L lindsmik skrev:
Hej,

Jag skulle inte välja en (eller flera) s.k genomströmningsvärmare.

1:
Vid kortare strömavbrott får man inget varmvatten då inget finns ackumulerat.

2:
Många genomströmmningsvärmare ”rycker” rätt mycket ström och kan påverka så man måste förbättra eller modifiera elinstallationen.

3:
Att byta till en ny VVB med bra isolering tror jag är en bättre lösning, eller att laga den gamla kan ju vara ekonomiskt vettigt.

Med ovan inget ont om genomströmningsvärmare, har själv använt en sådan i en sommarstuga där det var platsbrist.
Tack för din resonemang.
Planen är nu att lagra vvb eller byta till en ny...
 
Jag har kopplat bort termostaten, monterade tillbaka säkringen, kopplade på alla brytare. Jfb löser inte ut. Då er det termostaten, eller minst termostaten om jag fattar rätt...
 
Om du kopplat bort matningen från termostaten så kan det vara termostaten eller senare som är trasig. Om jag förstått rätt hur du gjort kan det alltså vara antingen termostaten eller elpatronen det är fel på.

Om du kopplar bort elpatronen från termostaten men låter termostaten fortsatt vara kopplad till matningen så kan du se om det är fel i termostaten.
 
Jag drog ner de 2 genomsynliga kopplingarna.

Jag gör inget mer nu.
Undrar bara om det är farligt/skadligt att ha avstängningsventilen samt blandningsventilen stängd men säkerhetsventilen orörd (också stängd).
 
Har du inte skruvat ur elementet så bör du låta en koppling vara öppen så den kan ta vatten om den behöver.

Är vattnet slut i beredaren?
Om inte så ta slut på de så slipper ni stå med hett vatten om ni behöver ta ur elementet.

Men ska ärligheten fram...
Jag hade tagit ur elementet oavsett... stor risk att där är en spricka i ett av elementet.
Och allmänt kolla så där inte ligger massa kalk eller annat.
 
kisumisu
A Alexn72 skrev:
Som svar på ursprungsfrågan.
Genomströmningsberedare är egentligen bara bra om man ska duscha en gång per år.
Speciellt i dessa tider är vvb med timer (som går 01-04 på natten ett mycket bättre alternativ om man inte investerar i nån värmepump.
Men jag hade försökt behålla vvb... framtiden säger att det kan vara ett bra drag...
Jag tänkte också på genomströmningsveredare innan det blev bergvärme.

Dessa genomströmning är mycket vanligt utomlands. Fungerar även riktigt bra, tar lite plats osv.

Men kunskapen i de nordiska länderna verkar vara låg när de gäller dessa. Sedan har vi en sak som kanske nån nämnt men jag nämner det nu... eldriven sådan drar enormt just när den värmer och våra 10A och huvudsäkring på 20-25A blir för klent!

Utanför norden används dessutom GAS i de flesta fall. Plus att även gas används till spis/ugn...blir därmed inget behov heller ha herrejösses huvudsäkringar. Även om jag sett stora huvudsäkringar i ett par hus i Finland plus att där är 16A mer standard i uttag än här i Sverige, märks speciellt nu när man chuckoladdar bilen. Inga problem medans här i Sverige måste man i de flesta fallen skruva ner laddaren till 8A-10A, ibland ännu mindre.

Nu är väl gas både bra och dåligt. Mycket bra effekt men med tanke på hur det ser ut i världen...

Jag själv hade även lite funderingar ett tag ta gasolgrejor. Finska gasolpriserna var ett tag 1/2 vad dem kostade i Sverige. Men att hålla på med flaskor känns väl lite si och så :thinking:
 
  • Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du inte skruvat ur elementet så bör du låta en koppling vara öppen så den kan ta vatten om den behöver.

Är vattnet slut i beredaren?
Om inte så ta slut på de så slipper ni stå med hett vatten om ni behöver ta ur elementet.

Men ska ärligheten fram...
Jag hade tagit ur elementet oavsett... stor risk att där är en spricka i ett av elementet.
Och allmänt kolla så där inte ligger massa kalk eller annat.
Eftersom jag lyckades inte öppna säkerhetsventilen har jag inte ens försökt ta ut elementet. Vvb började strula när vi kom hem från semestern för 2 veckor sedan, därför stängdes den och vi hade ingen varmvatten sedan dess. Dusch blandaren var dock på varm läge. Jag har inte stängt vattnet, jag antar att det finns vatten ni i vvb men den är kallt.
Jag ändrade inte ventiler senare igår. Blandningsventilen är på varm/öppen, avstängningsventilen är stängd. Alla blandare är nu på kallt.
Elektrikern kommer vid 2 tiden hoppas jag. Förvarnade honom att säkerhetsventilen kunde inte öppnas.
Vi får se, håll tummarna. Jag återkommer med fyndet...
 
Har du en röris på väg in eller byter elektrikern elementet?

För att snabba på de hela så försök tömma beredaren.
 
A Alexn72 skrev:
Har du en röris på väg in eller byter elektrikern elementet?

För att snabba på de hela så försök tömma beredaren.
Röris på väg in? Menar du om någon rörmokare kan komma innan? (Sorry, känner inte den hantverkare slang)

Det var planen igår att tömma beredaren innan elektrikern kommer. Det gick inte. Har ingen verktyg för rörmokare jobbet heller.
Idag jobbar jag och elektriker kommer senare under dagen. Hoppas att han blir kvar när jag kommer hemma för att jag vill gärna snacka med honom.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Dessa genomströmning är mycket vanligt utomlands. Fungerar även riktigt bra, tar lite plats osv.

Men kunskapen i de nordiska länderna verkar vara låg när de gäller dessa. Sedan har vi en sak som kanske nån nämnt men jag nämner det nu... eldriven sådan drar enormt just när den värmer och våra 10A och huvudsäkring på 20-25A blir för klent!
Jag har aldrig stött på en genomströmningsvärmare som fungerade lika bra som en förrådsberedare. Den höga anslutningseffekten är bara ett problem. Den startar värmaren vid ett visst tryckfall. Därmed finns det ett minsta flöde som man kan ha för att den ändå skall starta. Vidare kan den inte med framgång förse mer än ett tappställe med varmvatten. Har man flera kranar så får man antingen ha flera beredare eller också acceptera att det inte går att använda mer än ett av dem åt gången. Den som öppnar kranen i köket när någon duschar blir inte populär.

Genomströmningsberedare har sina fördelar. Men varför vi inte så ofta ser dem är till stor del därför att de har så stora nackdelar.
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.