D Dilato skrev:
Det där måste det bli förmånsbeskattning på rätt snart misstänker jag, svartlön på 150 spänn/dag kan inte undgå myndigheterna länge till :thinking:
Det är det sedan länge.
 
B Boende45 skrev:
Det har varit förmånsbeskattning för parkering hos arbetsgivaren i alla fall 15 år.

Alla som betalar förmånsskatt för gratis parkering räcker upp en hand!
Vi fick backning att parkeringen.var för billig i revision så nu höjs den 300 procent.
 
P Pin skrev:
Det är det sedan länge.
Ok, men då är det ju inte "gratis". Vad är förmånsvärdet av fri laddning, vet du det ?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, men då är det ju inte "gratis". Vad är förmånsvärdet av fri laddning, vet du det ?
Inte gratis utan för billigt hos mig, därför höjs priset för att undvika förmånsbeskattning.

Det är gratis drivmedel och ska beskattas med arbetsgivarens faktiska kostnad plus moms.
 
B Boende45 skrev:
Vad är det för dumheter att det behövs 396 kWh el för uppvärmning ett vinterdygn?
Hej Boende45

Mitt hus behöver ca 280 W per grad i skillnad i temperatur inne/ute vid direktelvärme. När det, några år efter jag flyttat in i huset var – 43 grader utomhus då räckte inte riktigt min dåvarande elpanna på 15,75 kW märkeffekt till att hålla värmen i huset.

Vid en temperaturskillnad på ca 60 grader mellan innetemperaturen och utomhustemperaturen och ett hus som behöver ca 280 W per grad i skillnad i temperatur inne/ute vid direktelvärme, då behövs överslagsmässigt en eleffekt på 60 x 0,280 kW = 16,8 kW.

Under ett dygn med den temperaturen, behövs då elenergin för uppvärmning 24 x 16,8 kWh = 403,2 kWh

För mig som varit med om det, så är det inga dumheter att det i vissa fall kan behövas 396 kWh elenergi för uppvärmning ett vinterdygn? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
M Moo63316 skrev:
Finns det batteri driven el element?
Tänkte om jag laddar ”batterierna” på jobbet och använder det till att värma hemma xD
Detta är stöld.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Boende45

Mitt hus behöver ca 280 W per grad i skillnad i temperatur inne/ute vid direktelvärme. När det, några år efter jag flyttat in i huset var – 43 grader utomhus då räckte inte riktigt min dåvarande elpanna på 15,75 kW märkeffekt till att hålla värmen i huset.

Vid en temperaturskillnad på ca 60 grader mellan innetemperaturen och utomhustemperaturen och ett hus som behöver ca 280 W per grad i skillnad i temperatur inne/ute vid direktelvärme, då behövs överslagsmässigt en eleffekt på 60 x 0,280 kW = 16,8 kW.

Under ett dygn med den temperaturen, behövs då elenergin för uppvärmning 24 x 16,8 kWh = 403,2 kWh

För mig som varit med om det, så är det inga dumheter att det i vissa fall kan behövas 396 kWh elenergi för uppvärmning ett vinterdygn? :)
Det som är dumheter är att det är ett extremfall.

De flesta har inte -43 grader och jag är säker på att TS inte ställde frågan om att driva elradiatorer med batterier med de förutsättningarna.

Jag gissar att du skriver i fel tråd och du är därmed förlåten
 
M Martin Lundmark skrev:
då behöver du ha tillgång till 67 blybatterier som, nya, kostar minst 33 000 kr. Du kan titta på din elräkning och räkna.
Glöm inte att det behövs laddare för att kunna ladda upp alla batterier på en arbetsdag.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är stöld.
I det här landet måste man vara smart. Din statsminister snor, alla som styr och ställer i Stockholm snor, din arbetsgivare snor. Lika bra och följa de om man ska komma nånstans.
 
M Moo63316 skrev:
I det här landet måste man vara smart. Din statsminister snor, alla som styr och ställer i Stockholm snor, din arbetsgivare snor. Lika bra och följa de om man ska komma nånstans.
En märklig syn på samhällsfunktioner. Så om jag tycker att maten blir för dyr kan jag gå och snatta på Coop?
Vad är det som statsministern eller min arbetsgivare snor?
 
Som i Sovjetunionen: Staten låtsas avlöna oss, vi låtsas arbeta.
 
  • Gilla
Moo63316
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
En märklig syn på samhällsfunktioner. Så om jag tycker att maten blir för dyr kan jag gå och snatta på Coop?
Vad är det som statsministern eller min arbetsgivare snor?
T Thomas_Blekinge skrev:
En märklig syn på samhällsfunktioner. Så om jag tycker att maten blir för dyr kan jag gå och snatta på Coop?
Vad är det som statsministern eller min arbetsgivare snor?
Dålig exempel, finns billigare alternativ när det gäller mat.
Politiker som vi röstar på har fört samhället till att försvåra det för invånarna. Tex Mycket snack om att satsa på kärnkraftverk, men då är politikerna där och investerar i dessa bolag för att själva tjäna på det. Var enda politiker som röstat för något och som sedan slutat som politiker sitter i dom bolag som dom själva gynnade med sina beslut. Tråkigt men det är så det har blivit. (Utanför tråd ämnet)
 
B Boende45 skrev:
Det som är dumheter är att det är ett extremfall.

De flesta har inte -43 grader och jag är säker på att TS inte ställde frågan om att driva elradiatorer med batterier med de förutsättningarna.

Jag gissar att du skriver i fel tråd och du är därmed förlåten
Hej Boende45

Jag skrev; ”För att flytta elenergi till ditt hem är elnätet överlägset bäst gentemot batterier. Ett 12V bilbatteri på 60 Ah, väger ca 15 kg och kan lagra ca 0,72 kWh, där man inte bör ta ut mer än hälften om batteriet skall hålla länge. För varje kWh din bostad behöver per dygn behöver du 24/0,72x0,5 batterier = 66,67 batterier som väger ca 1 000 kg. Vi antar att elpriset är 5 kr/kWh, då kan du kan spara 5 kr/kWh genom att flytta elenergin i 1 000 kg blybatterier till ditt hus, och då behöver du ha tillgång till 67 blybatterier som, nya, kostar minst 33 000 kr. Du kan titta på din elräkning och räkna.”

Då jag inte hade uppgifter om TS hus och elbehov, så kunde jag inte genomföra beräkningar på hans hus men jag gav TS underlag så han själv kunde räkna och skrev sedan ”Du kan titta på din elräkning och räkna.”

Hur menar du att jag skulle kunna räkna på TS hus utan ytterligare uppgifter?


Sedan genomförde jag en beräkning på mitt hus där jag har bättre beräkningsunderlag. Fler än TS kan vara intresserad av ämnet och alla dessa bor inte i södra Sverige.

Jag skrev tydligt att jag räknade på mitt hus, därmed kunde jag använda verkliga värden och gjorde sedan överslagsberäkningar, som inte blir exakta men de är inte orealistiska. Det finns andra hus här där jag bor som har liknande eller högre eleffektbehov vid direktelvärme. Då behöver det inte ens vara lika kallt för att effektbehovet skall uppstå.

Är du missnöjd med att jag först svarade TS, gav honom beräkningsunderlag för hans eget hus, och sedan även vände mig till fler än TS?
 
Redigerat:
  • Gilla
Moo63316
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Boende45

Jag skrev; ”För att flytta elenergi till ditt hem är elnätet överlägset bäst gentemot batterier. Ett 12V bilbatteri på 60 Ah, väger ca 15 kg och kan lagra ca 0,72 kWh, där man inte bör ta ut mer än hälften om batteriet skall hålla länge. För varje kWh din bostad behöver per dygn behöver du 24/0,72x0,5 batterier = 66,67 batterier som väger ca 1 000 kg. Vi antar att elpriset är 5 kr/kWh, då kan du kan spara 5 kr/kWh genom att flytta elenergin i 1 000 kg blybatterier till ditt hus, och då behöver du ha tillgång till 67 blybatterier som, nya, kostar minst 33 000 kr. Du kan titta på din elräkning och räkna.”

Då jag inte hade uppgifter om TS hus och elbehov, så kunde jag inte genomföra beräkningar på hans hus men jag gav TS underlag så han själv kunde räkna och skrev sedan ”Du kan titta på din elräkning och räkna.”

Hur menar du att jag skulle kunna räkna på TS hus utan ytterligare uppgifter?


Sedan genomförde jag en beräkning på mitt hus där jag har bättre beräkningsunderlag. Fler än TS kan vara intresserad av ämnet och alla dessa bor inte i södra Sverige.

Jag skrev tydligt att jag räknade på mitt hus, därmed kunde jag använda verkliga värden och gjorde sedan överslagsberäkningar, som inte blir exakta men de är inte orealistiska. Det finns andra hus här där jag bor som har liknande eller högre eleffektbehov vid direktelvärme. Då behöver det inte ens vara lika kallt för att effektbehovet skall uppstå.

Är du missnöjd med att jag först svarade TS, gav honom beräkningsunderlag för hans eget hus, och sedan även vände mig till fler än TS?
Är nöjd med ditt svar!
 
M Moo63316 skrev:
Är nöjd med ditt svar!
Tack, Moo63316
 
  • Gilla
Moo63316
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.