Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Om man jobbar för en stor arbetsgivare så är det enklare att göra sin röst hörd om man organiserar sig i grupper, som t.ex. fackföreningar. En ensam röst hörs inte, vilket jag erfor när jag jobbade för Försvarsmakten på 80-talet.
Eftersom du inte har egen erfarenhet av fackligt engagemang så vet du uppenbarligen inte vad du pratar om, så skaffa dig den erfarenheten och kom sen och snacka.
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Om man jobbar för en stor arbetsgivare så är det enklare att göra sin röst hörd om man organiserar sig i grupper, som t.ex. fackföreningar. En ensam röst hörs inte, vilket jag erfor när jag jobbade för Försvarsmakten på 80-talet.
Eftersom du inte har egen erfarenhet av fackligt engagemang så vet du uppenbarligen inte vad du pratar om, så skaffa dig den erfarenheten och kom sen och snacka.
Vi kan ju jämföra mig och mina vänners löneutveckling (samtliga ej anslutna) med dig och finns så går vi se vilka som har haft bäst utveckling.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En tjänsteman som inte kan förhandla sina egen lön och förmåner är en tragisk tjänsteman. För icke kvalificerat arbete kan jag se en poäng, men för tjänstemän. Helt utspelat.
Nu måste jag bara flika in. Säger inte att facken är bra men din "street smarthet" måste sträcka sig till din lilla verksamhet och ansällda.
Visst går säkert förhandla bättre i en sådan miljö med 3 anställda men att tro att det finns lika mycket förhandlingsutrymme (som "tjänsteman") hos de stora drakarna som AstraZeneca, Google,VMware,EMC2,Intel, Volvo, Boeing, NASA, SpaceX eller t.om. på top Universitet mm mm visar ju bara att man har noll koll.
Många av dessa företag har ju hysh hysh policys tom att inte konkurrera om löner.
Skulle någon av dina "top utvecklare" glida in och slå tasken i bordet och kräva +15% "annars går jag vidare" så skulle HR bara skratta och säga hejdå. Oavsett hur "oumbärlig" du tror att du är.

Det man får göra är att hoppa runt bland dessa företag för att få upp lönen, de har inga problem med att ha bra locklön men sen planar lönekurvan ut och man får lera nytt igen om du ska få större än de vanliga påslagen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
Ja, historien har verkligen visar när man släpper det "fritt" att skapa behov hos människor. Utan denna "frihet" hade inte narkotikamarknaden existerat.
Så du har lyckats att hitta botox och narkotika som argument för att förespråka planekonomi, ärligt talat tycker du inte själv att det är rätt svagt!
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En tjänsteman som inte kan förhandla sina egen lön och förmåner är en tragisk tjänsteman. För icke kvalificerat arbete kan jag se en poäng, men för tjänstemän. Helt utspelat.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En tjänsteman som inte kan förhandla sina egen lön och förmåner är en tragisk tjänsteman. För icke kvalificerat arbete kan jag se en poäng, men för tjänstemän. Helt utspelat.
Men snälla gubben, inget SACO-förbund förhandlar åt nån enskild medlem. Är det svårt att få in det?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu måste jag bara flika in. Säger inte att facken är bra men din "street smarthet" måste sträcka sig till din lilla verksamhet och ansällda.
Visst går säkert förhandla bättre i en sådan miljö med 3 anställda men att tro att det finns lika mycket förhandlingsutrymme (som "tjänsteman") hos de stora drakarna som AstraZeneca, Google,VMware,EMC2,Intel, Volvo, Boeing, NASA, SpaceX eller t.om. på top Universitet mm mm visar ju bara att man har noll koll.
Många av dessa företag har ju hysh hysh policys tom att inte konkurrera om löner.
Skulle någon av dina "top utvecklare" glida in och slå tasken i bordet och kräva +15% "annars går jag vidare" så skulle HR bara skratta och säga hejdå. Oavsett hur "oumbärlig" du tror att du är.

Det man får göra är att hoppa runt bland dessa företag för att få upp lönen, de har inga problem med att ha bra locklön men sen planar lönekurvan ut och man får lera nytt igen om du ska få större än de vanliga påslagen.
Jag var ju anställd i flera år innan jag startade eget. Har vänner som fortfarande är anställda osv.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför ska ni vänstermuppar alltid använda USA som exempel? Jag tycker verkligen inte USA är speciellt bra exempel. Finns mycket bättre länder som jag nämnt i tråden, tex Schweich och Nederländerna.

Det sagt så tjänar ju medelklassen extremt mycket mer i USA än i Sverige.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför ska ni vänstermuppar alltid använda USA som exempel? Jag tycker verkligen inte USA är speciellt bra exempel. Finns mycket bättre länder som jag nämnt i tråden, tex Schweich och Nederländerna.

Det sagt så tjänar ju medelklassen extremt mycket mer i USA än i Sverige.
Så du hittade två länder i hela världen och inget av dessa ha låg o mellaninkomstgrupperna det BÄTTRE än vi i Sverige möjligen lika bra.
Fast Schweiz är ju ett förskräckligt som tillåter banker att fortfarande ha rövade pengar från nazityskland maffiapengar från hela världen men men
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kan ju jämföra mig och mina vänners löneutveckling (samtliga ej anslutna) med dig och finns så går vi se vilka som har haft bäst utveckling.
Nu är ju din och dina utvecklares löner direkt relaterad till uppdragen och vad det betalar. Du verkar i ett område där det är ytterst svårt att öht rekrytera kompetent personal. Du har låg overhead och på mikro-konsultbolag så har de anställda ofta arvodeskopplad lön och ett självsäljansvar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Delar inte den bilden av Sverige öht. Folk dör i vårdköer, skjutningar varje dag, kronan blir allt svagare. Listan kan göras lång. Om det inte vore för katastrofen under 70 och 80 talet så tror jag nog nettoeffekten av facken varit annorlunda. Men enbart om korruptionen och ryggdunkanden slutat. Det är inte okej med den mobbing som sker av icke medlemmar som sker idag. Eller blockader av företag som inte vill vara anslutna,
Just sjukhus o vård har jag en god inblick i då jag har klippkort inom vården, primärvården har ju sina brister och det är mycket det där hyrläkarsystemets fel iaf enl läkare o sjuksyrror.
Institutionssjukvården fungerar allelens utmärkt kan jag meddela
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag var ju anställd i flera år innan jag startade eget. Har vänner som fortfarande är anställda osv.
Och där kunde man slå tasken i bordet?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kan ju jämföra mig och mina vänners löneutveckling (samtliga ej anslutna) med dig och finns så går vi se vilka som har haft bäst utveckling.
Då var vi den en gång till: kollektivavtal är till kollektiv nytta för medlemmar och övriga anställda, inte nödvändigt bäst för de enskilde individen ur ett kortsiktigt perspektiv.
Tror du att det ens funnits tjänstepension eller föräldralöneutfyllnad om inte facken tagit striden och satt standarden på arbetsmarknaden?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Och där kunde man slå tasken i bordet?
Som jag sade tidigare i tråden jag fick 15 procent löneökning när bolaget hade 0 i löneökningsbudget under 2008 finanskrisen
 
Redigerat:
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Då var vi den en gång till: kollektivavtal är till kollektiv nytta för medlemmar och övriga anställda, inte nödvändigt bäst för de enskilde individen ur ett kortsiktigt perspektiv.
Tror du att det ens funnits tjänstepension eller föräldralöneutfyllnad om inte facken tagit striden och satt standarden på arbetsmarknaden?
Tjänstepension är ju en fördel även för arbetsgivaren då särskild löneskatt är lägre än sociala skatten. Mao fördel för både arbetstagen och arbetsgivaren. Vet många höginkomstagare som löneväxlare och får stört mycket högre pension är något tattig ITP kan ge

edit: jag är mao övertygad tjänstepension hade varit en grej utan facket
 
K kortis skrev:
Institutionssjukvården fungerar allelens utmärkt kan jag meddela
Det är för då har du fått din diagnos. Svensk sjukvård är som sagt väldigt bra när man vet vad som är fel på dig
 
K kortis skrev:
Så du hittade två länder i hela världen och inget av dessa ha låg o mellaninkomstgrupperna det BÄTTRE än vi i Sverige möjligen lika bra.
Fast Schweiz är ju ett förskräckligt som tillåter banker att fortfarande ha rövade pengar från nazityskland maffiapengar från hela världen men men
Du, båda de länderna har bättre offentliga försäkringar, som gäller alla i samhället. Sedan kan de som har råd lägga till ännu bättre försäkringar. I Sverige kör vi modellen ingen ska med.

Finns massor med naziguld på drift i Sverige också. Vi lät för fan nazisterna röra sig fritt i landet. Sluta nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.