Hej,
Jag ska ge mig på mitt första byggprojekt med gjutning. Ett växthus med sockel som har nedgjutningjärn ska gjutas ner i plintar (Maxi 3 från Williab garden) 4 st plintar som därmed måste vara i exakt våg. Vilket verktyg kan jag använda för att finjustera rören när de är på plats?
Jag kommer att göra hålen , sätta dit papprören och sedan lägga på grus/sand. Här någonstans tänker jag att man kanske måste slipa bort ngn cm här och var för att få det perfekt innan gjutningsmomentet.


Att använda justerbara stolskor är tyvärr inte ett alternativ…
 
  • Benet på en svart trädgårdsbänk monterat i gräset, synliga skruvar, delvis skymd av vit plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Om du fixerar papprören med lite grus, så de står stadigt. Sedan använder du vattenpass, eller laservattenpass (jag har en sådan här: https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-l...IwaFIMBdtB-jQ97G51xoCwwIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds som jag ställer uppepå ett längre vattenpass, för att få mer nogrann mätning).

När du konstaterat vilken av papprören som hamnat lägst ner, så kan du ju mäta dig till hur många cm från toppen av pappen det är fel för övriga. Så markerar du upp det ordentligt, och låter bli att fylla på de sista centimeterna i de plintar som är för höga.

Papper kan man ganska lätt ta bort när betongen härdat. Fuktar man på pappen så är det bara att riva bort det.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Enklast tycker jag är att kapa av gjutrören i rätt höjd innan man gjuter så går gjutningen smidigt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du fixerar papprören med lite grus, så de står stadigt. Sedan använder du vattenpass, eller laservattenpass (jag har en sådan här: [länk] - Shopping - Belysning & Hemelektronik&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjw6MKXBhA5EiwANWLODOHoV5nnftUVfo6HxCjzL_Z1lwZmWidLP1lIwaFIMBdtB-jQ97G51xoCwwIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds som jag ställer uppepå ett längre vattenpass, för att få mer nogrann mätning).

När du konstaterat vilken av papprören som hamnat lägst ner, så kan du ju mäta dig till hur många cm från toppen av pappen det är fel för övriga. Så markerar du upp det ordentligt, och låter bli att fylla på de sista centimeterna i de plintar som är för höga.

Papper kan man ganska lätt ta bort när betongen härdat. Fuktar man på pappen så är det bara att riva bort det.
B BSOD skrev:
Om du fixerar papprören med lite grus, så de står stadigt. Sedan använder du vattenpass, eller laservattenpass (jag har en sådan här: [länk] - Shopping - Belysning & Hemelektronik&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjw6MKXBhA5EiwANWLODOHoV5nnftUVfo6HxCjzL_Z1lwZmWidLP1lIwaFIMBdtB-jQ97G51xoCwwIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds som jag ställer uppepå ett längre vattenpass, för att få mer nogrann mätning).

När du konstaterat vilken av papprören som hamnat lägst ner, så kan du ju mäta dig till hur många cm från toppen av pappen det är fel för övriga. Så markerar du upp det ordentligt, och låter bli att fylla på de sista centimeterna i de plintar som är för höga.

Papper kan man ganska lätt ta bort när betongen härdat. Fuktar man på pappen så är det bara att riva bort det.
Problemet där blir ett gjutrören ske ner i betongen medans det härdar
 
mexitegel mexitegel skrev:
Enklast tycker jag är att kapa av gjutrören i rätt höjd innan man gjuter så går gjutningen smidigt.
Precis, men vilket verktyg skär exakt utan att trasa sönder pappytan när man ska finjustera tro?
 
Gjutrören placeras innan gjutning. De ska inte ner i någon betong, det är inte superkritiskt att de hamnar exakt rätt heller. Det låter som att du pratar om något annat.
 
B Sara Bodefalk skrev:
Precis, men vilket verktyg skär exakt utan att trasa sönder pappytan när man ska finjustera tro?
Handcirkelsåg eller fogsvans
 
  • Gilla
Blåbärsbusken
  • Laddar…
Ur monteringsanvisningen:

Aluminiumsockel & grund

euroserre aluminiumsockel levereras färdigkapad inkl. nedgjutningsjärn. Formar och betong ingår inte.

OBS! Notera att måtten angivna i monteringsanvisningen är yttermått på sockeln emedan nedgjutningsjärnen monteras invändigt på denna.

Sockel fastgjuten i plintar

När du skall montera aluminiumsockeln, börja med att lägga ut de fyra sockelprofilerna. Var noga med att du får den sockelprofil som är märkt med en etikett där dörren skall vara på rätt ställe. Stoppa in en bult i varje spår på sockelprofilen till nedgjutningsjärnen, fäst därefter nedgjutningsjärnen. Gör likadant med de övriga sockelprofilerna. När du satt ihop sockeln så ställ den på plats där du skall ha ditt växthus. Markera därefter var du skall gräva hålen som du skall gjuta i. När hålen är grävda, ställ sockeln på plats och: Kontrollera med vattenpasset att den ligger i våg. Du skall även kryssmäta sockeln. Detta är mycket viktigt! När detta är klart kan du gjuta fast sockeln.

Att man använder gjutrör är "bara" för att minska mängden betong...
"När hålen är grävda, ställ sockeln på plats"
Blir då "När hålen är grävda, ställ först gjutrören på plats och sedan sockeln med nedgjutningsjärnen i rören"
När sedan invägning och kryssmätning är gjord fyller du med grus/makadam runt rören och fyller dem med betong.
 
  • Gilla
Blåbärsbusken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gjutrören placeras innan gjutning. De ska inte ner i någon betong, det är inte superkritiskt att de hamnar exakt rätt heller. Det låter som att du pratar om något annat.
Halloj, felskrivning av mig. Nedgjutningsjärnen på sockeln ska ner direkt vid gjutningen. Därav måste jag få gjutrören att stå exakt och precis när jag häller i betongen.
 
Nej, gjutrören är inte petiga. Nedgjutningsjärnen fixeras av sockeln vid gjutning så att de hamnar rätt.
 
B Sara Bodefalk skrev:
Halloj, felskrivning av mig. Nedgjutningsjärnen på sockeln ska ner direkt vid gjutningen. Därav måste jag få gjutrören att stå exakt och precis när jag häller i betongen.
Fukta gärna papprören innan du häller i betongen. När vi göt sög pappen i sig fukten ur betongmassan och började stelna innan vi hann hälla i alla rör. Blev rätt stressigt :sweat:
 
  • Gilla
Blåbärsbusken
  • Laddar…
Jag skulle montera sockeln + nedgjutningsjärnen så att allt det sitter ihop.

Därefter förbereder jag grunden och och borrar hål för plintarna, sticker ner gjutrören. Se bara till att gjutrören inte är för höga (kapa 5cm under sockeln ungefär). Rikta rören med vattenpass, fixera med sand.

Lyft sockel och nedgjutningsjärnen på plats och fixera på rätt höjd.

Häll i betong.

Alternativt.....om sockeln ska ha betongstöd under hela sin längd, formsätt för en betongsockel och ha gjutrören kapade vid underkant på formen.
 
  • Gilla
Blåbärsbusken
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle montera sockeln + nedgjutningsjärnen så att allt det sitter ihop.

Därefter förbereder jag grunden och och borrar hål för plintarna, sticker ner gjutrören. Se bara till att gjutrören inte är för höga (kapa 5cm under sockeln ungefär). Rikta rören med vattenpass, fixera med sand.

Lyft sockel och nedgjutningsjärnen på plats och fixera på rätt höjd.

Häll i betong.

Alternativt.....om sockeln ska ha betongstöd under hela sin längd, formsätt för en betongsockel och ha gjutrören kapade vid underkant på formen.
Ungefär som det står i monteringsanvisningen alltså :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Ungefär som det står i monteringsanvisningen alltså :)
Ok, ja den har jag inte läst.

Av frågorna att döma så verkar problemet vara att man tror att plintarna måste göras till en exakt höjd. Precis som med alla andra plintar och stolpar på dessa så brukar det vara lättare att fixera det som ska gjutas in och därefter hälla i betongen....
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja den har jag inte läst.

Av frågorna att döma så verkar problemet vara att man tror att plintarna måste göras till en exakt höjd. Precis som med alla andra plintar och stolpar på dessa så brukar det vara lättare att fixera det som ska gjutas in och därefter hälla i betongen....
Ja, min fråga var kring att få plintarna i våg samt hur man kan finjustera höjden på dem när de väl är på plats innan gjutningsmomentet.

Jobbet innan och efter har jag koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.