En stor behållare med E-THERM KBS BIO köldbärarsprit ansluten till en pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boende i vårat första hus och behöver fylla på köldbärarsprit, hur gör jag ?

tacksam för svar

Mvh Jimmy Vit expansionskärl monterad på en vägg med en mässingsventil och röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta bort den stora mässingsmuttern på toppen och fyll på..
 
V Vector skrev:
Ta bort den stora mässingsmuttern på toppen och fyll på..
V Vector skrev:
Ta bort den stora mässingsmuttern på toppen och fyll på..
Ska jag stänga av hela pananläggningen medans jag gör detta och kan jag fylla på med bara köldbärarsprit?

jätte tack för svar
 
Köldbärarspriten ska vara utblandat till 30%. Inte för att det är nödvändigt om kärlet är på högsta punkt men stäng av värmepumpen du...
 
V Vector skrev:
Köldbärarspriten ska vara utblandat till 30%. Inte för att det är nödvändigt om kärlet är på högsta punkt men stäng av värmepumpen du...
Ok tack så jättemycket uppskattas verkligen
 
Hej!

I en del system ska man pumpa upp så det blir tryck i systemet. Jag vet att man gör så hos oss, men jag kan tyvärr inte svara på varför.

Mvh Mackk
 
Ps. Välkommen till forumet.
 
Det kan vara trevligt att vrida på den svarta ratten högst uppe så att säkerhetsventilen öppnar sig och släpper ut eventuellt övertryck istället för att det ska komma som en överraskning när du får loss muttern.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det kan vara trevligt att vrida på den svarta ratten högst uppe så att säkerhetsventilen öppnar sig och släpper ut eventuellt övertryck istället för att det ska komma som en överraskning när du får loss muttern.
Men om man släpper ut övertryck först så innebär väl det att man ska pumpa upp trycket sedan?
 
Någon som kan svara på det någon skriver om att pumpa upp trycket ?
 
Gör en simpel adapter så du kan trycka i lite luft via säkerhetsventilen när du är klar. Men det är inte absolut nödvändigt, så blir det för krångligt gör det inget om du låter bli. Det som kan hända är att kärlet sugs ihop när nivån sjunker, så du får hålla koll och släppa in lite luft då och då.
 
Är expansionskärlet verkligen högsta punkten i systemet? Om inte så är väl risken att det kommer ut en del brine om man bara öppnar den nu.
 
M MrTobbe skrev:
Är expansionskärlet verkligen högsta punkten i systemet? Om inte så är väl risken att det kommer ut en del brine om man bara öppnar den nu.
Bör det vara med köldbörarslinga oberoende av berg/jordvärme.
 
Jag antar att det finns en ventil under expansionskärlet?
När vi köpte vårt fritidshus som har bergvärme hade vi problem med att nivån konstant sjönk lite lite hela tiden, så jag fick fylla på ett par gånger/år...

Efter nåt år läste jag på ordentligt i installationspapperna och såg att det skulle vara övertryck i systemet - vilket det uppenbart inte var.
Jag kopplade in en extern pump som jag byggde tryck med, stängde sedan ventilen till expansionskärlet, fyllde upp expansionskärlet till ca 75%, skruvar på locket och öppnade sedan ventiler under kärlet, och efter det har jag haft konstant nivå i sju-åtta år eller så.
 
T TobbeP skrev:
Jag antar att det finns en ventil under expansionskärlet?
Ja just ja så är det ju, får ta en till kopp kaffe så man vaknar... :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.