Hej!

Nybliven robotägare och ska nu installera klipparen. Jag har en relativt liten gräsyta men komplex trädgård, så installationen kan ta litet tid innan jag hunnit fixa alla övergångar osv.

Jag har hoppats kunna starta klipparen relativt snabbt i en del av trädgården, se bild. För att senare göra klart resten av installationen vid ett lite senare tillfälle.
Tanken är att lämna begränsningskabeln kvar på kabelvindan och bara ansluta båda ändarna till laddningsstationen inledningsvis, för att slippa onödiga skarvkopplingar senare om jag skulle klippa av tråden.

Är det genomförbart, eller kommer det bli ett problem? Vet inte hu hög ström som går genom kabeln, är risken att jag gör en stor spole som kommer överhettas eller liknande?

Någon som testat?

Flygbild över fastighet med markerad kabelvinda och laddstation vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött området: att klippa i inledningsvis.

Flygbild av fastighet med markerade områden för att illustrera plan för kabeldragning och laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orange område: total klippyta när allt är klart.
 
Om du lägger spolen en bit utanför egentliga slingan, gör som man gör en Ö fast utanför med parallella trådar till Ön. Kan behövas laboreras med spolen liggande eller stående.
Protte
 
Nix, du ska inte låta en större mängd kabel ligga kvar på spolen, det blir problem.
En korrekt gjord skarv utgör inget problem.
 
Vilka problem uppstår?
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vilka problem uppstår?
Protte

Blåblink i laddaren. Hur mycket kabel som ska var upprullat på spolen är oklart, men det finns flera rapporterade fall där upprullad kabel ger detta fel/störning.
 
E etompau skrev:
Blåblink i laddaren. Hur mycket kabel som ska var upprullat på spolen är oklart, men det finns flera rapporterade fall där upprullad kabel ger detta fel/störning.
Men utöver att blåblink ev. kan uppstå så är det inte skadligt att testa?
Får jag inte till gröntljus så får jag helt enkelt klippa kabeln då.
 
E Ekgolv skrev:
Men utöver att blåblink ev. kan uppstå så är det inte skadligt att testa?
Får jag inte till gröntljus så får jag helt enkelt klippa kabeln då.
Vet ej, men rådet är att göra installationen utan tester och laborationer. Som sagt, en eller två skarvar är inget problem.

Antar att din ritning är schematisk då beg.kabeln inte tycks utgöra en sluten krets.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vet ej, men rådet är att göra installationen utan tester och laborationer. Som sagt, en eller två skarvar är inget problem.

Antar att din ritning är schematisk då beg.kabeln inte tycks utgöra en sluten krets.
Visst är det så, det är ju inte meningen att stora mängder kabel ska ligga ihop rullat.
Vi får se om jag vågar testa, ska mätta vad det är för spänning som går i kabeln.

Att jag får blåblink gör mig inget, men går något sönder som kräver reparation är det surt.

Gällande skarvarna så blir det två "onödiga" som jag inte behöver om jag istället skulle göra klart hela installation på en gång, vilket såklart är det enda rätta. Men då blir det till hösten, eftersom delar av trädgården ska göras om.

Jag vill ju få igång klipparen redan nu, på begränsat område. (Röd markerat på bilden.)
Orange markering är slutresultatet och området till höger som är en egen slinga kommer vara ansluten till kretsen men klipparen kommer behöva lyftas in.

Använder bara ny kabel, rullen är på 250 meter.
Kommer få minst tre skarvar och fem skarvar om jag inte kan ha kabeln kvar på rullen.
 
Du kan ju göra som du tänkt även utan att ha den överflödiga kabeln kvar på rullen. Kan du exempelvis rulla ut den och lägga den i ett par längder fram och tillbaka under/längs ladugården så kommer du ju åt samma problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.