Jag håller på att kolla runt lite på ack. tankar och en ny panna, så att jag vet vad jag ska sätta in den dagen då min nuvarande panna ger upp. Jag skulle vilja ha en ack. tank som gör att jag behöver elda varannan var tredje dag, vintertid. Hur stor tank behövs då, i ett gammalt dåligt isolerat hus på 120 kvm i Västergötland?
 
Var tredje dag vintertid - när det är som kallast? Skulle tro att du behöver minst 3 kbm rejält isolerad tank. Vi har en kraftigt underdimensionerad acktank på 750 l till våra 130 kvm i Sörmland (80 kvm äldre timmerhus + 40 kvm rel. välisolerat tillbygge). För dygnseldning med jämn komforttemperatur när det är som kallast skulle behöva minst 1500 liter. Ner till -5 klarar vår tank att ge oss rimlig värme över dygnet. (Vi är dock inte särskilt bortskämda utan var vana vid 14 grader i köket på morgonen innan vi installerade acken...)
 
3m3 räcker inte, jag har själv 115+60m2 källare byggt -54 ej tilläggsisolerat i västergötland. 1500l räcker ett dygn till ca -15gr (22gr på övervåningarna och ca 10gr i källaren). Förra hösten fixade jag golvvärme i källaren (=20gr i källaren) och då räckte 1500l till ca -5gr. Nu i sommar har jag satt in 3000l och kommer nog få tända pannan varje dag när det är minusgrader (om man vill ha varmvatten hela dag 2)

Det enda är nog att ha minst 6000L och en stor panna.
 
jag har satt in calmar v65 och 4250 liter + 750 liter, det blir första vintern nu, 1,5 plans älvsbyhus med 80m2 ekonomidel och fristående garage på 100m2.
i ett normalhus ska visst 1440 liter räcka i 2 dygn vid -15° om jag inte mnns fel.....
 
Inte räcker det med ca 2,5kw när det är -15gr. Kan tänka mig att du minns vid nollgradigt.

Mitt hus drar säkert 9kw vid -15.
 
Don82 skrev:
Jag håller på att kolla runt lite på ack. tankar och en ny panna, så att jag vet vad jag ska sätta in den dagen då min nuvarande panna ger upp. Jag skulle vilja ha en ack. tank som gör att jag behöver elda varannan var tredje dag, vintertid. Hur stor tank behövs då, i ett gammalt dåligt isolerat hus på 120 kvm i Västergötland?
Hur mycket energi, på årsbasis, går det år för att värma huset?
Typ kWh och/eller vedåtgång. Vilken panna har Du nu?
 
En liten uträkning:
om vi antar att ett dålig isolerat hus drar ca 60W/m² när det är som kallast (har sett sådana uppgifter) ger det ett effekt behov på 60x120= 7200 = 7,2Kw
För två dygn behövs då 48h x 7,2kW = 346 kWh
Har du då en 65kW panna så måste den brinna 346/65 = 5,3 timmar.
Detta ger då att acktanken måste kunna lagra (48h - 5h) x 7,2kW = 310kWh

Tankens storlek i kubikmeter får man genom formeln : kWh / (1,16 x dt)
1,16 = en förenklad konstant för vattnets energiinnehåll / °C
dt = delta T dvs temperaturskillnaden mellan kall, urladdad tank och varm, fullladdad tank (normalt 50-60°C).

Det blir då 310kWh / (1,16 x 50°C) = 5,3 kubikmeter

Sedan bör du anpassa tanka och panna så att tanken kan ta minst två ilägg
Ex.
Calmar V65 har 150L vedmagasin, men den går ju inte att fylla det solitt med ved så två ilägg är kanske 250L ved max.
Detta ger 250L * 1,4kwh/liter ved x 90% verkningsgrad = 315 kwh vilket motsvarar 5400 L

Detta är ett exempel och du får sätta in dina egna värden där det inte stämmer, och rätta mig gärna om jag har skrivit fel någonstans.
 
För att värma mitt hus går det ungefär åt 25 m3 med ved. Jag har en gammal ctc 171 från 1978, som körs mot en ack. tank på ungefär 700 liter. För tillfället måste jag elda upp pannan 2 gånger per dag när det är vinter. Helst en liten brasa mitt på dagen med, dvs det blir ett himla spring till pannrummet .-(
 
Don82 skrev:
För att värma mitt hus går det ungefär åt 25 m3 med ved. Jag har en gammal ctc 171 från 1978, som körs mot en ack. tank på ungefär 700 liter. För tillfället måste jag elda upp pannan 2 gånger per dag när det är vinter. Helst en liten brasa mitt på dagen med, dvs det blir ett himla spring till pannrummet .-(
Lite synd att du inte kört på el nu för då hade det varit lättare att räkna ut mer exakt, Vedpannans verkningsgrad blir bara en uppskattning..

Ett hus med ett årsbehov av 25000 kWh/år behöver ca 9 kW vid -28°, 7,5 kW vid -21°, Vid 0° behövs ca 3 kW så hockes uträkning stämmer hyfsat för det är väl inte så ofta ni har -28°
Så ni skulle behöva en tank på 6-7m3 o typ en baxi 50 kW med 185 liters eldstad, Det skulle då krävas nästan 2 fulla pannor för att ladda tanken full så ni klarar 2 dygn då det är kallt..

En orlan 60 kW med 310 liters eldstad vore nog oxå lämplig till en tank på 6-7 m3, Den ska klara att höja tempen på 6m3 vatten 50° om den har 90% verkningsgrad.. 27000:- kostar den iaf..
 
Tackar för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.