Hej! Jag har köpt en byrå i ljus ekfanér som jag vill betsa/olja mörkare. Är inte riktigt med på skillnaden på olika behandlingar så vänder mig till er för att se vilken metod som blir bäst och hur jag går tillväga för ett bra och hållbart resultat.

Den första bilden med det ljusa skåpet är det jag ska behandla. Den andra bilden med mörkare trä är typ som jag skulle vilja att slutresultatet blir.

Tusen tack på förhand!
 
  • Träskåp med dörrar av rottingnät, stående på fyra ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vävskåp i trä med rottingskärmar, intill en svart planta på ställning mot en vit vägg med konstverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur är skåpet behandlat idag?
Det är ju inte en naturlig ekfärg utan det ser ju ut som t.ex. vitpigmenterad hårdvaxolja.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är skåpet behandlat idag?
Det är ju inte en naturlig ekfärg utan det ser ju ut som t.ex. vitpigmenterad hårdvaxolja.
Jag har inte fått det ännu men gissar på att det är lackad fanér. Det är ett billigt skåp så ingen möbel av hög kvalitet.
 
BirgitS
Står det inget på sidan där du köpte den eller går det inte att fråga butiken?
Om den är lackad så måste lacken bort först, vilket man gör genom att slipa men det är svårt att slipa tunt faner utan att gå igenom faneret någonstans.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Står det inget på sidan där du köpte den eller går det inte att fråga butiken?
Om den är lackad så måste lacken bort först, vilket man gör genom att slipa men det är svårt att slipa tunt faner utan att gå igenom faneret någonstans.
Yes det är jag medveten om. Undrar mer om jag ska använda bets eller olja :)
 
BirgitS
Med tanke på att din bild över önskat resultat ser ut som naturlig ek så är det väl mer en fråga om att få bort det vita pigmentet och inte färga den över huvud taget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att din bild över önskat resultat ser ut som naturlig ek så är det väl mer en fråga om att få bort det vita pigmentet och inte färga den över huvud taget.
Det känns tyvärr osannolikt att man kan slipa ner fanér på 0.5(?)mm och få fram en annan färg på den så det vågar jag mig inte på :) Men om du har tips på bets eller olja tar jag tacksamt emot det.
 
S
Först av allt så kan man inte sminka en gris när det kommer till att betsa trä.

Det ser ut som ask och inte ek.

Är väl någon form av lasyr som funkar men vet inte om det blir snyggt. Det blir i så fall någon form av ådringsmålning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Först av allt så kan man inte sminka en gris när det kommer till att betsa trä.

Det ser ut som ask och inte ek.

Är väl någon form av lasyr som funkar men vet inte om det blir snyggt. Det blir i så fall någon form av ådringsmålning.
Vad menar du sminka en gris? Hänger inte med. Du har helt rätt i att det är ask, jag skrev fel.
Vad är skillnaden på bets och lasyr?
 
S
P prunila skrev:
Vad menar du sminka en gris? Hänger inte med. Du har helt rätt i att det är ask, jag skrev fel.
Vad är skillnaden på bets och lasyr?
Det kommer aldrig se ut som det andra träslaget.

Bets tränger in i träet och färgar.
Lasyr är färg som inte täckande utan träet lyser igenom.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det kommer aldrig se ut som det andra träslaget.

Beta tränger in i träet och färgar.
Lasyr är färg som inte täckande utan träet lyser igenom.
Ah! Nej försöker bara komma åt mörkheten inte ett annat träslag. Ok toppen får kika på lasyr! Tack!
 
Att göra den mörkare och behålla träets ådring synlig utan att slipa bort lacken är om inte omöjligt, så väldigt vanskligt.

Normalt färgar man ett trä mörkare genom att stryka på något och sedan torka bort det som inte sugit in. Det funkar inte på lackat, utan du behöver stryka halvgenomskinlig lasyr så jämnt att penseldragen helst blir osynliga.

Hoppas du är bättre med pensel än jag och får det snyggt. Prova på baksidan först är mitt tips.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Att göra den mörkare och behålla träets ådring synlig utan att slipa bort lacken är om inte omöjligt, så väldigt vanskligt.

Normalt färgar man ett trä mörkare genom att stryka på något och sedan torka bort det som inte sugit in. Det funkar inte på lackat, utan du behöver stryka halvgenomskinlig lasyr så jämnt att penseldragen helst blir osynliga.

Hoppas du är bättre med pensel än jag och får det snyggt. Prova på baksidan först är mitt tips.
Tack för bra förklaring! Hade dock tänkt att jag skulle slipa det lätt men det kanske då inte går att få bort lacken helt utan att komma för djupt i faneren menar du? Annars får jag köra på min backup och måla det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.