I dessa tider har jag insett att jag behöver ha bättre koll på min elförbrukning, har identifierat några bovar, såsom golvvärme i badrum på undervåningen, men nyligen var vi bortresta ett par veckor, och när jag kollar vår kurva på Greenely så kommer det regelbundna toppar var 3-4 timme. Förstår inte vad detta kan vara? Kan det möjligen vara varmvattenberedaren som drar igång och värmer lite med vissa intervaller? Skärmdump av elanvändning med stapeldiagram som visar förbrukning över tid, markerad dag är 29 juni 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja.
 

Bästa svaret

Förmodligen varmvattenberedaren ja. Min går igång sådär 2-3 gånger om dygnet. Det är för att hålla vattnet på minst 60c. Inget man kan göra något åt. Eller ja, beroende på var du har den så se till att värme kommer in till rummet eller isolera det bättre om du kanske har den i källaren. Då håller den temperaturen längre.
 
Tack! Jag gjorde även litet test nu och förstod att det är vvb som är skyldig. Nu var det ju iofs ganska liten förbrukning, ser alltså ut att vara en 0,5 kWh 6-7 ggr per dygn när ingen är hemma och använder varmvatten. Sen är ju en fråga framåt hur pass det lönar sig att stänga av den under dagtid, och bara värma vatten under natten, det det förhoppningsvis är billigare (fast det var inte billigt i natt ser jag...). Tyvärr går denna knappt att stänga av, en strömbrytare sitter dåligt till under en täckplåt i vårt trånga badrum, så enklast är att slå av säkringarna, fast det går ju inte att få till via en timer...
 
E edthwes skrev:
Tack! Jag gjorde även litet test nu och förstod att det är vvb som är skyldig. Nu var det ju iofs ganska liten förbrukning, ser alltså ut att vara en 0,5 kWh 6-7 ggr per dygn när ingen är hemma och använder varmvatten. Sen är ju en fråga framåt hur pass det lönar sig att stänga av den under dagtid, och bara värma vatten under natten, det det förhoppningsvis är billigare (fast det var inte billigt i natt ser jag...). Tyvärr går denna knappt att stänga av, en strömbrytare sitter dåligt till under en täckplåt i vårt trånga badrum, så enklast är att slå av säkringarna, fast det går ju inte att få till via en timer...
Hej edthwes

Om varmvattenberedaren använder 0,5 kWh 6 ggr dygn 365 dagar per år så är det 1095 kWh/år

När jag köpt bergvärmepump och trimmade in den under 2007 så mätte jag bl.a. upp varmvattenberedarens tomgångsförbrukning genom att mäta den tillförda värmen då vi t.ex. var borta från huset tre dagar.

Jag minns inte exakt vad jag mätte upp men tror det var ungefär 1000 kWh. Jag köpte isolering i form av ”betongtäckmatta” för ca 250 kronor öppnade varmvattenberedarens plåtkapsling och kompletterade med mer isolering.

Tomgångsförbrukningen halverades

500 kWh a 1 kr i 14 år är ca 7000 kr.
 
Oj, ja det kanske är läge att kolla på extra isolering i dessa tider! (Och mina siffror var ju för en period när vi var bortresta, måste ju gå åt mer när vi är hemma och använder varmvatt3n)
 
E edthwes skrev:
Oj, ja det kanske är läge att kolla på extra isolering i dessa tider! (Och mina siffror var ju för en period när vi var bortresta, måste ju gå åt mer när vi är hemma och använder varmvatt3n)
Hej edthwes

Det är som gällande isoleringen i dina husväggar. Hur mycket som strömmar ut av värmeenergi beror på isoleringens egenskaper och temperaturskillnaden mellan varmvattnet och rummet där varmvattenberedaren står.

Varmvattnets temperatur går upp och ned hela tiden, men rimligen så är det inte så stor skillnad gällande förlustvärmen när du är hemma och borta. Det är i stort sett en konstant ”tomgångsförlust” som tillförs rummet där varmvattenberedaren står men som inte alltid behövs för uppvärmning av rummet.

Genom att mäta på mitt värmesystem före under och efter installationen av min värmepump så lärde jag mig om dess egenskaper och ”trimmade” värmesystemet och värmepumpen.

Första året blev det mest tid, efter fjärde året betydligt mindre tid. De senaste 10 åren enbart några enstaka justeringar, bl.a. för att kunna hantera strömavbrott på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.