MultiMan
B buzzard skrev:
Jag tror att du kan vara relativt lugn att amorteringskraven försvinner om räntan klättrar ytterligare. De infördes ju för att dämpa fastighetsmarknaden men i dagsläget så behövs ju inte den ytterligare hinder.
Den som varit drivande för amorteringskravets införande, Erik Thedéen, blir snart riksbankschef. Räkna inte med det, men visst är det en rimlig tanke om räntorna drar iväg, men än är de låga.
 
MultiMan
M Malmen1 skrev:
Oroligheterna i Ukraina är det som är tillfälligt. Vad som är bestående är grundorsaken till inflationen och det är alla nya pengar man skapade under coronan. Detta problem kan man inte gömma sig för. Pengarna är helt enkelt mindre värda nu när det finns mer av dem. Ganska logiskt. Så inflationen är allt annat än tillfällig och enda sättet att bromsa den är att dra ner på nyskapandet av pengar, dvs nya lån och då hamnar landet i en djup recession och folk förlorar sina jobb etc. Läget vi är i nu har tyvärr ingen quick fix. Man har bara skjutit problemet framför sig genom att hålla räntan på noll men gjort problemet så mycket värre.
Har du missat att Vladimir Vladimirovich Putin har meddelat att han vill bli en ny Peter den store och återställa det forna Sovjetunionen, gärna även utanför de gränserna också om han får bestämma.

Tjetjenien, Georgien, Ukraina. Den som tror att Ukraina är "tillfälligt" grundlurar sig själv.
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
7% ränta skulle kräva justeringar i hur vi lever. Om dessutom energipriserna höjs med låt säga 100% blir det jobbigt. Glad att jag har kamin och högg upp en björk i våras så jag har ved till nästa vår.

Funderar på att ställa upp en attefallare på tomten och hyra ut (bor i Huddinge). Det skulle kräva ett lån men intäkterna skulle betala av det på 12 eller 18 månader. Efter det skulle jag ha en stadig sidoinkomst som skulle räcka ganska långt.

Hoppas att det löser sig för er.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Har du missat att Vladimir Vladimirovich Putin har meddelat att han vill bli en ny Peter den store och återställa det forna Sovjetunionen, gärna även utanför de gränserna också om han får bestämma.

Tjetjenien, Georgien, Ukraina. Den som tror att Ukraina är "tillfälligt" grundlurar sig själv.
Peter den store skulle gråtit om han hörde sitt namn i samma mening som sovjet
 
MultiMan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Peter den store skulle gråtit om han hörde sitt namn i samma mening som sovjet
Putin är ju en produkt av den (Sovjet) tiden, men blickar ju numera även bakåt i tårögd beundran av då Peter den Store och Katarina den andre (och säkert fler jag glömt). Sverige har han ju även nämnt i det sammanhanget.

Hans helt bisarra tal när Ukraina anfölls var full av gamla kommunistreferenser och hur Ukraina inte funnit annars:

"Since time immemorial, the people living in the southwest of what has historically been Russian land have called themselves Russians and Orthodox Christians.

So, I will start with the fact that modern Ukraine was entirely created by Russia or, to be more precise, by Bolshevik, Communist Russia. This process started practically right after the 1917 revolution, and Lenin and his associates did it in a way that was extremely harsh on Russia — by separating, severing what is historically Russian land."


https://www.nytimes.com/2022/02/23/world/europe/putin-speech-russia-ukraine.html
 
Redigerat:
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Har du missat att Vladimir Vladimirovich Putin har meddelat att han vill bli en ny Peter den store och återställa det forna Sovjetunionen, gärna även utanför de gränserna också om han får bestämma.

Tjetjenien, Georgien, Ukraina. Den som tror att Ukraina är "tillfälligt" grundlurar sig själv.
Trams. Du har lyssnat för mycket på SVTs propaganda att ryssarna är onda och äter barn. Men det är ett annat ämne. Men så mycket värre isåfall om konflikten i Ukraina drar ut på tiden.
 
  • Arg
MiaV och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Har inte tittat annat än sporadiskt på svensk public service på 15 år. Tyvärr ger de alldeles för tillrättalagd bild av många saker, därför avstår jag för det mesta.

Så, du är ute och snurrar @Malmen1 . Mina källor är bl a RT (som numera tyvärr är spärrat i EU, men ju går att se ändå).

Talet innan Ukraina anfölls såg jag t ex först på RT.

Konflikten i Ukraina kommer högst troligen spridas, det är den stora risken och om det händer påverka Sverige och Europa på många sätt. Då är 7% ränta ett av de mindre problemen.

Edit: Lagt till text/förtydliganden.
 
Redigerat:
  • Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
Trams. Du har lyssnat för mycket på SVTs propaganda att ryssarna är onda och äter barn. Men det är ett annat ämne. Men så mycket värre isåfall om konflikten i Ukraina drar ut på tiden.
Vet inte om jag tycker det är trams och propaganda!!!
Tror du att alla dessa människor är på semester???

Över 8 miljoner människor är på flykt inom Ukraina – de är internflyktingar. (källa: OCHA) Över 6,8 miljoner människor har flytt över gränsen – de är flyktingar
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tyvärr bevisar den här diskussionen att den enda sanna glädjen är skadeglädjen.

Visst finns det de som har lånat "mycket" och kommer att att få det tufft om räntan stiger till 7%. Jag ser ändå ingen orsak att uttrycka den skadeglädje över det som många gör i diskussionen då högre räntor kommer att drabba alla i samhället.

Alla som har lånat de senaste 10-15 åren har klarat bankens kalkyler på 7-8% ränta. Däremot är vi nog många som vant oss vid att inte betala så hög ränta och det kommer säkert att innebära lägre sparande och lägre konsumtion.

Lägre konsumtion kommer i sin tur att påverka hela ekonomin i samhället och drabba även de som nu tror att de inte drabbas eftersom de själva har så låga lån.

Vi band våra ränta på 8 år till 1,29% för två år sedan. Ser ändå ingen som helst glädje över de som drabbas av högre räntor. Vi hade helt enkelt tur på samma sätt som alla som köpte ett hus innan prisökningen som varit extrem de senaste 10-15 åren.

Jag inser också att även vi indirekt kommer att drabbas av högre räntor precis som alla andra i samhället.

/Krille
Det är begreppet ”status” och ”lån” som gjort att många känner skadeglädje.

Folk har lånat till sig en falsk självkänsla. Skrävlat om utbyggnad, resor och dyra presenter.

Allt har vart konstlat och i grunden är människan djupt vilsen. Det har bankerna och bostadspyramiden utnyttjat.

Vi får hoppas för naturens bästa att människorna lärt sig en läxa. Det är inte vettigt att utnyttja tredje världen för giriga västerländsk ideal.
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
För att återgå till det direkta ämnet "Klarar ni 7% ränta?":

Ja, jag klarar det trots små inkomster eftersom huslånen är under 130', och bundna i 4,5 år på 1,68%. Mitt direkta och största problem är stora matpris och drivmedelsökningar.
 
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
7% ränta skulle kräva justeringar i hur vi lever. Om dessutom energipriserna höjs med låt säga 100% blir det jobbigt. Glad att jag har kamin och högg upp en björk i våras så jag har ved till nästa vår.

Funderar på att ställa upp en attefallare på tomten och hyra ut (bor i Huddinge). Det skulle kräva ett lån men intäkterna skulle betala av det på 12 eller 18 månader. Efter det skulle jag ha en stadig sidoinkomst som skulle räcka ganska långt.

Hoppas att det löser sig för er.
7% ränta skulle leda till stora ränteinkomster. Kan vara värt att nämna i den här tråden av ojande.
Svenska folket har ganska stora summor utlånade direkt, men också indirekt.

Ja, kan du ordna parkering också så lär du kunna ta ut en bra hyra i Huddinge. Då kan du kanske hyra ut till en veckopendlare. Det är ganska optimalt. Dom arbetar mest när dom är i stan. Och när dom inte arbetar åker dom därifrån.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänk de stackars jävlar som fick sin 5 års justerad på den dagen det var 24% ;)
Det är inte bara jag som har den erfarenheten, men oavsett var det en lärdom för livet. :)
 
Peckalanger Peckalanger skrev:
Även om piken var under kort tid som du skrev, så blir man påverkad, både ekonomiskt och psykologiskt. Man minns rädslan. Idag är det lätt att hävda”det var bara några dagar” men där och då, var det många sömnlösa nätter. Ingen visste hur dyrt och hur länge.
Jag var med då. Som ganska nybliven villaägare.
Inga sömnlösa nätter för min del. Det där beror nog mer på läggning. Folk som oroar sig kommer oroa sig för något. Det är bara en fråga om vad.
 
D daVinci skrev:
Jag tittar på räntorna från den tiden.
För övrigt står inte rörlig ränta i lånehandlingarna. Just därför att den är rörlig.
Och fasta räntor låg långt under 25%. Långt under.

Vilken dag bands lånet. Om du säger det kan jag säga vilken ränta du fick.
Troligen är det 15% och ditt minne fungerar inte.
Som jag sagt flera gånger tidigare är det irrelevant vad du tror, det som gäller är de lånegandlingar vi skrev på. Som jag faktiskt har kvar än idag.

Så du får acceptera vad jag skriver och sluta mästra.
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
O ostmannen skrev:
Om man har en elräkning på 10000 istället för 3000 som innan, dubblade bensin/dieselkostnader samt att allt annat man köper är dyrare så kanske 7% svider lite mer.
Nu har iof inte priset dubblerats på bränsle, ens när det var som dyrast.. Just nu har det inte ens ökat med 50% jfm ett år sedan.
Elen kommer högförbrukare som du få tillbaka på.
Och räntan kommer aldrig att nå 7%, vi har en bra bit kvar dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.