Wigert Wigert skrev:
De flesta bolag gör såhär: timavräknade kunder (privat och företag) räknas bort i volym och kostnad för inköpt volym el. Därefter summerar elhandlaren alla kostnader för de månadsavräknade kunderna (ev uppdelat på privat och företag) inkl kostnad för köp på Nord Pool, balansansvarskostnader, kostnader för prognosavvikelse och handelsavgifter. Det kan säkert finnas andra kostnader som tas med. Detta marknadsförs som inköpspriset och på det läggs ev påslag eller månadsavgifter. Det innebär att man som månadsavräknad kund får stå för del av kostnaderna för alla kunder med en ”dyr” profil om man har en ”billigare” profil.

Som timavräknad kund faller ansvaret och möjligheten med profilen på dig och du kan aktivt minska kostnaden för din förbrukningsprofil över dygn och vecka. Tex genom att flytta förbrukning till natten.
Man får då lite känslan att en ”medel” privatkund kommer spara en del på att ha timprisavtal jämfört med månadsrörliga iom att man inte förbrukar så mycket dagtid som företagskunderna gör helt utan att ändra sitt användningsmönster. Sen är det ju så att de som skaffar timpris säkerligen är lite mer medvetna om priserna och näst intill omedvetet kommer förändra sitt användningmönster.
 
B
Allan J Allan J skrev:
Man får då lite känslan att en ”medel” privatkund kommer spara en del på att ha timprisavtal jämfört med månadsrörliga iom att man inte förbrukar så mycket dagtid som företagskunderna gör helt utan att ändra sitt användningsmönster. Sen är det ju så att de som skaffar timpris säkerligen är lite mer medvetna om priserna och näst intill omedvetet kommer förändra sitt användningmönster.
Eller så kan det ju vara så att de som vet om att de har ett dåligt förbrukningsmönster, t.ex. Ofta laddar elbil dagtid mera, inte byter till tim-pris, och därmed på sikt drar ner medelvärdet för de med rörligt pris.

Är väl lätt att prova några månader med timpris, och se om man blir stressad av det, och se hur utfallet blir jämfört mot rörligt pris.

Jag har I alla fall inte hamnat över rörligt en enda månad.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Eller så kan det ju vara så att de som vet om att de har ett dåligt förbrukningsmönster, t.ex. Ofta laddar elbil dagtid mera, inte byter till tim-pris, och därmed på sikt drar ner medelvärdet för de med rörligt pris.

Är väl lätt att prova några månader med timpris, och se om man blir stressad av det, och se hur utfallet blir jämfört mot rörligt pris.

Jag har I alla fall inte hamnat över rörligt en enda månad.
Min teori jag försöker fastslå är att man generellt kan svara att det lönar sig med timdebitering så länge privatkunden ligger nära medel-förbrukningsprofilen för privatkunder. Det bör löna sig helt utan att man aktivt flyttar förbrukning till lågpristimmar.

För egen del har timdebitering lönat sig stort för mig som laddar bil på nätterna och säljer solel på dagarna. Att jag sen inte värmer huset med el gör att jag inte känner någon oro för elräkningen i vinter.

Jag har pelletspriser att oroa mig för istället
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
För att köpa el tillkommer.
20öre överföring
40öre skatt.
+25% moms

För att sälja el så får (jag iallafall) spotpris
Plus 60öre tillbaka på skatten.
Just nu när jag skriver detta så ger min anläggning 5kw och jag får spotpris 343öre +60öre= 4kr per kwh

Under natten som gick kunde jag köpa el för 40öre +20+40×25% 1,25kr per kwh...
Du och jag tillhör de 1 procenten av befolkningen som faktiskt gör så här. Är en skrämmande liten siffra och folk fattar inte hur mycket pengar de kastar iväg över tid
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
A aswespeak skrev:
Du och jag tillhör de 1 procenten av befolkningen som faktiskt gör så här. Är en skrämmande liten siffra och folk fattar inte hur mycket pengar de kastar iväg över tid
Var glada för att inte fler gör detta för om en stor mängd kunder skulle göra på det här sättet då kommer elbolagen inte att acceptera att köpa och sälja på detta sätt.
 
Tabell som jämför Greenely kunders spotpris mot Nord Pool i olika elprisområden för april 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämförelse av elpriser för Greenelys kunder med marknadens rörliga elpris per elprisområde.

Medelkunden hos Greenley verkar inte lyckas särskilt bra med sina besparingar. Utan elbilar eller solceller är det inte så mycket man kan göra.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Med dagens elpriser tror jag du har fel.
Det får helt enkelt framtiden utvisa. Vi bör i så fall se en utjämning av prisskillnaden mellan dag och natt.

Min förhoppning är att högre priser driver på lite innovation som fördelar konsumtion bättre över dygnet med bibehållen livskvalitet.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
P Putteman skrev:
Jag gillar att hålla saker enkelt. Har funderat på hur man enklast gör för att flytta effekt till natten med en värmepump. Har du gjort något där?

En tanke jag har är att iaf på vår FLVP (Nibe F370) så kan man ställa in tider med förhöjd temperatur. Borde inte en fin lösning vara att ställa in en temp höjning under billiga timmar på natten, så borde det kunna göra att den drar mindre på dagen? Nu har jag dock inte koll på om den bara höjer tempen på varmvattnet eller om den förhöjda tempen även används till värmesystemet, nån som vet?
Har en jordvärmepump och körde ett tag under vintern med legionella uppvärmning. Detta räckte då för dusch för minst 3-4 personer under morgonen vid högpristid (0500-0800) Vi har timdebitering!
Jag har stängt av den funktionen nu under sommarn men kommer att aktivera den igen mht stigande priser.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det får helt enkelt framtiden utvisa. Vi bör i så fall se en utjämning av prisskillnaden mellan dag och natt.

Min förhoppning är att högre priser driver på lite innovation som fördelar konsumtion bättre över dygnet med bibehållen livskvalitet.
Tror också det är bra på lång sikt. Om bensinen hade kostat 87 öre litern, hade vi haft bilar som drar under 0,5 liter milen då? Jag är lite tveksam.
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Tror också det är bra på lång sikt. Om bensinen hade kostat 87 öre litern, hade vi haft bilar som drar under 0,5 liter milen då? Jag är lite tveksam.
Ett typexempel är skillnaden på amerikanska och europeiska bilar!
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Då är det ju jättebra att du ligger ganska många procent under månadsrörliga utan att tex ladda elbil på natten. Laddning på natten gör ju att man direkt får bättre medel. Och ingen ”smart” styrning på värmepumpen?
Som sagt, tunga vitvaror körs bara när el är billigt, på dagen när jag inte får bra betalt för solel och natten om priset rasar ner till under tioöringen. Utöver det duschar jag inte när det är som dyrast. Elbilen får betraktas som en tung förbrukare och laddas med samma mönster. Den kommer med 10,5kW trefasladdare ombord. Eller ta en lunch på närliggande IKEA och snikladda där.

Jag har ingen smart styrning av VP men jag skulle kunna använda dess nattsänkningsfunktion för att köra varmare på natten. Inget jag funderat på just nu och mitt hus är ganska trögt så tveksamt om det lönar sig. Dessutom sjunker nig SCOP lite då uteluften är kallare på natten.

P Putteman skrev:
Jag gillar att hålla saker enkelt. Har funderat på hur man enklast gör för att flytta effekt till natten med en värmepump. Har du gjort något där?

En tanke jag har är att iaf på vår FLVP (Nibe F370) så kan man ställa in tider med förhöjd temperatur. Borde inte en fin lösning vara att ställa in en temp höjning under billiga timmar på natten, så borde det kunna göra att den drar mindre på dagen? Nu har jag dock inte koll på om den bara höjer tempen på varmvattnet eller om den förhöjda tempen även används till värmesystemet, nån som vet?
Jag har som sagt ovan inte gjort något med min VP annat än att ha ställt parametrarna så elpatronerna aldrig går in om inte VP stannat på larm. Som jag förstått det är detta svårare med en FLVP då den ska värma upp inomhusluften den tagit värme från och mängden energi i varmluft är inte så stor. LVVP tar energi utifrån och flyttar enormt mycket mer luft än en FLVP. Mitt hus har självdrag vilket inte är direkt optimalt men skulle jag bygga om den biten skulle jag ha en liten värmepump som återvinner värmen men då som komplement till min LVVP. Tveksamt om det är lönsamt.

Har du betongbjälklag eller bottenplatta med golvvärme kan du ju lagra en del värme där under natten. Kolla om det finns en nattsänkningsfunktion du kan fuska med. Nu under sommaren är det bara varmvatten som behövs men nu känner jag inte till hur NIBE ser ut. Min CTC kör med genomströmningsvärmare för varmvattnet och på sommaren stänger den av värmedelen och värmer hela tanken till 60 grader för att minimera antal start och stopp för att få varmvatten. När värme behövs går den över till flytande kondensering i undre halvan av tanken och fast i övre till 55 grader.
 
E enoch85 skrev:
Vet inte vilka offerter du tagit in på batterierna, men för cirka 30K fick jag 11 kWh med garanti på 10 år.
Var fick du det? Skulle nappat på det direkt idag. Jag får offerter på 90k.
 
E enoch85 skrev:
Vet inte vilka offerter du tagit in på batterierna, men för cirka 30K fick jag 11 kWh med garanti på 10 år.
Vad tillkommer i form av installationskostnader och övrigt för en fullständig lösning som är igång och kör? Med bara batterierna kommer man inte hela vägen.
 
E
A Alexn72 skrev:
För att köpa el tillkommer.
20öre överföring
40öre skatt.
+25% moms

För att sälja el så får (jag iallafall) spotpris
Plus 60öre tillbaka på skatten.
Just nu när jag skriver detta så ger min anläggning 5kw och jag får spotpris 343öre +60öre= 4kr per kwh

Under natten som gick kunde jag köpa el för 40öre +20+40×25% 1,25kr per kwh...
Ja jo, det kanske är smartare med spotpris ur den synvinkeln. Ska testa nuvarande avtal och se vad det ger, sen byter jag nog nästa år och ser vad som blev bäst.

Nu kör jag rörligt. Har legat kring 1 kr - 1.5 kr sedan i februari.
 
E
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag kan i förväg använda energi för att höja mitt varmvatten från 45 till 80 grader. Då värme är min primära energiförbrukning så är detta ett billigt och effektivt sätt att förskjuta förbrukning till billig tid.

Om du fått bidrag för ditt LiON batteri så skall du ladda det med solen på dagtid när elen är som dyrast. Bäst för dig är sen att använda energin när elen fortfarande är lika dyr (innan 22 eller efter 05 medans solen ej är uppe). Du har därmed inga pengar att tjäna annat än de 35ör elnätet tar för överföringen. Kanske hinner du ladda med nattel för en andra laddcykel per dygn som du då måste ladda ur innan solen går upp igen. Eller är du bidragsfuskare?
Eh, menar du att det finns krav på när jag måste ladda för att få bidrag?

Jag kan bestämma när laddning ska ske och när tömning ska ske, men som det ser ut just nu så sköter det där sig själv. Den tar topparna på dagen och räcker till ca kl 06 på morgonen när solen går upp och tar över. Jag har således nära 0 kWh i förbrukning på ett dygn.

Och ja, jag kan också "välja" när jag ska värma både hus och vatten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.