilda avloppet. Det jag inte vet är på vilket djup avloppsledningen ligger. Min fundering är om det är möjligt att korsa avloppsledningen med jordvärmeslingan som ska läggas på ca 90 cm djup.
 
B Bergmans skrev:
Ska komplettera min nuvarande jordvärmeslinga på 400 meter med 200 meter pga. byte av värmepump som kräver mer. Den nya slingan på 200 meter måste jag lägga så den korsar avloppsledningen till det enskilda avloppet. Det jag inte vet är på vilket djup avloppsledningen ligger. Min fundering är om det är möjligt att korsa avloppsledningen med jordvärmeslingan som ska läggas på ca 90 cm djup.
Det är väl fullt möjligt. Lägg en rörisloering runt pem slangen där den korsar avloppet. Avloppet ligger troligen djupare än 90cm
 
  • Gilla
Bergmans
  • Laddar…
B
Avlopp kan ligga ganska grunt, det fryser sällan. Jag tror vi har mellan 30cm och 1 m täckning på vårt avlopp utan problem.

Men lägg rörisolering eller markskivor vid passagen med nån m marginal på var sida så bör det inte bli ett problem.
 
  • Gilla
Bergmans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.