Hej!
Jag är en ny ’kvinnlig’ husägare som börjat kämpa med vissa saker
Jag planerar inte ngt stort med fasaden inom 1-2 år men en planka på garaget är helt off som det syns på bilden
Finns de tångar som jag kan göra? Spraya med ngt? Grunda? Färga?
Tacksam för hjälp
 
  • Skadad träpanel där målfärg fjällar bort och visar underliggande rått trä vid ett hus hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad träpanelvägg med sprickbildning och en mindre skada vid foten mot trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På med lite färg bara.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Unikt namn
Ser ruttet ut. Vore det inte bra att skära bort den dåliga bite för att begränsa spridning?
 
Nu blev det förvirrande för mig
Bara med färg på? Skära bort en bit låter stor , tar ett företag så pass litet jobb ?
 
Dutta på lite färg och gå vidare, kan ju inte ringa en firma för minsta lilla grej.
 
  • Gilla
Lena Sa
  • Laddar…
testa med en vass spetsig morakniv kan du sticka in spetsen mer än 5mm i träet så är det risk att det har börjat ruttna.
men oavsett vilket så på med lite färg och kolla nästa sommar om det har blivit mer
 
Precis, ta en kniv typ morakniv eller liknande och skär/skrapa bort det som är lite murket. Sen kladda på lite ny färg.
 
G
T tergo skrev:
testa med en vass spetsig morakniv kan du sticka in spetsen mer än 5mm i träet så är det risk att det har börjat ruttna.
men oavsett vilket så på med lite färg och kolla nästa sommar om det har blivit mer
"Färg" är ju ett stort begrepp.
Jag skulle skrapa runt stället för att se vad som är på gång och sedan olja in, tex med halvolja eller grundolja, latexfärg skulle jag aldrig lägga på direkt på skadat virke.
Sen är det en riskkonstruktion att ha trall direk mot fasad, lite beroende åt vilket väderstreck, om det finns tak osv. Regn stänker upp, snön ligger emot.
 
ser ju inte direkt ruttet ut. Mer som att något stött i och slagit ur nån flisa...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Trädet där inne är ruttet
 
Uppdate
Nu har jag grävt där nere, både plankan och trädet bakom är ruttnar dock begränsat till ca 10 cm uppåt
Snälla, hjälp mig att bestämma mig

-ta på färgen bara till nästa sommaren och sen totaltrenovera garaget?
-söka företag nu som kan öppna och byta ut några plankor/bakom alltså begränsat område?
 
  • Rutten hörndel av vitmålad plank vid trädäck som visar skador på ca 10 cm från marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vitmålad rutten träplanka med skada, synligt ruttet trä bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Om du eller någon släkting eller vän inte in byta den plankan så slå på lite färg om ni ändå ska renovera hela fasaden nästa år. Finns nog få firmor som vill lägga så lite tid på ett jobb.. För en duktig snickare tar jobbet kortare tid än restiden till er antagligen.

Ett annat perspektiv, varför ska ni renovera fasaden nästa år och inte nu? Vad ligger bakom beslutet att renovera fasaden öht?
 
K kniv skrev:
Om du eller någon släkting eller vän inte in byta den plankan så slå på lite färg om ni ändå ska renovera hela fasaden nästa år.

Ett annat perspektiv, varför ska ni renovera fasaden nästa år och inte nu? Vad ligger bakom beslutet att renovera fasaden öht?
Tänkte väl om det är ruttet på ett ställe finns det säkert andra ställen som inte är upptäckta än
Jag har tvättstugerenovering på G och pengarna kommer ej att räcka till flera uppdrag

går det att åtgärda plakan/kanske några lokalt begränsat och ta resten på och pö?
 
Ser det ut så där så låt det vara tills ni ska göra nåt då? Färgen tillför inget speciellt i det här läget. Tror inte förruttnelsen går med raketfart direkt.....
 
  • Gilla
Lena Sa
  • Laddar…
K
L Lena Sa skrev:
Tänkte väl om det är ruttet på ett ställe finns det säkert andra ställen som inte är upptäckta än
Jag har tvättstugerenovering på G och pengarna kommer ej att räcka till flera uppdrag

går det att åtgärda plakan/kanske några lokalt begränsat och ta resten på och pö?
Klart allting går, men det är nog inte osannolikt att fler brädor ruttnat än bara den ni petat på. Så det betyder att man skulle behöva göra en ordentlig genomgång. Men har ni planer på att göra en fasadrenovering nästa år är det ju väldigt onödigt att betala dyra pengar till hantverkare för att ordna en planka som kommer sitta ett år.
 
  • Gilla
Lena Sa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.