varskavibo varskavibo skrev:
ja vi har faktiskt tagit in offert för att sätta in en spiskassett i vår öppna spis. 43 000 kostar det, men kanske är värt för att elräkningen inte ska rusa..
ta in fler, vi satte in en keddy 9kw för 30 loppor i våras.
 
  • Gilla
ADent och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Inflationen är inte tillverkad av kriget. Inflationen beror på ett tiotal faktorer, kriget är endast en liten del. Det är väldigt tacksamt för politiker att använda putin som scapegoat. Inflation beror till väldigt stor del av hur mycket pengar som trycks och hur mycket pengar som staten spenderar. Därefter kommer supply chains, osäkerhet inför framtiden, elpriser, och även materialbrist. Ett krig i sig skapar inte inflation. Det har varit krig de senaste 40 åren. Ingen inflation har haft en direkt korrelation till dem. Vi har spenderat alldeles för mycket, alldeles för snabbt, alldeles för länge. Och centralbankerna har under flera år skruvat ned inflationen genom att förändra hur inflation beräknas och voila, här är vi nu. Kriget har inget att göra med där vi är. Visst, elpriserna är högre. Men det i sig räcker inte på långa vägar.
Jag tvivlar på att inflationen skulle dra iväg så här om inte kriget inträffade, men du har förstås rätt i att inget går att förklara med en one-liner - det finns mängder med faktorer.
 
Ligger på 2,2 miljoner och med exakt samma bundna ränta som Storsocker och samma bindningstid på 2 år framåt. Man börjar undra om vi kanske har samma bank?

Hur som helst.... Vet att vi skulle få det betydligt kämpigare om räntan skulle dra iväg till 7%. Skulle kanske bli bröd och vatten några dagar per månad ;-). En ökning per månad på 9500:- (innan avdrag) skulle svida tillsammans med den rejäla ökning som har skett både på mat och drivmedel. Nu bor vi i bostadsrätt så elen är ingen stor kostnad för oss i det hela.

Nu har vi en del kapital i fonder och på banken, men det är inget man vill utnyttja till att betal räntor med. Dessutom så amorterar vi 2000:-/mån och kan sluta med det om vi vill och sedan så sparar vi ca 4000:-/månad utöver det.

I slutänden så skulle vi överleva, men livet skulle bli lite tråkigare.
 
Redigerat:
Har lån på ca 2,5 miljoner. Klarar utan problem 7% ränta. Däremot skulle jag inte uppskatta en så hög ränta.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Skulle klara det.

Frågan är hur många skulle ha kvar sina jobb om räntan gick till 7%?
Man bör klara av sitt hus på sin a-kassa enligt mig.
Alternativt ha 1-års buffert, antingen för att rida ut stormen eller för att inte sälja i panik.
 
Excel
Viktor.J Viktor.J skrev:
det påståendet stämmer till del bara om din löneökning hänger med inflationen. Om det är som nu, så blir det motsatt effekt. Inflationen äter upp din lön och förmåga att betala lån/ränta.
Det var just därför jag skerv ”positiva reallöner”. Innebörden av ”reallöneökning” betyder att lönenutvecklingen överstiger inflationstakten.
 
Micleg Micleg skrev:
Imponerande beräkningar. 22% skatt tydligen och fullt avdrag på räntan trots att den överstiger 100 kkr per ägare, om dom ens delar på ägandet. Ingen här verkar känna till att man inte får dra av 30% på vilket belopp som helst!
Helt riktigt invändning att avdragsbegränsningen kickar in där. Missade det i all hast. (Jo, jag känner till den).

När jag räknade för min kommun så blir det ca 2*30k kvar.
 
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Har ni lån på 4,6Mkr så har ni ju rimligen inkomst på över miljonen per år, och då skall man väl klara av räntan. Men visst, det blir en helt annan livsstil med 27kkr i ränta varje månad istället för en bit under 10. Och ert största hot är troligen inte räntan i sig, utan att behöva sälja i det låneklimatet när radhuset kanske värderas till 2,5-3 på marknaden.

Själv har jag inte en spänn i lån, men det är ju å andra sidan elräkningar och annat som kostar pengar i ett stort, men billigt, hus "på landet".
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Varför band du inte hela lånet till de villkoren om du tror att 2% i åtta år är en bra deal? Försöker inte säga att det inte är det, förstår bara inte riktigt varför man som privatperson väljer att ha olika löptider på sina lån och inte alltid bara placerar hela lånet i det alternativ som för tillfället är mest lönsamt. Man "sitter ju ändå fast" i samma bank med halva lånet när den andra halvan ska omförhandlas vilket ger en en sämre förhandlingsposition jämfört med om man kan ta sitt pick och pack och dra till en annan bank utan att behöva betala ränteskillnadsersättning.

EDIT: för att svara på TS fråga så är jag personligen inte särskilt orolig för räntan. Dels för att vi har drygt två år kvar på vårt bundna lån till 1,18%. Sen tröttnade vi på att förlora vansinniga budgivningar på 5 miljoner för en tvåa i Stockholm, så vi valde att flytta ut i obygden istället, med resultatet att våra lån är på drygt 900 000 kronor till 74% belåningsgrad. Det kändes mer sunt i sammanhanget 2018.
Att binda räntan är en risk speciellt på så lång tid. Omöjligt att veta var räntorna är om 8 år. Dock var vår bedömning att räntorna var på väg upp och att binda hälften var ett lagom risktagande för oss. Nu har vi hälften av lånen som vi kan förhandla med, vi kan tex. flytta den hälften till annan bank när som och förhandla med. Det är inte en bra strategier att binda alla sina lån till samma bindningstid då sitter man i skiten om räntan är betydligt högre när det är dags att lägga om lånen.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Amorteringstakten de flesta klarar av vid 0-inflation innebär ingen större minskning i lånet över ens en längre tid. Däremot en inflation på 5-6% innebär snabbt amortering som snabbt blir kännbart i lånesumman.
Ja har läst detta tidigare men förstår ändå intr hur inflationen kan amortera av mitt bolån...förklara gärna för en som i detta fall inte hänger med alls...
 
Jaha Ni......?
Det här har jag väntat på under en längre tid.
Ibland så började jag att tvivla på min intuition, men till slut....... så står vi där,
Hur den "Svarta Svanen" skulle se ut var ju väldigt diffust, och är kanske fortfarande. Det vi ser nu är att den Svarta Svanen har kläckt en massa ägg och dammen är full an små "söta" svanungar.. Det känns som att det är en hel "Räcka" med svanar som strålar samman i en och samma damm. Covid, Putin, Xi, Klimatet, Fullbordade skjutnigar i s.k. "utanförskapsområden" m.m.
Mitt råd är att vara SKITTRÅKIG!!!!!! Ha potatis- och morotsland, Tomater på söderväggen, Gurkor i odlingslådan, Köp kött på landet som är svartskjutet bakom logdörren. Billigare och såå mycket högre kvalité, Sluta att röka och börja jöka istället, du mår mycket bättre efter ett "skott" än efter en cigg. Handla all sprit från utlandet eller smygkoka. Brygg ditt eget öl, Skit i dyra utlandsresor, sossarna har i alla fall skuvat ner kronan till lägsta tänkbara nivån och AMORTERA!!!!!!! Ha en 30 år gammal bil, som inte kostar skatt och som har lindrigare besiktningskrav. Den kostar BARA när du använder den, Inte när den står i garaget. Du kan serva eller fixa den själv, alternativt deala med Willy-V8 om en skattebefriad service. Du slipper se en finnig snorunge sätta in en kontakt i motorrummet för att sedan berätta om alla fel som datorjävelv kräver att du ska fixa för att få skrotet igenom besiktningen, UTAN att du -för den skull- får en bättre bil, till en kostnad som motsvarar den planerade -och numera avbokade- "all-inclusive-resan" till Mallis.
Jo jag vet, Jag låter skittråkig. men mitt liv är inte tråkigt. Jag har inga lån, men massor med goda vänner. Vi träffas, grillar och tar några goda halvlitrar och resrer runt med våra bilar i landskapet och hittar massor med pärlor. Det finns så mycket att göra utan att man måste till andra sidan jorden. Vi tar även lågprisflyget söder ut och bokar hotellen själva. Vi har inga dåliga liv, bara för att vi tänker efter, FÖRE!!! Vi är inte rika, men vi har järnkoll på vår ekonomi. Kanske är det fler som borde försöka ha det.:thinking:
Låter trisst va????
 
  • Gilla
Malainor och 15 till
  • Laddar…
Den perfekta stormen.

Först pumpa marknaden, psykologi och hets ”Ska inte du också köpa?!”.

Sedan när alla frångått den sociala välfärden, velat klara sig själva och låna och låna och låna, ja, då ska allt amorteras och betalas.

Med 7 x så mycket kapital!

Det är skrattretande.

Hoppas folk njutit av sina stora lån.
 
7% ränta går bra, men det är inte det enda som blivit dyrare. Mat, bränsle, el, byggmaterial mm
Den stora frågan är hur dyrt blir allt runt omkring.

Hittade denna gamla tråd från 2017...
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-mycket-amorterar-ni.300753/

Undrar hur de som tyckte amortering inte behövs. De hade haft fem år på sig att amortera ner skulderna lite....
 
  • Gilla
Skvall
  • Laddar…
Klarar utan problem. Vi har bara lån på ca 230 000 kr och bunden jättelåg ränta.
 
A Argastesnickaren skrev:
Köpte mitt första hus 1989 och då fick vi 14.5 procent i ränta.
Drömgränsen för hustillverkare då var 10 procent.
Gick den under det så skulle dom få fullt upp.
Gick väl så där då finans kom 1992:)
Men då var det 100% avdragsrätt för räntan. Nu bara 30%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.