Om man inte skall ha konstruktion i yttervägg, badrum, behöver man ha installation väggen/delen 45x45 mm med reglar och isolering då?

Alla våra rör kommer att dras i inner vägg eller golv.

Förlänger en takkupa så att vårt brutna tak sk mansardtak, tidigare kattvind kan bli badrum. Taket höjs upp och en del av taket blir vägg. Huset är från 1938...
 
Redigerat:
Illustration av en våtrumsyttervägg med keramik, detaljerad genomskärning av konstruktionslager och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk instruktionstext om byggnadskonstruktion med punktlista för ytterväggskonstruktion och isolering.

Om man inte skall ha konstruktion i yttervägg (vilket man sällar har pga frost risk), badrum, behöver man ha installation väggen/delen 45x45 mm, tänk genomskärning, med reglar och isolering då?

På bilden beskrivet som: liggande regel c/c 450 med isolering eller punkt 7 uppifrån i listan.

Alla våra rör kommer att dras i inner vägg eller golv.

Förlänger en takkupa så att vårt brutna tak sk mansardtak, tidigare kattvind kan bli badrum. Taket höjs upp och en del av taket blir vägg. Huset är från 1938..
 
  • Gilla
A.C
  • Laddar…
Jag lånar tråden till att ställa en fråga som är relaterad till ämnet.

Måste det liggande installationsskiktet nödvändigtvis vara av 45x45?
Jag kommer nämligen köra på 28x70 som liggande gles på ytterväggarna som installationsskikt. Vill ju helst använda samma dimension på de delar av yttervägg som blir mot badrum som övriga huset.

Med andra ord; funkar det lika bra med ett installationsskikt av 28x70 som med 45x45 på yttervägg i badrum?
 
Ingen som har input gällande min fundering ovan? ☺️
 
wildeside
I Intershade skrev:
Jag lånar tråden till att ställa en fråga som är relaterad till ämnet.

Måste det liggande installationsskiktet nödvändigtvis vara av 45x45?
Jag kommer nämligen köra på 28x70 som liggande gles på ytterväggarna som installationsskikt. Vill ju helst använda samma dimension på de delar av yttervägg som blir mot badrum som övriga huset.

Med andra ord; funkar det lika bra med ett installationsskikt av 28x70 som med 45x45 på yttervägg i badrum?
Fungerar lika bra, blir mindre isolering. Kolla bara så att du får plats med el och vvs.
 
wildeside wildeside skrev:
Fungerar lika bra, blir mindre isolering. Kolla bara så att du får plats med el och vvs.
Har 240 mm isolering i Masonite Beams stomme så tror det bör vara lugnt. Ska inte dra någon VVS i installationsskiktet, allt kommer upp i innerväggar. Enligt elektrikern så ska 28 mm räcka för eldragningen.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.