Hej allihopa,
Har en utforskande fråga (som kan avgöra om det är värt att bo kvar+bygga ut eller skaffa större).
Familj med två barn som bara blir äldre o äldre så att vi börjar känna oss trångbodda i vår enplanare.
Vi funderar på om vårt hus konstruktion tillåter att vi bygger ut övervåningen så att vi kan inreda med ett vardagsrum/allrum i mitten samt två sovrum (med snedtak) mot respektive gavel.
Ritning av sektion för en byggnad med mått och maxbelastning angiven, inklusive takvinkel och förvarsvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser våra takstolar ut, detta är originalritningen från 1981 och det har inte gjorts några ombyggnationer. Det är 12 stycken från gavel till gavel, cc 1,2m. Kåken står på balkgrund.

Frågor då
* Är det med dessa takstolar möjligt att avväxla och bygga ut en kupa åt respektive håll för att få ett större allrum i mitten? Om så är det "bara" att göra som jag googlat mig till att alla andra verkar göra dvs avväxla med en limträbalk mellan takstolarna och hanbjälken och stötta upp denna med stolpar mot takåsarna? Jag blir förvirrad av "max 50 kg/m2". Taket ska vara självbärande men det verkar som att de utritade innervägarna ändå är delvis bärande? De är väldigt tunna, 68 mm karmar så antar 45 mm reglar? Eller är det ytterväggarna som bär lasten? Om så gissar jag att kupor kommer skapa mer last rakt nedåt - kan man kontra det med att förstärka innerväggarna till åtminstone 70mm reglar? Betongbalkarna i grunden antar jag tål det mesta...
* Är alltså intresserad av att bygga sovrum mot respektive gavel - kan det vara OK att flytta ut stödbenen några decimeter så man kan nyttja mer yta? Kanske i kombination med att förstärka takstolarna?

Fattar att detta är en större fråga än att fråga, få svar och sen plocka fram hammare och skruvdragare och att det är en räcka av hållfasthetsberäkningar, bygglov mm innan man skulle dra igång, så är som sagt mest utforskande i nuläget. Tacksam för alla tips o råd som kan finnas därute :)
 
Redigerat:
Takstolarna är självbärande, men de ör gjorda för att hålla för stor last på ovansidan. Hanbjälkarna som blir golv i ditt rum, tar i huvudsak upp dragbelastning från ytterväggarna. Därav uppgiften om max 50 kg. Bostadsyta skall vara dimensionerad för att tåla 200 kg per kvm.

Det borde gå att förstärka innerväggarna, och hanbjälkarna. Det där med bygge av kupa, måste ta in en ingenjör som räknar på. Det kan vara komplicerat med den typen av takstol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.