Hej

Är det någon här som lyckats komma överens i ett avtal med någon installatör om ekonomisk kompensation vid en försenad installation ?

/M
 
wildeside
M mortimer skrev:
Hej

Är det någon här som lyckats komma överens i ett avtal med någon installatör om ekonomisk kompensation vid en försenad installation ?

/M
Har ni skrivit något avtal?
 
Nej. Får uppfattningen att den generella viljan från alla leverantörer är att de enbart vill att man godkänner en offert/order digitalt sen är det enbart deras dåliga villkor som gäller.
(har inte accepterat någon offert/order ännu heller)
 
wildeside
M mortimer skrev:
Nej. Får uppfattningen att den generella viljan från alla leverantörer är att de enbart vill att man godkänner en offert/order digitalt sen är det enbart deras dåliga villkor som gäller.
(har inte accepterat någon offert/order ännu heller)
Fråga installatören hur han ställer sig till en klausul om försenad installation och eventuella ersättningar.
Tyvärr så är hela byggbranschen en konstig bransch som undviker att skriva kontrakt på stora som små jobb.
 
wildeside wildeside skrev:
Fråga installatören hur han ställer sig till en klausul om försenad installation och eventuella ersättningar.
Tyvärr så är hela byggbranschen en konstig bransch som undviker att skriva kontrakt på stora som små jobb.
Frågan är ställd till de två av de jag väljer mellan, den ena är inte intresserad och nummer två väntar jag svar från.

Med tanke på allt som händer i omvärlden så vågar man inte gå vidare med någon som inte kan skriva ett kontrakt/avtal som skyddar vid bl.a försening
 
wildeside
Är det ett större jobb?
Kan bli en svår nöt att knäcka.
Entreprenörer och beställare vill skydda sig så gott det går pga världsläget så det gäller att hitta en gyllene medelväg som skyddar både beställare och entreprenören så gott det går.
 
wildeside wildeside skrev:
Är det ett större jobb?
Kan bli en svår nöt att knäcka.
Entreprenörer och beställare vill skydda sig så gott det går pga världsläget så det gäller att hitta en gyllene medelväg som skyddar både beställare och entreprenören så gott det går.
Skulle vilja säga att det är en normalstor installation, optimerat SE system på 32st paneler för 200.000kr
 
B
Svårigheten ligger ju i att förseningar kan vara utanför leverantörens kontroll.

Vi har på jobbet i diverse andra större projekt fått upp till ca 10% kostnadsreduktion mot leverantörer vid kraftiga förseningar, men det är en bråkdel av förlusten som förseningen medför som man får tillbaka.

Jag tror det blir svårt att få in viten om försening. Men försök att få in en baktung betalningsplan istället, så du inte ligger ute med mycket pengar under lång tid om anläggningen inte är levererad (eller driftsatt).
 
B BSOD skrev:
Svårigheten ligger ju i att förseningar kan vara utanför leverantörens kontroll.

Vi har på jobbet i diverse andra större projekt fått upp till ca 10% kostnadsreduktion mot leverantörer vid kraftiga förseningar, men det är en bråkdel av förlusten som förseningen medför som man får tillbaka.

Jag tror det blir svårt att få in viten om försening. Men försök att få in en baktung betalningsplan istället, så du inte ligger ute med mycket pengar under lång tid om anläggningen inte är levererad (eller driftsatt).
En av leverantörerna hänvisar bara till deras allmänna villkor.
Den andra har bara duckat/bortförklarat möjligheterna

JAG tror att det är lite fel tid att installera solceller just nu med tanke på allt som händer i omvärlden sett ur villkorssynpunkt från köparens sida. Det är helt enkelt alltför stora risker. Hade solen lyst lika mycket varje dag och inte bara delar av året så hade läget varit helt annorlunda.

Kanske bättre att vänta typ 1-2år och hoppas läget i världen blivit bättre så man har lite bättre förhandlingsutrymme gentemot leverantör.
 
B
Eller så försöker du hitta en bra elektriker som kan hjälpa dig. Jag agerade projektledare och ordnade med beställningen av allt material (elektrikern la bara beställningen enligt min lista).

Sedan skruvade jag 90% och elektrikern gjorde runt 10% av jobbet, samt skötte kontakten mot elnätsbolaget plus grönt rotavdrag.

Det är säljarens marknad nu helt rätt analys. Det ser ju ut som det kommer vara 5år med rätt höga elpriser med, så det kan ju vara värt att köpa i alla fall, beror ju lite på vad man får för prislapp med.
 
Som det är nu så är nog orderböckerna fyllda av kunder som vill ha anläggningar samtidigt som det är stördningar i leveranskedjan av materiel. Finns nog ingen som vill ta på sig en onödig ekonomisk risk med viten och dylikt. Men iaf så ser jag inget problem med att beställa nu. Har man tur så blir det installation i höst men om vintern hinner komma så blir det efter all snö är borta från taken. Då det inte är så mycket sol att tala om på vintern så är det ju 3-4 månader som leveransen kan skjutas på utan att man drabbas av produktionsbortfall.
 
M merbanan skrev:
Som det är nu så är nog orderböckerna fyllda av kunder som vill ha anläggningar samtidigt som det är stördningar i leveranskedjan av materiel. Finns nog ingen som vill ta på sig en onödig ekonomisk risk med viten och dylikt. Men iaf så ser jag inget problem med att beställa nu. Har man tur så blir det installation i höst men om vintern hinner komma så blir det efter all snö är borta från taken. Då det inte är så mycket sol att tala om på vintern så är det ju 3-4 månader som leveransen kan skjutas på utan att man drabbas av produktionsbortfall.
Är beredd att hålla med dig där av det du skriver i inledningen.

De ledtider som jag får nu är 7-9månader, alltså mitt i sommaren men kan likväl bli julafton 2023 eller påsken 2024

Jag är själv mycket händig och har renoverat mycket, men "springer" helst inte på taket även om det finns fallskydd m.m.. och sen kan det säkert bli problem med garantier om man själv ska göra delar av jobbet även under elektrikers övervakning
 
wildeside
M mortimer skrev:
Är beredd att hålla med dig där av det du skriver i inledningen.

De ledtider som jag får nu är 7-9månader, alltså mitt i sommaren men kan likväl bli julafton 2023 eller påsken 2024

Jag är själv mycket händig och har renoverat mycket, men "springer" helst inte på taket även om det finns fallskydd m.m.. och sen kan det säkert bli problem med garantier om man själv ska göra delar av jobbet även under elektrikers övervakning
Hur du nu än väljer att göra så kan jag bara råda dej att inte betala något eller en väldigt liten summa i förskott.
Betalning efter jobbet är utfört rekommenderar jag.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Betalar inget i förväg, inte ens om någon vill ha betalt för att först ställa materialet på min tomt.
Har företaget inte ekonomisk stabilitet för att kunna ligga ute med ca 30-100tkr så har de troligen andra problem också.

Till den ena tackade jag först Ja till men efter allt som kommit fram innan jag signade digitala avtalet så meddelade jag idag att jag använder min ångerrätt och avbryter beställningen.
Den andre leverantören meddelade jag häromdagen att jag inte kommer gå vidare med de.

Jag har inte gett upp tankarna på solceller ännu, vill bara hitta en som kan leverera rätt anläggning i vettig tid till vettigt pris och med bra villkor.

Jag står och faller inte på att få en anläggning installerad imorgon eller ens denna vintern

Tittar man på några av de större aktörerna, t.ex Öresundskraft m.fl så har de skrivit på sina sidor att de pausar offerter p.g.a efterfrågan och svåra tillgången med leverans av material.
 
M mortimer skrev:
Betalar inget i förväg, inte ens om någon vill ha betalt för att först ställa materialet på min tomt.
Vettigt! Jag signade Nov -21, blev utlovad installation i mars, paneler blev uppsatta i Maj, växelriktare i Oktober...

Fattar att det inte är företagets fel helt och hållet men Konsument Rådgivarna tyckte att jag hade ett fall att klämma dom på förlorad produktion även om det inte står uttryckligen i avtalet. De menade på att köper man ett hus så är det underförstått att man ska bo i det. Tillika solpaneler, det är underförstått att de ska generera el...
Vi är tok-besvikna på många plan på det företaget vi använde. Inte bara det slarviga genomförandet, förseningen men även den bristande kommunikationen... Detta är ett lokalt erkänt företag som vunnit priser för att vara kund fokuserade...

Inte lätt att välja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.