Hej,
Jag är på jakt efter en ny spis och ställer mig nu frågan hur jag ska veta att det blir rätt.

Den gamla spisen har bifogad typskylt.

Typskylt på Husqvarna spis med modellnummer QSG 653 och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har en ”gammal” perilex kontakt.

Hand håller upp en grön elektrisk dosa med skruvanslutningar och texten "P S K61 P" mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttaget är kopplat med L1, L2 och L3 samt nolla och jord.
Öppet gammalt eluttag utan frontplatta som visar exponerade ledare och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har kikat på följande spis https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=accessoriesOthers/Togglebox=manuals/

Det är en 230V på 20A som levereras med sladd, men utan kontakt.

Nuvarande har som sagt 3 faser med vardera 16A säkringar.

Kommer det fungera med den nya spisen?
I så fall, vad ska jag köpa för kontakt?
Eller kan jag använda gamla spisens kabel?

Tacskam för svar!

bifogar också bild på kopplingsschema som sitter på gamla spisen
Elektriskt schema för trefasinstallation med varningar och spänningsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F faceplant skrev:
Uttaget är kopplat med L1, L2 och L3 samt nolla och jord.
Är du 100% säker på att det finns en nolla kopplad så kommer det att gå att koppla, men det MÅSTE finnas en nolla. Bästa kopplingen blir då 3N~.
Gamla kabeln kan INTE användas.

Elkopplingsscheman för olika länder och konfigurationer, inklusive 3N~, 2N~ och 1N~.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intressant nog är nya spisens Anslutningseffekt bara 7850 W men kräver 20A säkring?
Gamla spisen 13041W med 16A säkring..
 
Redigerat:
Du behöver en ny sladd efter som den du har saknar nolla. Den som följer med är sannolikt en enfas utan kontakt.

Jag tycker att totaleffekten ser misstänkt låg ut. Kolla så att du kan köra flera plattor samtidigt. Det är mer än en som har blivit besvikna på sina Bosch spisar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Spisen kan köras på tre faser enligt teknisk specifikation:

Teknisk specifikation för anslutning av spis med 7850W effekt och kabellängd på 150 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är du säker på att du har nolla i uttaget så kommer den fungera. Dock har den rätt låg effekt för att vara en spis, 7850W, svar bara drygt hälften av vad du hade innan så den är begränsad. Jag skulle leta efter en spis med minst 10 kW.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du behöver en ny sladd efter som den du har saknar nolla. Den som följer med är sannolikt en enfas utan kontakt.

Jag tycker att totaleffekten ser misstänkt låg ut. Kolla så att du kan köra flera plattor samtidigt. Det är mer än en som har blivit besvikna på sina Bosch spisar.
D Daniel 109 skrev:
Du behöver en ny sladd efter som den du har saknar nolla. Den som följer med är sannolikt en enfas utan kontakt.

Jag tycker att totaleffekten ser misstänkt låg ut. Kolla så att du kan köra flera plattor samtidigt. Det är mer än en som har blivit besvikna på sina Bosch spisar.
Råd&Rön har testat denna modell och de skriver att de bland annat kört "Det riktiga eldprovet är testet där vi friterar pommes frites på en kokzon samtidigt som vi kör övriga zoner på full effekt."
Så jag tänkte att det borde räcka....
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Spisen kan köras på tre faser enligt teknisk specifikation:

[bild]

Är du säker på att du har nolla i uttaget så kommer den fungera. Dock har den rätt låg effekt för att vara en spis, 7850W, svar bara drygt hälften av vad du hade innan så den är begränsad. Jag skulle leta efter en spis med minst 10 kW.
Nollan har jag sett att den är inkopplid i uttaget som den ska.

Men, du har ju rätt, den här är nog lite svag.
 
  • Gilla
petter94
  • Laddar…
Titta en gång till och sök på detta forum ifall du verkligen vill ha en spis från Bosch. Som vi ser av märkdatat är det ingen riktig spis och somliga är direkt missnöjda med hur den presterar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Titta en gång till och sök på detta forum ifall du verkligen vill ha en spis från Bosch. Som vi ser av märkdatat är det ingen riktig spis och somliga är direkt missnöjda med hur den presterar.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Titta en gång till och sök på detta forum ifall du verkligen vill ha en spis från Bosch. Som vi ser av märkdatat är det ingen riktig spis och somliga är direkt missnöjda med hur den presterar.
Det är egentligen inte viktigt med märke. Jag letade efter Bosch endast av den anledningen att jag är nöjd med diskmaskin och tvättmaskin från dem.

Men, det är inte lätt att hitta en spis som har en effekt som överstiger 10 kW, som har en rimlig prislapp.
Jag kan tänka mig att spendera <15000 kr på en ny spis.
Om någon har tips på bra spis med ordentlig effekt i den prisklassen tar jag tacksamt emot det!

Tack för alla tips (och varningar)! :D
 
F faceplant skrev:
Råd&Rön har testat denna modell och de skriver att de bland annat kört "Det riktiga eldprovet är testet där vi friterar pommes frites på en kokzon samtidigt som vi kör övriga zoner på full effekt."
Så jag tänkte att det borde räcka....
Men vad är då full effekt. Märkeffekten är klart lägre än uppgiven maxeffekt på kokzonerna. Och då är inte ens ugnen med räknad.

Så gräv djupare i effektsiffrorna, även om de inte är lätta att hitta.
 
D Daniel 109 skrev:
Men vad är då full effekt. Märkeffekten är klart lägre än uppgiven maxeffekt på kokzonerna. Och då är inte ens ugnen med räknad.

Så gräv djupare i effektsiffrorna, även om de inte är lätta att hitta.
På specen/bruksanvisningen för spisen jag tittade på hittar jag följande:

Text som visar effekt av värmeelement för en spis: "1 x 1.4 KW, 1 x 2.2 KW, 2 x 1.8 KW".
Och detta:
Specifikationsdiagram för spishäll med effektlägen och mått på brännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Siffran "9" är max effektläge, och "b" är i boost-läge.
Effekt på ugnsdelen hittar jag inte någonstans...
 
BirgitS
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar för tips och synpunkter från alla!
Jag är dock inte riktigt framme vid vad jag ska ha ännu...

Anledningen till byte av spis är att spisen jag vill byta ut håller fel och ojämn temperatur i ugnen, vilket gör t.ex. bakning väldigt lynnigt.
Klaskeramikhällen är det väl inget större fel på, och egentligen har jag inget krav på att den nya ska vara induktion. (Jag fick bara för mig att det var "modernare och bättre")
Det är inte helt lätt att hitta en spis som är "rätt" i fråga om storlek (60 cm bredd), effekt (tillräckligt hög) och som dessutom har bra omdömen/recensioner.
Tittar man på "bäst-i-test"-guider är det ofta Bosch/Siemens som toppar listorna, men jag har förstått av forumet att de inte alltid håller måttet.

Om någon kan tipsa om eller har erfarenhet av en fristående spis som har en mycket väl fungerande ugn och i övrigt godtagbar funktion vore jag mycket tacksam!

För säkerhets skull har jag konsulterat "Spisbibeln" och dubbelkollat i uttaget att jag har ett fullt kopplat Perilex uttag. Vilket vad jag kan se verkar vara fallet.
Som jag förstår kan jag då välja vilken spis som helst som har Perilex kontakt?

Jag har bifogat bilder på hur det ser ut med inkommande kablage och hur det är kopplat.

Inkoppling ovan sida:
Närbild på en Perilex-anslutning med färgkodade elledningar kopplade i ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkoppling under sida:
Närbild på ett Perilex vägguttag med anslutna kablar och synlig kabelgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande kabel:
Close-up av elektriska kablar med Perilex-kontakt kopplade i ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ja, det ser ut som att det är 5 trådar så där finns det 3 faser och nolla förutom skyddsjorden. Jag kan inte avgöra om nollan sitter på rätt ställe men eftersom du har haft en spis där förut så bör det ju stämma.

Vi har en 70 cm bred spis som har haft i 5-6 år och är nöjda med och det bör vara denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3107557
Kylfläkten för ugnsluckan låter en del så det är lite störande att sitta precis bredvid och äta, men man lär sig att utnyttja eftervärmen ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det ser ut som att det är 5 trådar så där finns det 3 faser och nolla förutom skyddsjorden. Jag kan inte avgöra om nollan sitter på rätt ställe men eftersom du har haft en spis där förut så bör det ju stämma.

Vi har en 70 cm bred spis som har haft i 5-6 år och är nöjda med och det bör vara denna: [länk]
Kylfläkten för ugnsluckan låter en del så det är lite störande att sitta precis bredvid och äta, men man lär sig att utnyttja eftervärmen ;)
Tidigare spis var 400v utan nolla, men jag kan se att det är kopplat rätt.

Tack för tips på spis, men tyvärr har vi bara plats för en 60 cm bred spis.
Jag jagar vidare :)
 
Hade keramik och bytte till induktion, inte ångrat en sekund. Snabbare värme och lättare att reglera tempen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4747756
Denna är det, ingen koll på effekten men duger gott och väl för våra behov.

Edit: 7850w är det visst
Edit2: är ju typ samma du kollat på...:p
 
Redigerat:
  • Gilla
faceplant och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.