Hej! Jag bor i en ganska liten hyreslägenhet och har efter många års förnekelse insett att jag inte klarar av att handdiska allt direkt. Därför har jag inom en överskådlig framtid tänkt att skaffa en mindre diskmaskin.

Antingen kan jag ställa den på diskbänken (dock måste ett lysrör flyttas) eller under diskbänken. Gör jag det förstnämnda har jag ett närliggande vägguttag och behöver inte koppla vattnet då många mindre diskmaskiner tillåter att man fyller dem med en vattenkanna. Gör jag det sistnämnda så måste vattnet kopplas. Detta är troligtvis smidigare i längden. Nackdelen är väl att någon måste få betalt för att göra jobbet samt att det kanske inte går att dra en sladd till eluttaget på ett smidigt sätt.

Jag har ingen aning om hur man kopplar sådant här själv. Därför tänkte jag börja med att visa er bilder så ni kan avgöra om jag har allt som behövs. Tack på förhand!
 
  • Avloppsrör och vattenledningar under en handfatsskål, mot en vit mögeldrabbad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med PVC-rör och rostiga kopparrör under ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av kopparrör i ett takutrymme med synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Storsockret
Ja vattenmässigt ser du ut att ha det som krävs, har du även ett vred på blandaren för att stänga av en diskmaskinskoppling? Ovanför skåpet dvs

Du har inget eluttag i något skåp bredvid någonstans? Tänker eftersom vattnet är förberett.
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Ja vattenmässigt ser du ut att ha det som krävs, har du även ett vred på blandaren för att stänga av en diskmaskinskoppling? Ovanför skåpet dvs

Du har inget eluttag i något skåp bredvid någonstans? Tänker eftersom vattnet är förberett.
Dina facktermer har redan gjort mig förvirrad haha. Det finns någon slags vred under kranen om det är det du menar (se bild 1). Vad jag kan se är enda uttaget i lysröret som är fastsatt under skåpen snett ovanför diskbänken (se bild 2).
 
  • Närbild av ett vred under en vattenkran på en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag på lysrörsarmatur under vit köksskåp ovanför diskbänk
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Du har ett rör där.som inte är ansluten till något. Det är vatten till diskmaskin. Avlopp kopplar du på lämpligt ställe på avloppsröret. Jag antar att du tänkte ställa diskmaskinen i ett angränsande skåp? Kanske finns ett uttag där?
Eller tänkte du ställa diskmaskinen i utrymmet på bilden? Det får vara en riktigt liten maskin för att det ska fungera. En klassisk bänkdiskmaskin kanske går in, men frågan om det fungerar med avlopp som troligen hamnar för högt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har ett rör där.som inte är ansluten till något. Det är vatten till diskmaskin. Avlopp kopplar du på lämpligt ställe på avloppsröret. Jag antar att du tänkte ställa diskmaskinen i ett angränsande skåp? Kanske finns ett uttag där?
Eller tänkte du ställa diskmaskinen i utrymmet på bilden? Det får vara en riktigt liten maskin för att det ska fungera. En klassisk bänkdiskmaskin kanske går in, men frågan om det fungerar med avlopp som troligen hamnar för högt.
Tänkte ställa i samma skåp. Bor väldigt litet. Har inget utrymme för en fullstor diskmaskin.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Fairlane
Ok, mät noga om det ens är möjligt.
Troligen kommer avloppsslangen behöva gå på uppåt vilket åtminstone förr, när jag hade bänkdiskmaskin, inte var ok för att pumpen orkade inte att pumpa bort vattnet då.
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
BirgitS
Har du kollat om hyresvärden kan installera en diskmaskin mot ett påslag på hyran?
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat om hyresvärden kan installera en diskmaskin mot ett påslag på hyran?
Nej, det har jag inte, men det är nog lika bra att jag lyfter frågan med dem först.
 
Fick inte ha under diskbänken för hyresvärden så då återstår bara alternativet att flytta lysröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.