Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F frasen_36 skrev:
Spel...:rofl::rofl: är det en seriös firma? Trodde av allt skrävel att det åtminstone utvecklades nån riktig produkt. Spel tillför väl inget..
Paradox omsätter flera miljarder så inget litet företag. Men lönerna är fortfarande lägre än inom klassisk IT pga att så många eldsjälar vill jobba med det och är villiga göra det till lägre arvoden
 
M
F frasen_36 skrev:
Spel...:rofl::rofl: är det en seriös firma? Trodde av allt skrävel att det åtminstone utvecklades nån riktig produkt. Spel tillför väl inget..
Så länge någon som använder och betalar för det så finns det uppenbarligen ett behov. Säger du det samma om film och teater också?

Vem är du att avgöra vad andra skall spendera sina pengar på?
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F
M mnils skrev:
Så länge någon som använder och betalar för det så finns det uppenbarligen ett behov. Säger du det samma om film och teater också?

Vem är du att avgöra vad andra skall spendera sina pengar på?
Har inte nämnt något om vad andra spenderar på. Missuppfattade och trodde det handlade om en produkt.
 
F
M mnils skrev:
Så länge någon som använder och betalar för det så finns det uppenbarligen ett behov. Säger du det samma om film och teater också?

Vem är du att avgöra vad andra skall spendera sina pengar på?
Allt "som andra använder och betalar för och uppenbarligen finns ett behov för" behöver inte nödvändigtvis vara positivt. Det kan vara SKAPADE BEHOV.
 
M mnils skrev:
Nu handlade inte Lex Uggla om utdelning, utan om att skatteverket ansåg att sparat kapital i fåmansbolag skulle förmögenhetsbeskattas i ägarnas privata deklarationer. Dessutom så skulle skatteverkets tjänstemän som aldrig någonsin drivit företag eller hade någon som helst insikt i verksamheten avgöra hur mycket pengar som var "för mycket" och hur mycket som egentligen behövdes. Problematiken försvann när förmögenhetsskatten skrotades. Det hela var fullständigt bisarrt!

Med dagens regler går det fint att ta ut allt kapital ur bolaget till 25% skatt, bara det att du måste lägga ner eller sälja verksamheten och vänta i 5år på pengarna, jag anser att det är skadligt för landet att tvinga framgångsrika företagare att lägga ner sina verksamheter för att kunna få behålla något av vinsten.

Förtäckt lön och skattefrälse, nu kom du ut som sosse!
25-5 reglerna används regelmässigt av revisionsfirmor som startar nya fåmansbolags i parti och minut. Ett kryphål som man försökt komma åt och som i praktiken gör denna metod till i det närmaste ett skattefrälse. Men om man bara väntar tillräckligt länge så ger ackumulerad schablonregel möjlighet att ta ut vinsten till 20% skatt för fåmansbolag, vilket visserligen är en viss skillnad mot hela oskattade kapitalet.
Själv har jag i eget fåmansbolag använt både Huvudregeln och schablonregeln för att bygga upp utdelningsutrymme för mitt fåmansbolag och jag anser att 20% skatt på den utdelningen är avsevärt mer gynnsamt än inkomstskatt på 50%. Då huvudregeln ger ett utdelningsutrymme på halva bruttolönesumman för samtliga anställda så anser jag att det ger ett tillräckligt incitament till företagande.
Denna åsikt är baserad på egen erfarenhet, inte på några eventuella partisympatier.
 
M
F frasen_36 skrev:
Allt "som andra använder och betalar för och uppenbarligen finns ett behov för" behöver inte nödvändigtvis vara positivt. Det kan vara SKAPADE BEHOV.
Och där var förmynderiet igen, vilka behov är inte skapade förutom mat och att ha någon stans att sova där man inte fryser ihjäl och vilda djur knaprar på en?

Historien har visat hur bra det går när man låter politiker och andra förståsigpåare bestämma vilka och hur många varor som skall produceras, det har alltid resulterat i misär.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Allt "som andra använder och betalar för och uppenbarligen finns ett behov för" behöver inte nödvändigtvis vara positivt. Det kan vara SKAPADE BEHOV.
T.ex. botox, ett extremt exempel på skapade behov som knappast har sitt ursprung i överlevnad eller förbättrade livsvillkor.
Jo fackföreningar fyller ett behov för förbättrade livsvillkor som i ett histpriskt perspektiv lönat sig nationalekonomiskt i det här landet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jo fackföreningar fyller ett behov för förbättrade livsvillkor som i ett histpriskt perspektiv lönat sig nationalekonomiskt i det här landet.
Det finns det inget bevis för. Tex som jag tidigare nämnt var facket till stor del inblandade i de reformer som gjordes mellan 70 och 90 och som totalt sänkte svensk ekonomi.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns det inget bevis för. Tex som jag tidigare nämnt var facket till stor del inblandade i de reformer som gjordes mellan 70 och 90 och som totalt sänkte svensk ekonomi.
Fackgöreningsrörelsen, nykterhetsrörelsen och frikyrkorörelsen var bokstavligt talat fanbärare för demokratiutveckling, allmän rösträtt och den arbetsmoral som lyfte de breda folklagren ur fattigdom. Det är historiker rätt eniga om.
Statsskuldens explosion under 70-90 tal berodde främst på olyckliga beslut av regeringar 1967-1994 (bygga fartyg utan beställningar, förstatliga varven, sänka skatter i en överhettad ekonomi, låsa SEK till EUR, etc) och en allmän politisk vilja att hålla inflationen på en hög nivå. Om det berodde på röstfiske eller inkometens ska vara osagt.
Jo fackföreningar spelade i hög grad med i det spelet och jag minns löneökningar på 14% runt 1990, men det finns ett antal regeringar som ska bära den största lasten i för hög tilltro till att den eviga tillväxten ska övertriumfa inflationen.
Sedan Facken inom Industrin bildades har löneutrymmet begränsats till inflation + produktivitetshöjning, där siffrornas för dessa diskuterats i centrala förhandlingar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns det inget bevis för. Tex som jag tidigare nämnt var facket till stor del inblandade i de reformer som gjordes mellan 70 och 90 och som totalt sänkte svensk ekonomi.
Vilka reformer tänker du på då rent konkret?
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Fackgöreningsrörelsen, nykterhetsrörelsen och frikyrkorörelsen var bokstavligt talat fanbärare för demokratiutveckling, allmän rösträtt och den arbetsmoral som lyfte de breda folklagren ur fattigdom. Det är historiker rätt eniga om.
Statsskuldens explosion under 70-90 tal berodde främst på olyckliga beslut av regeringar 1967-1994 (bygga fartyg utan beställningar, förstatliga varven, sänka skatter i en överhettad ekonomi, låsa SEK till EUR, etc) och en allmän politisk vilja att hålla inflationen på en hög nivå. Om det berodde på röstfiske eller inkometens ska vara osagt.
Jo fackföreningar spelade i hög grad med i det spelet och jag minns löneökningar på 14% runt 1990, men det finns ett antal regeringar som ska bära den största lasten i för hög tilltro till att den eviga tillväxten ska övertriumfa inflationen.
Sedan Facken inom Industrin bildades har löneutrymmet begränsats till inflation + produktivitetshöjning, där siffrornas för dessa diskuterats i centrala förhandlingar.
Och då kommer vi till Märket. Ett gissel för låginkomstgrupperna.
Och vi kommer även till att klyftorna ökar mellan tjänstemän och ”arbetare”
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Fackgöreningsrörelsen, nykterhetsrörelsen och frikyrkorörelsen var bokstavligt talat fanbärare för demokratiutveckling, allmän rösträtt och den arbetsmoral som lyfte de breda folklagren ur fattigdom. Det är historiker rätt eniga om.
Statsskuldens explosion under 70-90 tal berodde främst på olyckliga beslut av regeringar 1967-1994 (bygga fartyg utan beställningar, förstatliga varven, sänka skatter i en överhettad ekonomi, låsa SEK till EUR, etc) och en allmän politisk vilja att hålla inflationen på en hög nivå. Om det berodde på röstfiske eller inkometens ska vara osagt.
Jo fackföreningar spelade i hög grad med i det spelet och jag minns löneökningar på 14% runt 1990, men det finns ett antal regeringar som ska bära den största lasten i för hög tilltro till att den eviga tillväxten ska övertriumfa inflationen.
Sedan Facken inom Industrin bildades har löneutrymmet begränsats till inflation + produktivitetshöjning, där siffrornas för dessa diskuterats i centrala förhandlingar.
Jag säger inte att facket inte gjort bra grejer, speciellt där i början när Sverige rampade upp sin ekonomi. Det jag ställer mig väldigt skeptisk till är att nettoeffekten fram till idag varit positiv. Som sagt var de tonsättare till den ekonomiska kris som iscensattes under 70 och 80-talet.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är mer än så men OT
Frugan blev påsatt av av den mystiska rörläggaren Mario eller?

Förstår dig, hade också blivit lite sne på alla arbetare efter det.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag säger inte att facket inte gjort bra grejer, speciellt där i början när Sverige rampade upp sin ekonomi. Det jag ställer mig väldigt skeptisk till är att nettoeffekten fram till idag varit positiv. Som sagt var de tonsättare till den ekonomiska kris som iscensattes under 70 och 80-talet.
Så om du jämför med paradiset USA som sällan har fackföreningar så tycker du att låg o medelinkomstgrupper har det bättre än vi?
evet du något land i världen utan starka fackföreningar som har det bättre än vi?
 
K kortis skrev:
Så om du jämför med paradiset USA som sällan har fackföreningar så tycker du att låg o medelinkomstgrupper har det bättre än vi?
evet du något land i världen utan starka fackföreningar som har det bättre än vi?
Varför ska ni vänstermuppar alltid använda USA som exempel? Jag tycker verkligen inte USA är speciellt bra exempel. Finns mycket bättre länder som jag nämnt i tråden, tex Schweich och Nederländerna.

Det sagt så tjänar ju medelklassen extremt mycket mer i USA än i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.