Bor i ett gammalt hus (1960-tal) och hela lägenheten var jordad, trodde jag, tills att jag lade märke till att ett vägguttag inte levererade någon ström. När jag tittade närmare såg jag att vägguttaget var av ojordat slag. Jag slog av huvudströmmen och skruvade upp för att se om det fanns någon jordkabel, och det gjorde det så klart inte, bara en svart och en vit kabel, någon gammal standard alltså.

Det verkar inte bättre än att det är något slags plåtdosa och utöver det dessutom något metallrör, inget flexrör alltså. Jag har redan börjat kika runt efter elektriker som kan det här bättre än jag, men jag har ändå lite frågor till folket på forumet.

Vad är det här för installation egentligen? Plåtdosa? Metallrör? Jag fattar att det är någon gammal standard med tanke på svart och vit kabel. Jag känner inte till det alls sedan tidigare. Går det ens att byta ut metallrör utan att riva upp hela väggen och eventuellt taket? Det är betong alltihop. Inte för att jag MÅSTE byta ut röret, men av ren nyfikenhet undrar jag.

Kan man (bör man) lägga in någon modern dosa istället för plåtburken?
 
  • Öppning i vägg med elledningar framdragna, redo för eluttag eller strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var så man gjorde då och det duger ännu. Dosan har fästskruvar så den är helt ok. Svart var ofta nolla, vit ofta fas och röd ofta jord men kunde vara tändtråd också. Man måste mäta för att vara säker.
 
Redigerat:
D
J Josth skrev:
Det var så man gjorde då och det duger ännu. Dosan har fästskruvar så den är helt ok. Svart var ofta nolla, vit ofta fas och röd ofta jord men kunde vara tändtråd också. Man måste mäta för att vara säker.
... Och på andra håll i landet var svart oftast fas men vit var nolla. Ja, man måste måste mäta för att veta. Men just i ett VU behöver man ju inte veta. F ö är de där plåtdosorna nästan moderna, med fästskruv och allt. I mina stenhus har jag fått karva ut äldre 30-/40-tals plåtdosor av den tidens mindre modell under renoveringarna då jag kopplat vidare med fler uttag. Blyrören har dock lämnats kvar, påskarvade med flexslang. Jag skulle ha behållit de där dosorna, såvida du inte har tänkt att utöka anläggningen.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bara allra ödmjukast påpeka att det ALDRIG förekommit blyrör i elinstallationer.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
D
Riktigt tunn plåt användes i både rör och dosor och kan då uppfattas som bly.
 
D datja skrev:
Berätta då vad det för mjuk metall(-legering) i mina väggar. Uppfattas som bly. Allmän benämning är blyrör. Se t ex här.
Lika ödmjukt vill jag påstå att din källa till fakta kanske inte har full koll på hur det förhåller sig. B-rören är INTE blyrör utan ett rör av tunn plåt men ett lager "tjärpapp" invändigt.
 
Lika ödmjukt vill jag påstå att din källa till fakta kanske inte har full koll på hur det förhåller sig. B-rören är INTE blyrör utan ett rör av tunn plåt men ett lager "tjärpapp" invändigt.[/QUOTE]
 

Bästa svaret

Och för att återgå till trådens egentliga ämne:
Dosan ser ut att vara i utmärkt skick (och helt normal för epoken) och rören, oavsett vilka grundämnen som är inblandade, finns ingen orsak att byta.

Kablarna ser också ut att vara i gott skick, så om du inte har andra jordade uttag i samma rum är det okej att enbart åtgärda felet du hade med ditt uttag och sätta dit ett nytt ojordat uttag.

Men, är andra uttag jordade (på riktigt, dvs inte bara jordat uttag utan kabel bakom) så ska det där uttaget åtgärdas så att det blir jordat. Då behöver man komplettera med en jordkabel, vilket i praktiken lättast sker genom att dra in tre nya ledare i röret genom att använda de två befintliga som dragsnöre från närmsta kopplingspunkt. Om det inte finns jord i den får man repetera övningen till nästkommande kopplingspunkt tills man får tag på jord.

Ett rätt litet och enkelt jobb i de flesta fall, men som vanligt kan Murphy hälsa på och stöka till allt. :)
 
D
E elmont skrev:
Lika ödmjukt vill jag påstå att din källa till fakta kanske inte har full koll på hur det förhåller sig. B-rören är INTE blyrör utan ett rör av tunn plåt men ett lager "tjärpapp" invändigt.
Ok, jag vet inte själv. Men han är i vart fall elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.